Hlavní obsah

Kancelářští zaměstnanci General Motors pracují u pásu, odbory protestují

Novinky, Marek Bednář

Nejen Honda sahá v USA do řad kancelářských pracovníků, aby nemusela zastavovat výrobu aut. Ohlásil to i koncern General Motors v případě továrny ve Wentzville v Missouri. Národní odborová organizace s tím ostře nesouhlasí.

Foto: Chevrolet

Chevrolet Colorado ZR2

Článek

Koronavirová pandemie v USA má dalekosáhlé dopady, včetně toho, že někteří kancelářští pracovníci některých výroben automobilů musí k pásu, protože není dostatek dělníků.

Před několika týdny to potvrdila Honda u továrny v Marysville v Ohiu, nyní přichází stejné informace i od koncernu General Motors.

Den v kůži montéra v Nošovicích aneb Jak jsem vyrobil Hyundai

AutoMoto

Problémy s vysokou absencí dělníků má továrna ve Wentzville v Missouri, kde se vyrábí pick-up trucky Chevrolet Colorado a GMC Canyon a také dodávky Chevrolet Express a GMC Savana. Proto sahá do řad kancelářských pracovníků, aby stavy na výrobní lince doplnila.

Pikantní je, že tato továrna spadá pod organizaci UAW, United Auto Workers, česky Odbory pracovníků v automobilovém průmyslu. Její mluvčí Brian Rothenberg před několika týdny komentoval postup Hondy za nevhodný s tím, že v továrně, která je součástí organizace UAW, by se to nestalo.

Foto: Chevrolet

Chevrolet Express

Továrna ve Wentzville potřebuje na každou ze tří směn zhruba 1250 dělníků, ale kvůli koronaviru má už delší dobu problém tento počet naplnit. Podle webu Detroit Free Press, který o věci zpravuje, továrna zkraje července oznámila, že zruší noční směnu a bude fungovat v dvousměnném provozu.

Od té doby ale změnila přístup a udržuje tři směny. Aby to mohla udělat, musí nabrat zhruba 200 dočasných pracovníků - ale než se to podaří, vypomáhají kancelářští zaměstnanci, a to podle koncernu GM dobrovolně. Jejich počet se různí; mluvčí General Motors Jim Cain uvedl, že jich bývá „pár tuctů, ale i víc”.

Foto: GMC

GMC Canyon Denali

Podle UAW to je v rozporu s článkem 215 kontraktu mezi odbory a automobilkami. Ten říká, že „dozor konající pracovníci nemohou vykonávat práci s hodinovou mzdou, vyjma nouzové situace, která vyvstane z nepředvídatelných okolností, kdy je nutná okamžitá akce pro zamezení zastavení výroby, nebo vyjma školení jiných zaměstnanců”.

Koncern do Wentzville již nyní přesouvá několik set zaměstnanců z továrny ve Spring Hill v Tennessee, kde kvůli nedostatečné poptávce na trhu klesá produkce GMC Acadia a Cadillaců XT5 a XT6. Jenže podle Caina to prostě trvá, a proto pomáhají dobrovolníci z řad kancelářských zaměstnanců. „Nedělali bychom to, kdyby to nebylo nezbytné,” dodal Cain.

Reklama

Výběr článků

Načítám