Hlavní obsah

Za volantem nové Škody Kodiaq: Rodinný parťák se vrací ve skvělé formě

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Měsíc po prvních jízdách s novou Škodou Superb jsme se vydali do Španělska otestovat i novou generaci vrcholného mladoboleslavského SUV modelu Škoda Kodiaq.

Foto: Škoda Auto

Škoda Kodiaq

Článek

Škoda Kodiaq první generace byla vyráběna od roku 2016 do února 2024 a celkem vzniklo 866 100 vozidel, dostupných v pětimístné i sedmimístné konfiguraci a s pohonem pouze předních i všech kol. Největší mladoboleslavské SUV si kromě Česka získalo velkou popularitu i v Německu a Velké Británii, takže druhá generace má rozhodně na co navázat.

Jejím základem se stala inovovaná platforma MQB Evo, která je rovněž základem Superbu či sourozeneckého VW Tiguan. Po stránce rozměrů vůz narostl o 61 mm, na výsledných 4758 mm, rozvor však zůstal na hodnotě 2791 mm. Také výška 1657 mm a šířka 1864 mm zůstávají na původních hodnotách.

Po stránce designu, do kterého se poprvé promítly prvky nového stylu Modern Solid, přináší vůz evoluci zdůrazňující sportovnost a eleganci. Rozhodně však nejde o nudu. Kodiaq zaujme výrazně tvarovanou kapotou, maskou s prosvětlením, LED Matrix světlomety nové generace s výrazným podpisem, zadním sloupkem v odstínu chromu nebo výraznými zadními C svítilnami, propojenými nepodsvícenou lištou.

Důraz byl kladen také na aerodynamiku, kterou zlepšují kromě celkových tvarů i aktivní žaluzie v masce či aerodynamické kryty kol. Ta jsou dostupná v rozměru 17 až 19 palců. Koeficient odporu vzduchu se povedlo snížit na Cx 0,28, což by měla být jedna z nejlepších hodnot ve třídě.

Kabina působí oproti minulé generaci odvážněji a moderněji, což je patrné již při pohledu na palubní desku. Standardem je 10“ digitální přístrojový štít, který na rozdíl od Superbu není v kapličce, doplněný 10“ volně stojícím displejem infotainmentu. Volitelně je dostupný i 13“ infotainment a novinkou je také volitelný head-up displej.

Škoda začala vyrábět nový kodiaq

AutoMoto

Moderní infotainment známe i z jiných modelů, takže nepřekvapí jeho svižný chod a přehlednější grafika včetně praktických zkratek. Skvělým doplňkem, známým ze Superbu, jsou voliče s displejem Smart Dials nabízející intuitivní ovládání řady funkcí.

Krajní voliče upravují teplotu a výhřev/ventilaci sedadel, prostřední nabídne čtyři individuálně nastavitelné funkce včetně nastavení jízdních režimů, rychlosti ventilátoru, směru ventilace atd. Mezi funkcemi se přeskakuje stiskem ovladače a zvolený režim se zobrazí i na displeji infotainmentu. V praxi se znovu potvrdilo, že jde o skvěle vymyšlené řešení, kterým by se ostatní mohli inspirovat.

Volič převodovky se nově přesunul na sloupek řízení, čímž ve středovém tunelu vznikl velký odkládací prostor nabízející i dvě bezdrátové nabíječky s ventilátorem. Jen škoda, že na telefon není vidět, takže nevíte, zda se opravdu nabíjí. Kodiaq nabídne také 4 USB-C konektory s výkonem až 45 W, sedadla s AGR certifikací a masážními funkcemi nebo hlasovou asistentku s integrovaným chatbotem ChatGPT, který však bude dostupný později.

Interiér nabízí čtyři konfigurace s čalouněním používajícím recyklovanou látku, vlněnou tkaninu, umělou kůži či perforovanou kůži. Důraz byl opět kladen na udržitelnost, zpracování ale působí kvalitně, stejně jako celkové pojetí kabiny, která je příjemně robustní. Ve dveřích opět najdeme deštník a ve víčku nádrže škrabku, nově ale z udržitelných materiálů.

Kodiaq nabízí pětimístnou i sedmimístnou konfiguraci a cestující ve třetí řadě se mohou těšit na dalších 15 mm místa nad hlavou. V praxi pak není problém, aby se ve všech třech řadách celkem pohodlně usadily osoby o výšce kolem 180 cm, jak jsme si na vlastní kůži vyzkoušeli. Důstojné nastupování a vystupování chce ovšem trochu cviku.

Objem zavazadlového prostoru se pohybuje v rozmezí 340 až 856 litrů u sedmimístné verze, pětimístný model nabídne až 910 litrů. Pod podlahu dvojitého dna pohodlně uložíte roletku, a dokonce i sedmimístná verze s pohonem předních kol nabízí prostor pro rezervu.

Automobilka se zaměřila také na zvyšování komfortu a bezpečnosti použitím nových technologií a systémů. Nová generace LED Matrix světlometů slibuje až o 42 procent lepší výkon a novinkou jsou i nanoradarové senzory. Mezi asistenčními systémy se objevil asistent při průjezdu křižovatkou, antikolizní asistent, varování při vystupování a později dostane Kodiaq i funkci parkování na dálku, ovládané přes novou aplikaci MyŠkoda. Posádku navíc chrání až devět airbagů.

Paleta pohonných jednotek nabídne pět motorizací: dvě zážehové, dvě vznětové a jednu plug-in hybridní. Hybrid do zásuvky slibuje dojezd až 100 km, jeho 150 kW ale putuje pouze na přední kola. Slabší čistě spalovací verze o shodném výkonu 110 kW opět pohání pouze přední kola, výkonnější zážehový (150 kW) a vznětový (142 kW) motor je kombinovaný s pohonem všech kol. Převodovka je vždy automatická DSG.

Motorizace nové Škody Kodiaq
MotorPřevodovkaMax. výkon
[kW][k]
Zážehový
1,5 TSI (mHEV)7 st. DSG110150
2,0 TSI7 st. DSG 4x4150204
Vznětový
2,0 TDI7 st. DSG110150
2,0 TDI7 st. DSG 4x4142193
Plug-in hybridní
1,5 TSI iV6 st. DSG150204

Nový podvozek DCC+, vybavený dvojicí ventilů pro oddělení odskokového a kompresního stupně odpružení, nabízí ještě širší rozsah nastavení a rychlejší reakce. Světlá výška se tím ale nemění.

Naftový kliďas i dobrodruh

První jízdy jsme zahájili za volantem nejvýkonnější vznětové motorizace, tedy 2,0 TDI 142 kW s pohonem všech kol a DCC+ podvozkem. Pohonné ústrojí již od prvních kilometrů působilo velmi kultivovaně, DSG převodovka řadila plynule a díky příjemně nastavenému řízení se vůz dostával rychle pod kůži.

Během několika desítek kilometrů po městě i dálnici byl dostatek prostoru vyzkoušet normální i komfortní nastavení DCC+ podvozku, který umí působit velmi neutrálně a nabízí široký rozsah nastavení. Zatímco v komfortním režimu se na nerovnostech lehce zhoupne, ve sportovním nastavení naopak podvozek celkově velmi příjemně ztuhnul a dovolil s vozem, jehož hmotnost se v závislosti na výbavě pohybuje kolem 1,8 tuny, i celkem dynamickou jízdu, která nepůsobila nijak neohrabaně či nepříjemně.

Převodovka ve sportovním režimu nechává motor výrazněji vytáčet a vždy včas podřazovala, což umožňovalo i příjemně svižný výjezd ze zatáček. Občas se to ale neobešlo bez drobného škubnutí. Umělý zvuk motoru, který se sportovním režimem aktivuje, nepůsobí zbytečně rušivě. Výkonnější naftová motorizace tak dokáže pohodlně uspokojit potřeby pohodlného cestování i místy svižného svezení a bezpečného předjetí, na které má víc než dost sil.

Základní motorizace o výkonu 110 kW je sice nepatrně lehčí, je však znát, že uspokojí především klidnější řidiče. Převodovka motor zbytečně nepodtáčí, ale ani nevytáčí. Při klidné akceleraci ho nechá nadechnout a pozvolna zrychlovat, takže vše působí plynule. Při potřebě svižnější jízdy si ale pohonná soustava musí pomáhat častým a důraznějším podřazováním.

Milým překvapením u slabšího modelu v nižší výbavě ale bylo nastavení standardního podvozku, který příjemně filtruje nerovnosti, lehce se pohupuje a ani na větších nerovnostech neodskakuje, stále je však dostatečně stabilní a jistý.

Spotřeba se na prvních jízdách vždy sleduje obtížně, i silnější vznětový motor ale zvládl na dálnici jet za 5 l/100 km, svižná jízdy vyhnala spotřebu k 7,8 l/100 km a průměr se pohyboval kolem 6,8 l/100 km. Průměr slabšího motoru se pohyboval lehce nad 6 l/100 km.

Patnáctistovka dvakrát jinak

Vrcholný 2,0 litrový zážehový motor s pohonem všech kol se začne vyrábět později, proto jsme zatím vyzkoušeli pouze dvě verze základní patnáctistovky.

Ta je v základní konfiguraci kombinována s 48V mild-hybridní technologií a potěší mimořádnou kultivovaností. Při klidné jízdě o motoru prakticky ani nevíte, což podtrhuje i často využívaná funkce plachtění s neznatelným připojováním motoru či funkce odpojování poloviny válců při nízké zátěži, kterou opět prozradí jen pohled na budíky.

Automatická převodovka je opět velmi zdařile naladěna, takže z motoru téměř vždy těží to nejlepší. V některých případech se nicméně stalo, že pocitově motor vytáčela déle, než bylo nutné. Nástup brzd působí opět lehce gumově, nicméně čitelněji než v případě Superbu. Ani v případě slabších motorů o výkonu 110 kW tak není třeba se bát dýchavičnosti. I benzinový základ přitom zvládl jezdit se spotřebou kolem 6,5 l/100 km.

Foto: Škoda Auto

Novinkou je plug-in hybridní pohon, který lze dobíjet i stejnosměrným proudem

Krátce jsme se dostali také za volant plug-in hybridu s kombinovaným výkonem 150 kW, který nově vozí baterii s kapacitou 25,7 kWh. Na baterky by tak měl zvládnout až 100 km. V praxi jsme nicméně ocenili především plynulé střídání elektrického a hybridního pohonu, které na trase dlouhé 40 km, obsahující dálnici i okresku, znamenalo spotřebu pouze 3,3 l/100 km. Dojezd na baterii se pak v kombinovaném režimu pohyboval okolo 80 kilometrů.

Díky rozjezdům na elektromotor přitom auto působí ve městě poměrně čile, při potřebě prudké akcelerace za jízdy je ale cítit, že výkon není úplně oslňující. Zrychlování je pak spíše průměrné, a navíc doprovázené hlukem vytočené patnáctistovky. Potěší ovšem příjemné naladění brzdového pedálu, který nepůsobí gumově a brzdy jsou dobře čitelné.

Úspěšný recept pokračuje

První jízdy nikdy neprozradí vše, nová Škoda Kodiaq ovšem působí jako velmi příjemné rodinné SUV, které má nakročeno pokračovat v úspěšném příběhu první generace. Je prostorné, velmi komfortní, působí robustně a první testované motory nabízejí dostatek elánu pro různé skupiny zákazníků a velmi příjemnou spotřebu. Navíc se ještě můžeme těšit na výkonnější zážehový dvoulitr a v létě dorazí i model RS.

Škoda začala vyrábět omlazenou octavii. Mladou Boleslav však brzy uvolní elektromobilům

AutoMoto

Modernizovaná Škoda Octavia odhaluje ceník, aktuální základ pořídíte od 629 900 Kč

AutoMoto

Reklama

Výběr článků

Načítám