Hlavní obsah

Pět hvězd dostanou auta s tlačítky. Euro NCAP jde v crash testech proti dotykovým obrazovkám

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Interiéry s minimem tlačítek a ovládáním integrovaným do obrazovek sice působí moderně, ovládání ale odvádí řidičovu pozornost, čehož už si všimla i organizace Euro NCAP.

Foto: Petr Horník, Novinky

Na dotykové ovládání sází ve velkém například Tesla.

Článek

Organizace Euro NCAP, která je známá svými testy bezpečnosti vozidel prodávaných na evropských trzích, plánuje pro rok 2026 změnu hodnocení. Pokud budou chtít výrobci vozidel plné pětihvězdičkové hodnocení, budou muset ponechat ovládání některých funkcí prostřednictvím tlačítek a páček, jak uvedl The Times.

Jde o reakci na trend posledních let, kdy automobilky stále častěji integrují ovládání různých funkcí do plně dotykových obrazovek. Interiéry s velkými obrazovkami a bez tlačítek pak působí moderně a navíc snižují výrobní náklady, ovládání funkcí na obrazovce ale odvádí pozornost řidiče.

„Nadměrné používání dotykových displejů je problémem celého odvětví, protože téměř všichni výrobci vozidel přesouvají klíčové ovládací prvky na centrální dotykové displeje, což nutí řidiče odpoutat zrak od vozovky a zvyšuje riziko nehod z důvodu rozptýlení pozornosti,“ uvedl Matthew Avery, ředitel strategického vývoje v Euro NCAP, pro The Times.

Foto: Volkswagen

Volkswagen zareagoval na kritiku a dotyková tlačítka na volantech začal nahrazovat fyzickými.

Zřejmě od ledna 2026 tak automobilky, které budou chtít maximální počet pěti hvězd, budou muset ponechat fyzické ovladače pro funkce směrovek, výstražných světel, ovládání stěračů, klaksonu a SOS volání. Finální verze pravidel ale zatím není hotová, jak uvedl Avery pro The Verge.

Přitom například Tesla již integrovala ovládání směrovek do tlačítek umístěných na volantu a nastavení stěračů do displeje infotainmentu. Přenášení více funkcí do dotykových obrazovek a eliminaci fyzických tlačítek ale vidíme u stále většího počtu automobilek, přičemž ze strany uživatelů často bývají zdrojem stížností a nespokojenosti.

Testování vozů v Euro NCAP není pro automobilky povinné, řada evropských států ale organizaci podporuje. Mnohé automobilky pak pětihvězdičkové hodnocení z Euro NCAP používají k propagaci bezpečnosti svých modelů a oslovení možných zájemců. Je tedy možné, že změna pravidel povede ke změně aktuálních trendů.

Continental představil průhledný displej pro auta

AutoMoto

MWC 2024: Ohebné displeje promění elektroniku k nepoznání

Mobil

Reklama

Související témata:
Bezpečnost silničního provozu

Výběr článků

Načítám