Hlavní obsah

Fiat testuje indukční nabíjení elektromobilů, má šetřit baterii

Pomocí indukčních cívek v asfaltu a přijímače ve vozidle se v Itálii povedlo sestrojit a odzkoušet prototyp systému, který při dálniční jízdě nespotřebovává energii z baterie elektromobilu, nýbrž pouze tu okamžitě přijatou.

Foto: Stellantis

Fiat 500e na testovací silnici s nabíjecími indukčními cívkami.

Článek

U všech dnešních elektromobilů platí, že jízda po dálnici, zejména vyššími rychlostmi, saje energii z baterie závratným tempem. Fiat ovšem dokázal dosáhnout toho, že jeho elektrická „pětistovka“ při jízdě energii nespotřebovává.

Vynalezl perpetuum mobile? V žádném případě. Jak auto, tak i silnice jsou totiž upravené pro indukční nabíjení za jízdy. Technologie je nazvaná Dynamic Wireless Power Transfer (DWPT, česky Dynamický bezdrátový přenos síly).

Foto: Stellantis

Fiat 500e a elektrobus na testovací silnici s nabíjecími indukčními cívkami.

Kousek silnice v uzavřeném testovacím areálu v italském Chiari má v asfaltu uložené indukční cívky, kterými posílá energii do prototypů vozidel, vybavených přijímači této energie.

Energie putuje rovnou do elektromotorů, nikoliv do baterie, což znamená, že vozidla nespotřebovávají energii uloženou v bateriích. Efektivita takovéhoto přenosu energie je podobná jako při rychlonabíjení u klasického stojanu. Pro menší ztráty systém pracuje se stejnosměrným proudem.

Cílem je samozřejmě dosáhnout delší životnosti baterie tím, že se sníží frekvence rychlonabíjení, možnost osazovat auta menšími, a tudíž levnějšími a lehčími bateriemi, a potlačení obavy z nedostatečného dojezdu.

Test Fiatu 500e: Když máte rádi hezké detaily

Testy

Testy ukázaly, že problémem na palubě vozu není ani magnetické pole. A protože nikde nejsou žádné odhalené kovové prvky, silnici je bezpečné normálně přecházet.

„Náš dlouhodobý strategický plán s názvem Dare Forward 2030 je založen na premise přinášení nejmodernějších technologií pro svobodu mobility všem a tento projekt je esencí toho, kam jako společnost směřujeme,“ nechala se slyšet Anne-Lise Richardová, šéfka globální obchodní jednotky pro e-mobilitu u koncernu Stellantis.

Anketa

Má podle vás indukční nabíjení za jízdy budoucnost?
Ano, ušetří čas i životnost baterie
35,5 %
Záleží, jestli se to vyplatí
55,5 %
Ne, normální nabíjecí stojany jsou lepší
9 %
Celkem hlasovalo 575 čtenářů.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám