Článek
Švédská společnost Koenigsegg, zaměřená na výrobu supersportovních strojů, představila model Jesko již v roce 2019 a o rok později následovala verze Absolut, zaměřená na maximální rychlost.
Výroba supersportu ve verzi Absolut začala v roce 2021 a od roku 2023 se vozy dostávají k prvním zákazníkům. Od zahájení výroby se navíc společnosti s modelem Jesko Absolut podařilo stanovit několik světových rekordů v akceleraci i brzdění.
Jedním z rekordů byla akcelerace z nuly na 400 km/h a opětovné zastavení, o který však vůz se spalovacím motorem V8 a výkonem 1600 koní později připravil elektrický supersport Rimac Nevera R, jehož výkon se pohybuje kolem 2100 koní. Jesko má navíc hnaná pouze zadní kola, zatímco Rimac Nevera R všechna čtyři.
Společnost Koenigsegg se však rekordu nechtěla vzdát a sedmého srpna si ho na letišti Örebro vzala zpět. Čas elektrického hypersportu 25,79 sekundy se podařilo vylepšit o 0,58 sekundy na 25,51 sekundy. Stejný je pak i rozdíl ve zrychlení z 0 na 400 km/h, které Koenigsegg Jesko zvládá za 16,77 sekundy, Rimac Nevera R potřebuje 17,35 sekundy.
K překonání elektromobilu přitom technikům Koenigseggu stačilo několik vylepšení softwaru modelu Jesko Absolut. Vylepšení se týkala nového nastavení převodovky Light Speed Transmission, řídicí jednotky motoru a přibyl nový systém kontrolující točivý moment, díky kterému má mít vůz mnohem lepší trakci.
Ke stanovení nového rekordu ve zrychlení z nuly na 400 km/h a opětovnému zastavení přitom automobilka letos použila stejný model, jako v roce 2024, kdy stanovila první rekord. Nové naladění softwaru pak dostalo příznačné označení „Absolut Overdrive.“