Hlavní obsah

Když spolu auto a motocykl mluví. Lamborghini a Ducati ukazují výhody nové technologie

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Koncernově spřízněné italské značky Lamborghini a Ducati demonstrují technologii komunikace mezi automobilem a motocyklem, na které aktuálně pracují. Může předcházet častým nehodám, například při předjíždění.

Článek

V roce 2016 vzniklo konsorcium CMC, skupina výrobců motocyklů včetně BMW, Ducati, Hondy, KTM, Suzuki, Triumphu a Yamahy, za účelem kolektivní analýzy a řešení prevalence nehod mezi motocykly a automobily na veřejných komunikacích.

Jeden z prvních plodů je k vidění v Itálii. Značka Ducati předvedla systém propojení motocyklů a automobilů, na kterém pracovala s dalším výrobcem automobilů z koncernu Volkswagen, Lamborghini.

Pokročilé asistenční systémy pro řidiče se postupem času staly v automobilech stále rozšířenější, ale nalezení nejlepšího způsobu, jak takové systémy integrovat i s motocykly, je hádankou, kterou chtějí Ducati a celé konsorcium vyřešit.

Aby se zabránilo srážkám, jsou klíčové rychlé reakční časy. Ve videu Ducati Multistrada a Lamborghini Urus demonstrují komunikační systém zahrnující tři klíčové funkce: asistenta pohybu v křižovatce, asistenta odbočování doleva a varování před předjetím.

Aby bylo možné demonstrovat asistent pohybu v křižovatce, scénář zahrnoval přiblížení motocyklu ke křižovatce, kde výhled z jiných perspektiv nebyl ideální. Normálně, pokud je motocykl zakryt překážkami včetně stromů, jiných vozidel či například budov, ostatní vozidla jej prostě nemusí vidět.

S funkcí elektronické pomoci, jako je asistent pohybu na křižovatce na kole i v autě, se však na palubní desce vozu zobrazí upozornění, že křižovatka není volná. Pokud řidič varování uvidí, teoreticky pojede do křižovatky opatrněji – nebo možná dokonce počká, až motocykl bezpečně projede.

Podobně funguje asistent odbočení doleva. Funkce asistenta zde spočívá v tom, že propojené elektronické varovné systémy na autě a motocyklu umožňují autu informovat motorku, že odbočuje doleva. Jezdec by pak měl být schopen včas zareagovat, aby umožnil řidiči dokončit zatáčku a (opět teoreticky) nikoho neohrozil.

A konečně, varování před předjížděním je scénář zahrnující několik vozidel, která spolu komunikují prostřednictvím svých pokročilých elektronických komunikačních systémů řidiče a jezdce. Scénář v tomto případě zahrnuje řadu aut, které zastaví, nebo alespoň výrazně zpomalí, vůz vpředu, který chce odbočit vlevo. Pokud auta a motocykly komunikují, všechna následující vozidla mohou být varována, aby neprojížděla, i když nevidí auto vpředu, které čeká na odbočení doleva.

Systém je zatím ve fázi testování, ambicí výrobců je však uvést jej do provozu co nejdříve.

Unikátní sbírku čezet ukrývá stará sýpka

AutoMoto

Albin Hugo Liebisch se proslavil jako otec nejdelších motocyklů světa. Narodil se před 135 lety

AutoMoto

Reklama

Výběr článků

Načítám