Hlavní obsah

Koenigsegg představil nové okruhové monstrum, které smí i na silnice

2:53
2:53

Poslechněte si tento článek

Švédská automobilka Koenigsegg představila nový model Sadair’s Spear, který symbolizuje konec výroby modelu Jesko a posouvá ho na zcela novou úroveň. Vůz s extrémním výkonem a aerodynamikou vznikl především k boření traťových rekordů, stále však může i legálně na silnice.

Foto: Koenigsegg

Koenigsegg Sadair’s Spear

Článek

Automobilka Koenigsegg, která se soustředí na výrobu exkluzivních a mimořádně schopných sportovních vozů, se řídí jednoduchým heslem: dokonalost je pohyblivý cíl. Své vozy tak stále inovuje a snaží se posouvat jejich schopnosti na stále vyšší úroveň. A totéž nyní předvádí s modelem Jesko, jehož produkce letos končí.

Na základech modelu Jesko totiž postavila limitovanou edici modelu Sadair’s Spear, který vznikne pouze v počtu 30 kusů. Nová limitovaná edice dostala jméno podle závodního koně, na kterém Jesko von Koenigsegg, otec zakladatele automobilky (po kterém je poslední model pojmenován), v roce 1976 naposledy závodil v dostizích.

Model Sadair’s Spear přitom posouvá schopnosti modelu Jesko ve všech ohledech, a to i oproti modelu Jesko Attack, který byl stvořen k boření rychlostních rekordů. Na okruhu Gotland Ring ve Švédsku, který automobilka používá k testování, byla novinka dokonce o 1,1 sekundy rychlejší.

Vylepšení modelu Jesko se přitom odehrála na všech frontách. Automobilka například vylepšila twin-turbo přeplňovaný motor V8, který nyní produkuje 969 kW (1318 k) při spalování klasického benzinu, respektive 1212 kW (1648 k) při spalování paliva E85. Rozdíl tak činí 38, respektive 48 koní.

Motor je spojen s unikátní převodovkou Koenigsegg Light Speed Transmission, ovládanou pádly pod volantem, a výkon putuje pouze na zadní kola. Automobilka navíc snížila hmotnost vozu o 35 kilogramů a vůz tak nyní produkuje více koní, než kolik váží.

Další úpravy se dotkly šasi, včetně instalace nových tlumičů a pružin, zesílení karbon-keramických brzd a vylepšení aerodynamiky. Na první pohled zaujme především obrovské zadní křídlo s aktivními prvky, vůz má ale upravené i odvětrávací otvory, přepracované aerodynamické prvky v náraznících a speciální jsou i kola s turbínovým designem, který je uzpůsoben pro každý roh automobilu a pomáhá zlepšovat aerodynamiku i chlazení brzd.

Kabina nabídne karbonová sportovní sedadla s tříbodovými pásy, volitelně jsou však dostupné i šestibodové. Posádka má k dispozici stále plný komfort, přesto se automobilka pokusila i zde snížit hmotnost například zeslabením izolačních materiálů a přepracováním středové konzole.

Dynamické parametry vozu neznáme, je však jisté, že se nejspíš v blízké době pokusí o překonání dalších rekordů, v čemž je značka Koenigsegg dlouhodobě úspěšná. Známá pak není ani cena, automobilka nicméně prozradila, že každý z 30 vozů už má svého budoucího majitele. Ti se přitom budou moci se svým vozem bez obav vydat i na silnice.

Související témata:
Koenigsegg Sadair’s Spear

Výběr článků

Načítám