Hlavní obsah

Doba dotyková může v autech skončit dříve, než začala

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Hned několikrát jsem si v posledních týdnech uvědomil, že automobilový průmysl může v lecčem klidně couvat, aby to bylo ku prospěchu věci. Mobilní telefony má většina z nás dotykové a málokdo by měnil. V některých automobilkách si ale začínají uvědomovat, že pokud řídíte, tlačítka jsou potřeba. A organizace Euro NCAP tomu minulý týden nasadila korunu.

Foto: Novinky

Autoglosa

Článek

Evropský motorista si musí občas přiznat, že i když kupuje na trhu velice náročném, kam se asijské i americké značky odváží jen se svými nejkvalitnějšími produkty, pupkem světa zdaleka není.

I když se tak například Mnichov může zdát jen za kopečkem, řídicí budova se šéfem v posledním patře by mohla sahat klidně až do nebe, jak dnes celou Evropu BMW v některých ohledech přehlíží.

Automobilový design a trendy se totiž soustředí především na vkus asijského kupce. S rostoucím počtem lidí, kteří si například v Číně mohou dovolit nové auto, je pro miliony motoristů jejich prvním automobilem právě jeden z aktuálních modelů. Nejsou v tomto odvětví zatíženi tradicemi, a když jsou v životě obklopeni obřími dotykovými obrazovkami, chtějí takové i ve svém autě.

Jenže mít veškeré ovládání na dotyk není bezpečné, o čemž se pravidelně přesvědčuji během testů automobilových novinek. A všimla si toho i organizace Euro NCAP, která tvoří známé crash testy. Už dávno tyto zkoušky nejsou jen o mačkání plechů, ale také o povinných asistentech, jejichž funkce nejsou vždy ku prospěchu. Přesto se zde našlo dostatek hlasů ze staré školy, které hlásají, že k zisku marketingově stále šťavnatých pěti hvězd je třeba ovládání klíčových funkcí fyzickými tlačítky.

Od roku 2026 půjde jen o směrovky, varovná světla, klakson, stěrače a funkce eCall. Seznam ještě nemusí být konečný a já bych zašel ještě mnohem dál. Taková Tesla dnes nejenže nutí řidiče řadit zpětný chod posunutím virtuálního autíčka po displeji, ale směrovky řeší ploškami na volantu s haptickou odezvou. Svědomitě to vyvinuté řešení ze země, kde v podstatě neexistují kruhové objezdy.

Již dříve šéf Volkswagenu Thomas Schäfer přiznal, že dotykové plošky na volantu byly chybou a v dnešních modelech už jsou opět tlačítka. A Škoda zase strhává veškerou pozornost v interiérech nového superbu a kodiaqu na tři kolečka, která lze nahmatat poslepu a slouží vícero funkcím, včetně ovládání ventilace. Protože to zákazníci chtějí.

„To nejsem jenom já?“ ptal jsem se nadšeně konstruktérů, když mi pyšně tento prvek, který byl donedávna naprosto běžný, prezentovali.

Doba lovení v dotykových menu ukrytých hluboko pod zorným polem řidiče či snad učení se kostrbatým hlasovým příkazům tak možná nebude tak aktuální, jak se čekalo. Anebo jsem boomer ještě před třicítkou.

Nové volkswageny se u některých funkcí vrátí k tradičním tlačítkům

AutoMoto

Pět hvězd dostanou auta s tlačítky. Euro NCAP jde v crash testech proti dotykovým obrazovkám

AutoMoto

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám