Článek
Neradi označujeme kdejaký motocykl za legendární, ale nejspíš se shodneme, že právě tento nenápadný skútr jistou legendou skutečně je. Od jeho vstupu na trh v roce 2010 se ho jen v Evropě prodalo přes 140 tisíc kusů a během těchto let dokázal oslovit celou řadu zájemců.
Význam označení PCX
Honda PCX si svou popularitu získala zřejmě díky snaze o vyšší úroveň komfortu, než bylo u takto malých skútrů běžné. Odtud pochází i označení modelu PCX, což je zkratka pro „X level of Personal Comfort“.
Zjednodušeně řečeno, výrobce se již od počátku snažil poskytnout řidiči co nejlepší ochranu před povětrnostními vlivy. Nezanedbatelnou výhodou z hlediska praktičnosti je i solidní úložný prostor pod sedlem, který pojme i integrální přilbu – záleží samozřejmě na velikosti, ale s běžnými otevřenými helmami na skútr problém nebude.
Celkově lze však oblibu u široké veřejnosti označit za určitou souhru cenové dostupnosti, spolehlivosti, kompaktních rozměrů i nízké spotřeby. K řízení Hondy PCX vám postačí řidičský průkaz skupiny B nebo skupiny A1, kterou lze získat od 16 let.

Honda PCX 125 DX
Inovace a první start-stop
I přesto, že tato funkce není u vozidel příliš oblíbená, je zajímavé, že právě Honda PCX byla v roce 2010 prvním jednostopým vozidlem v Evropě s touto výbavou. U Hondy se skrývá pod označením Idling Stop, a pokud by vás tato funkce nějak obtěžovala, můžete ji trvale vypnout příslušným tlačítkem na pravé rukojeti.
Nám se ale líbí, že i přesto, že je PCX jedním z nejdostupnějších motocyklů od Hondy, technologicky nijak nezaostává – ba právě naopak, v některých ohledech dokáže být dokonce i tahounem.
Honda PCX 125 DX slibuje modernizovaný motor a řadu vylepšení v oblasti podvozku a technologií. O pohon se stará čtyřventilový motor s označením eSP+, který pro splnění emisní normy Euro 5+ prošel úpravou elektronické řídicí jednotky a doplněním o O2 senzor.
Devadesát osm kilometrů v hodině
Přesně tak zní odpověď na jednu z nejčastějších otázek ohledně maximální rychlosti. Zdaleka ne každý zájemce o malý městský skútr se chce automaticky smířit s tím, že moc nepojede. Ona maximální rychlost byla doménou Hondy PCX zejména v jejích začátcích, kdy tehdejší „čínské“ skútry o stejném objemu skutečně nejely – dnes je ale situace daleko vyrovnanější.
Dobrou zprávou je, že dynamika motoru v rámci úpravy pro emisní normu Euro 5+ nedoznala zhoršení. S PCX lze bez problémů udržovat rychlost kolem 90 km/h, přičemž maximální rychlost je cca 98 km/h – oba údaje měřeny s přesností GPS.

Vzhledem k výkonu 9,2 kW jede Honda PCX 125 opravdu dobře. Pro řidiče je však nejdůležitější fakt, že není automaticky brzdou provozu. Příjemná je i spotřeba pohybující se kolem 2,1 l/100 km – s nádrží o objemu 8,1 litru poskytne PCX dojezd na 385 km.
Skvělá ovladatelnost
Za dobrým pocitem z jízdy na Hondě PCX ale nestojí ani tak výkon motoru, jako spíš jízdní vlastnosti tohoto stroje. Po krátkém oťukávání a zjišťování reakcí na plyn a brzdu získá i motocyklový analfabet zvláštní pocit jistoty, až drzosti, v městském provozu.
Nehraje roli, zda řídíte motocykl poprvé, nebo vaše zkušenosti pocházejí jen z velkých motorek, kdy se s kufry nechcete hned vrhat do každé kolony. Kompaktní rozměry a celková geometrie téhle stopětadvacítky vás rychle naučí, jak splynout s mnohem zkušenějšími poslíčky a rozvážeči pizzy.
V intravilánu měst, kde vévodí „padesátky“ a „sedmdesátky“, se stanete skutečně těmi nejrychlejšími. Upřímně by nás nenapadlo, že to řekneme po sérii velkých motorek, ale jízda na Hondě PCX 125 může být i zábava. Menší stroje vám totiž poskytnou dávku adrenalinu v mnohem menších rychlostech, než je tomu u velkých motorek.
Výbava Deluxe
Jak jsme již zmínili, Honda PCX s sebou pro letošní rok přinesla verzi Deluxe, jejíž součástí jsou mimo jiné i upravené zadní tlumiče a zadní kotoučová brzda. A zatímco význam použitých zadních tlumičů s oddělenými nádobkami kapaliny je kromě designu spíše spekulativní, zadní kotoučová brzda (a vlastně celkový brzdný účinek) je znamenitá.
Nezřídka se u dostupných motocyklů a skútrů setkáváme s brzdami spíše poddimenzovanými, zde to ale naštěstí neplatí.
Dalším z prvků moderní výbavy je bezklíčový přístup s klíčem „Smart Key“, který stačí jen mít u sebe. Jakmile odejdete od stroje, dojde k deaktivaci zapalování a uzamčení schránky, popřípadě originálního kufru.
Stejně to funguje i při příchodu ke skútru. Tohle je skutečně návykové a praktické – jakmile si zvyknete, už nebudete chtít hledat (a hlídat) klasický klíček. Posledním prvkem výbavy Deluxe je plnobarevný 5palcový TFT displej s konektivitou Honda RoadSync, kterému jsme se blíže věnovali v testu Hondy NC750X či GT skútru Forza 750.
I když nás prostředí aplikace Honda RoadSync (a funkce, které nabízí) příliš neohromilo, možnost propojení displeje s mobilním telefonem a zobrazení například navigačních dat je oproti původnímu LCD displeji nespornou výhodou.
Závěrem
Honda PCX 125 za dobu své existence ušla pořádný kus cesty. Někdo by namítl, že už to není ten „levný skútr“, ale vezmeme-li v úvahu technologický pokrok (a inflaci), přijde nám aktuální cena od 84 900 Kč jako odpovídající.
Pokud váháte, možná vás ke koupi přesvědčí helma, kterou dostanete v rámci letní akce, nebo šestiletá záruka, kterou Honda nově poskytuje na všechny své stroje.

Zadní tlumiče s oddělenými nádobkami
Osobně nás jen mrzí, že s příchodem verze Deluxe nezůstala i verze standardní – bez moderní výbavy. Nedokážeme odhadnout, o kolik by mohla být ona „ne-deluxe“ verze levnější, ale věříme, že by si své zájemce jdoucí po nejnižší ceně jistě našla.
Honda PCX 125 DX | |
---|---|
Motor: | Kapalinou chlazený jednoválec |
Zdvihový objem: | 125 cm3 |
Maximální výkon: | 9,2 kW při 8750 ot./min. |
Maximální točivý moment: | 11,7 Nm při 6500 ot./min. |
Průměrná spotřeba: | 2,1 l/100 km |
Objem palivové nádrže: | 8,1 litru |
Pohotovostní hmotnost: | 134 kg |
Převodovka: | CVT |
Délka × šířka × výška: | 1935 x 740 x 1125 mm |
Velikost přední pneumatiky: | 110/70-14" |
Velikost zadní pneumatiky: | 130/70-13" |
Cena testovaného motocyklu: | 84 900 Kč |