Hlavní obsah

Honda vyvinula technologii schopnou rozpoznat riziko dopravní zácpy

Novinky, maž

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Dopravní zácpy řidiče obtěžují, žádný spolehlivý recept na ně ale neexistuje. Japonská Honda testuje technologii, která by mohla pomoc s detekcí velkého shluku nepohybujících se vozidel. Systém monitoruje typické zrychlování a zpomalování vozidla s cílem určit, zda chování řidiče v tomto směru může přispět k vytvoření dopravní zácpy.

Foto: Radek Plavecký, Právo

Kolony na Jižní spojce v Praze

Článek

Na dopravní zácpy můžete vyzrát mnoha způsoby: třeba posloucháním dopravního zpravodajství, používáním chytré navigace, která sama navrhne objízdnou trasu nebo prostým posunutím odjezdu mimo dopravní špičku. Japonská Honda chce také přispět svou troškou a testuje technologii, o které tvrdí, že je jediná na světě. Nejde o to, že vám auto poradí, kudy máte zácpu objet. Cílem je, aby žádná dopravní zácpa nevznikla. Zkoušky v reálném provozu začnou letos v květnu.

O co jde? Zjednodušeně řečeno si do auta nainstalujete systém, který odesílá data centrálnímu serveru a z pohybů desítek či stovek řidičů detekuje případné problémy, na které včas upozorní. Cílem je, aby kolona pokud možno vůbec nevznikla, aby byl provoz plynulý. Ke vzniku stojících aut přispívá řetězová reakce při přílišném zpomalování desítek vozidel. Honda řidičům napoví, jakou zvolit rychlost, aby byl provoz plynulý, a upozorní je, že před nimi začalo jedno, respektive více aut intenzivně brzdit.

Všem dopravním zácpám to samozřejmě zabránit nepomůže, tento systém by ale teoreticky mohl odstranit kolony, které vzniknou zbytečným bržděním jednoho auta, které při hustém provozu „strhne“ i ostatní řidiče. Často se totiž stane, že příčinou kolony není dopravní nehoda v daném směru či zúžení. Systém by fungoval, kdyby příslušnou technologii používalo větší množství vozidel, dvě tři auta kolonu na dálnici opravdu odvrátit nemohou.

Výsledky zkoušek prokázaly, že systém pomohl údajně zvýšit průměrnou rychlost přibližně o 23 procent a snížil spotřebu vzadu jedoucích vozidel o 8 procent. Honda v květnu zahájí testování na veřejných silnicích v Itálii a v Indonésii. Výrobce se netají ambicí uvést tuto technologii do sériové výroby.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám