Hlavní obsah

Čipové krizi v automobilovém průmyslu je téměř konec, říká studie

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Obrovské problémy s dodávkami polovodičů do aut už jsou téměř za námi, na předcovidové úrovně se však počet globálně vyrobených aut za rok dostane až za několik let, předpovídá studie.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Výrobní linka automobilky Hyundai v Nošovicích (ilustrační foto)

Článek

Problémy s dodávkami polovodičů do automobilového průmyslu, které se táhnou od začátku koronavirové pandemie zkraje roku 2020, již nebudou mít dlouhého trvání. Říká to studie společnosti S&P Global Mobility, která se zabývá analýzami a daty v oblasti automobilového průmyslu.

Celkově tyto problémy stály podle studie za 9,5 milionu nevyrobených aut s tím, že nejnáročnější bylo třetí čtvrtletí roku 2021, kdy nevzniklo 3,5 milionu aut na celém světě. Letos to za první pololetí bylo „jen“ 524 tisíc aut.

„Posunuli jsme se od očividných narušení, která jsou jasně viditelná na úrovni výrobců aut a výrobních závodů, do stavu, kdy víme, že omezení zůstávají, ale nejsou jednoznačně identifikovatelná. Jsme v pozici, kdy se automobilový průmysl adaptoval na omezené dodávky a v důsledku je méně pravděpodobné, že dojde k narušení většího rozsahu,“ komentoval výsledky studie Mark Fulthorpe, ředitel odvětví výroby lehkých vozidel u S&P Global Mobility.

Studie nicméně varuje, že u různých typů polovodičů stále poptávka převyšuje nabídku. Poptávka u spotřební elektroniky klesla, u aut však stále roste.

Před covidovou pandemií společnost odhadovala, že by globální výroba lehkých vozidel mohla přesáhnout 100 milionů ročně do roku 2022 poté, co špička byla na 94,1 milionu v roce 2018. Nyní předpovídá, že na úroveň roku 2018 se nedostaneme do roku 2028 a přes 100 milionů aut se za rok vyrobí až po roce 2030.

Investice za desítky miliard eur. EU chce větší nezávislost ve výrobě čipů

Hardware

Reklama

Výběr článků

Načítám