Článek
Švédský výrobce exkluzivních supersportů Koenigsegg se proslavil řadou výkonných modelů, které často bouraly rychlostní rekordy. Kromě vysokého výkonu a extrémního důrazu na detail je však spojovala i vysoká exkluzivita, kdy pravidelně vzniká pouze hrstka vozů, které mají obvykle v době premiéry již své budoucí majitele jisté.
Situace zašla tak daleko, že dnes značka nemá co prodávat, jak v rozhovoru pro britský magazín Top Gear prozradil Christian von Koenigsegg, zakladatel a šéf společnosti. Koncem příštího roku, nebo začátkem roku 2027, by se však situace měla změnit.
Koenigsegg totiž v rozhovoru prozradil, že společnost pracuje na vývoji nového modelu, který bude představen za rok, možná rok a půl. Na bližší detaily si budeme muset počkat, již nyní je však jasné, že nepůjde o elektrický model. A to hned ze dvou důvodů.
Tím prvním je výrazné ochlazení trhu, kdy je poptávka po supersportovních elektromobilech v tuto chvíli velmi nízká. Slova Christiana von Koenigsegga přitom navazují již na loňské vyjádření šéfa značek Bugatti a Rimac o klesající poptávce po elektrických hypersportech.
Koenigsegg má ovšem ještě jeden důvod, proč nebude nový model jeho značky elektrický. Ačkoliv sám oceňuje prudká zrychlení elektromobilů i plynulost jejich jízdy, u sportovních vozů nevnímá to správné napojení mezi řidičem a strojem.
„Ale po chvíli, pokud jste automobilový nadšenec, si chcete s tou bestií promluvit, ne? Chcete vést dialog. Je to argumentace. Chcete slyšet, jak se cítí a v jaké je náladě. Chcete pulzování, pumpování, teplo, zvuky, řazení, všechny tyto aspekty, které ji prostě oživují,“ cituje britský magazín Koenigsegga.

Společnost Koenigsegg už představila hybridní model Gemera, jehož srdcem je motor V8. Čistě elektrický model ale nechystá.
„Řekl bych, že elektromobil je trochu víc robot. Tohle je trochu víc zvíře,“ dodal zakladatel značky při srovnání elektromobilů s novým modelem Koenigsegg Sadair’s Speed, který je aktuálně nejrychlejším modelem společnosti.

Situaci na trhu se sportovními vozy přitom srovnal se situací na trhu s hodinkami v sedmdesátých letech. S příchodem hodinek quartz se zdálo, že analogovým mechanickým hodinkám odzvonilo. Lidé se k nim ale postupně začali vracet, protože chtěli ručně sestavený emotivní kousek.
Stroje Koenigsegg navíc v současné době nabízejí výkony blízké elektromobilům při podstatně nižší hmotnosti, která je pro sportovní vozy velmi důležitá. Ve vzdálenější budoucnosti se však ani Koenigsegg nebrání možnosti postavit elektromobil.