Hlavní obsah

Test Volkswagenu California Beach: Garsonka na cestách

Nová generace populární obytné dodávky VW California přinesla celou řadu zásadních vylepšení, díky kterým je kultivovanějším a příjemnějším společníkem. Obzvlášť to platí v testované vrcholné verzi Ocean.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

VW California Ocean

Článek

Obytné dodávky se v posledních letech staly velkým hitem, čemuž napomohly i restrikce spojené s pandemií. V jejich světě přitom existuje několik ikonických jmen, mezi které patří bezpochyby i Volkswagen California. Ostatně první generace dorazila již v roce 1988 na podvozku VW Transporter T3, obytné úpravy ale dostávaly i starší generace.

Zatím poslední generace modelu California přitom prošla zásadní proměnou. Technickým základem už totiž není primárně užitkový model Transporter, ale spíše osobní MPV model Multivan, postavený na platformě MQB. Na té přitom vznikají i osobní vozy.

Po designové stránce přitom nová california na svého předchůdce elegantně navazuje, je však delší, má větší rozvor a je také širší, což je příslibem většího vnitřního prostoru. Výška 1,99 metru zůstala zachována, díky čemuž by neměl být problém ani s parkováním v patrových garážích.

Model California je dostupný ve čtyřech výbavových verzích, přičemž všechny poznáte podle výklopné střechy s lůžkem pro dvě osoby o rozměrech 2054 × 1137 mm a nosností 150 kilogramů. Střecha má navíc přípravu pro nosič, unese však pouze 50 kilogramů. Její mechanismus je v nižších výbavách manuální, ve vyšších elektrický.

Přední část kabiny se na první pohled nijak výrazně neliší od běžného multivanu, nabízí tak příjemné a přehledné prostředí se slušnou ergonomií. Novinkou je možnost otočit přední sedadla dozadu, stejně jako nová tlačítka vedle infotainmentu, která ovládají posílené nabíjení separátní kempovací baterie (startování je řešeno zvlášť) a výklopný mechanismus střechy.

Tradičně nejzajímavější je prostor za předními sedadly. Nová california nabízí posuvné dveře po obou stranách, přičemž vrcholná verze Ocean je vybavena zabudovanou kuchyní a dvojicí samostatně posuvných sedadel, která lze během chvíle proměnit v druhé dvoulůžko o skromnějších rozměrech 1980 × 1060 mm.

Pro celou rodinu

California Ocean je tak v praxi skvělá především pro rodinné cestování, kdy s lehkostí zprostředkuje unikátní zážitky na cestách i čtyřčlenné rodině. Navíc poskytuje i dostatek místa pro zavazadla, zásoby nebo vnitřní stolování. Práci s prostorem totiž zvládá velmi dobře.

Nižší výbavové verze, s výjimkou nejzákladnější, ale nabídnou díky absenci kuchyňky v boku více prostoru pro sedadla i spaní dole. Na druhou stranu verze Ocean už je skutečně plnohodnotným obytňákem i pro delší výpravy. Má nezávislé topení, plynový vařič, lednici, nádrž na čistou i odpadní vodu, dřez a v zadní části i přípojku na sprchu. Zvenku pak vidíme i zásuvku na připojení k síti v kempu.

Daní za komfort na cestách je ovšem ztráta jisté variability, zejména šířky nákladového prostoru. V nižších verzích kabina nabídne maximálně šest míst k sezení, respektive pět a praktickou skládací kuchyňku v zavazadelníku.

Úložné prostory jsou přitom řešeny nejen skříňkami v kuchyňské zástavbě, respektive kufrem pod podlážkou tvořící základnu pro postel, ale také praktickými kapsáři v zadních oknech. Okna v posuvných dveřích přitom mají integrované roletky pro snadné zatemnění, vpředu pak zatemnění řeší dečky se speciálním uchycením. Oproti minulé generaci ale citelně chybí zatemňovací roletka ve sloupcích čelního skla.

Klasikou californií jsou skládací židle v pátých dveřích, které se však kvůli silnějším vzpěrám hůř zavírají. V platu kufru je pak i stolek, který lze uchytit jak k vnitřní kuchyňce, tak samostatně rozložit venku pod markýzou. Ta má přitom nově ovládací tyčku uloženou ve své konstrukci, což manipulaci dost usnadňuje, a lze ji z vozu snadněji sejmout.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Volkswagen California Ocean je takřka dokonalým společníkem pro cestování.

Perfektní kontrolu nad celou obytnou vestavbou navíc dává displej v zadním sloupku, umožňující ovládání světel i některých nastavení a podávající přehled například o stavu nabití baterie či zásobách vody. Obytný vůz je navíc možné kontrolovat a částečně i ovládat přes aplikaci v chytrém mobilním telefonu.

Celá kabina navíc působí velmi kvalitně, nabízí příjemné materiály a evidentně je i bytelně postavená. Ani při jízdě po horších silnicích se totiž z vestavby ani konstrukce vozu neozývají žádné nepříjemné pazvuky. Ty lze připisovat maximálně špatně ukotvenému nákladu.

Zrozený dálkař

Nový Volkswagen California je dostupný se třemi motorizacemi: dvoulitrovým vznětovým čtyřválcem o výkonu 110 kW, dvoulitrovým zážehovým čtyřválcem o výkonu 150 kW a plug-in hybridem o výkonu 130 kW, který jako jediný nabízí pohon všech kol.

Nám dělala společnost naftová motorizace, která je základem nabídky. Jejích 110 kW (150 k) možná není na první pohled nijak úchvatných, s vozem o hmotnosti přes 2,4 tuny si však dokázala poradit víc než důstojně. Ostatně velkou zásluhu na tom má i naladění sedmistupňové dvouspojkové převodovky.

Motor má sice hrubší zvuk a rozjezdy bývají lenivé, jakmile se však california dá do pohybu, působí velmi kultivovaně. Ostatně i převodovka řadí hladce a nemá sklony k podtáčení. Nejlépe se však naftová california cítí na dálnici, kde je připravena hltat stovky kilometrů v pohodovém tempu a se spotřebou i pod 7 l/100 km. Při běžném cestování se však průměr pohyboval zhruba o litr až dva výš.

Díky platformě MQB se nová california skutečně řídí spíš jako velký osobák než původně užitková dodávka. Podvozek je naladěn především komfortně a celkem snadno zvládá běžné nerovnosti, v zatáčkách jsou ale cítit náklony karoserie. Na své rozměry navíc vůz působí poměrně obratně a ani ve městě tak nepůsobí nepatřičně.

Pro každou příležitost

Už minulá generace californie nabízela fantastické schopnosti pro zájemce o nezávislé cestování a aktivní život, nová generace však posouvá dojem na novou úroveň. Působí moderněji, civilizovaněji a sofistikovaněji. S její volbou tak chybu nejspíš neuděláte.

Při výběru bychom si ale důkladně rozmysleli, jak plánujete vůz využít. Testovaná verze Ocean je totiž plnohodnotným obytňákem, což sice oceníte na cestách, ale v běžném životě může oproti nižším verzím bez pevné kuchyňky představovat omezení. Jde tak spíše o druhé auto do rodiny, na což má ale poměrně vysokou cenovku.

Ta startuje od 1 545 900 Kč za základní verzi s naftovým motorem a bez lůžka v kabině. Za testovanou verzi Ocean ale zákazníci zaplatí minimálně 2 132 900 Kč, přičemž testovaný kousek vyšel s řadou stylových i praktických vylepšení na 2,5 milionu korun. Za to už se sice dá procestovat i pěkný kus světa, california však dává skutečně fantastický pocit svobody. Pohled do inzerce ojetin navíc prozrazuje, že si modely California dlouhodobě velmi hezky drží cenu.

VW California Ocean 2.0 TDI
Spalovací motor:1968 ccm, vznětový čtyřválec
Max. výkon a točivý moment:110 kW (150 k)/360 Nm
Převodovka:7st. automatická
Poháněná náprava:přední
0-100 km/h:12,6 s
Nejvyšší rychlost:188 km/h
Průměrná spotřeba dle WLTP:6,8 - 7,4 l/100 km
Provozní/maximální hmotnost:2415/2850 kg
Max. hmotnost brzděného přívěsu:2000 kg
Délka × šířka × výška:5173 x 1941 x 1990 mm
Základní cena:1 545 900 Kč
Základní cena testovaného provedení:2 132 900 Kč
Cena testovaného vozu:2 517 767 Kč

Možností je i speciální Paket pro přenocování

California nabízí široké možnosti konfigurace a když vám jde hlavně o přespání, dobře poslouží i základ za 1,5 milionu. Pokud jste však při občasném kempování ještě skromnější a nepotřebujete ani výsuvnou střechu s lůžkem nahoře, je tu i levnější řešení.

Do jakékoli verze běžného Multivanu dostupného od 1,2 milionu lze instalovat Paket pro přenocování, který jsme rovněž vyzkoušeli.

Základem je vždy skládací lůžko s lamelovým roštem a matrací o délce 2,02 metru a šířce 1,21 metru. Jeho rozložení a složení zvládne jeden dospělý sám. Konstrukci lůžka stačí natáhnout přes sklopená sedadla. Přední nožičky se pak pouze zapřou do drážky.

Opěrnými body pro lůžko nejsou sklopená sedadla, tudíž ty je možné úplně vyjmout a využít tak prostor pod postelí k odložení zavazadel či dalších rozměrných věcí. Během testu potěšila robustnost celého řešení, nic nevrže a navíc ani nepřekáží.

Vyjímatelné příslušenství pro spaní přijde na 67 193 Kč, respektive 72 600 Kč u základní výbavy. V ceně je navíc zahrnuto už i zatemnění na okna v podobě látkových plátů. Za dalších 12 260 Kč je možné pořídit Paket pro přenocování PLUS, který navíc přihazuje ještě dvě poměrně kvalitní a hlavně lehké kempovací židličky a rozkládací stolek.

Výběr článků

Načítám