Hlavní obsah

Test nového Opelu Grandland: Vystačí i s tříválcem

6:06
6:06

Poslechněte si tento článek

Nová generace modelu Grandland, vlajkového SUV značky Opel, přináší modernější design, výrazný nárůst prostoru a nabízí pestrou paletu pohonných ústrojí. My jsme si v prvním testu vyzkoušeli základní tříválcový hybrid, který nefunguje vůbec špatně.

Foto: Petr Horník, Novinky

Opel Grandland

Článek

Opel představil první generaci modelu Grandland, tehdy ještě celým jménem Grandland X, již v roce 2017. S modernizací v roce 2021 vůz přišel o písmenko X v názvu a přešel na nový designový styl s maskou Vizor. V dubnu 2024 pak automobilka odhalila druhou generaci, která přinesla celou řadu změn.

Základem vozu se stala platforma STLA Medium, umožňující zástavbu pestré palety elektrifikovaných pohonů, po designové stránce pak automobilka následovala trendy uvedené konceptem Opel Experimental.

Nový grandland tak zaujme evolucí masky Vizor, která má poprvé osvětlené logo a naznačuje propojení předních světlometů osvětlenou linkou. Díky 50 000 LED elementům přitom nová světla nabízejí skvělý výkon a působivou schopnost stínovat okolní provoz. Tvary grandlandu působí minimalisticky, nechybí jim ale typický punc robustnosti, který umocňuje i lehké oplastování.

Z líbivých detailů můžeme vypíchnout volitelně černé lakování střechy nebo stylově tvarovaný C-sloupek. Zadní světla jsou pojata minimalisticky a podobně jako vpředu propojena osvětlenou linkou vedoucí k osvětlenému nápisu Opel. Označení modelu je pak vyraženo do pátých dveří.

Jednoduchá a prostorná

Rozvržení kabiny je na první pohled příjemně jednoduché, přesto působí moderně. Před řidičem je minimalistický 10“ displej přístrojového štítu, na který ve vyšší testované výbavě GS navazuje 16“ displej infotainmentu s moderní grafikou a přehledným prostředím.

Díky příplatkovému paketu Sada GS ovšem vůz nabídne i head-up displej, schopný zobrazovat i mapu navigace, a řadu bezpečnostních asistentů, včetně 360° parkovací kamery či hlídání slepého úhlu a provozu za vozidlem.

Po stránce ergonomie a uživatelského zážitku musíme ocenit tradičně velmi pohodlná sedadla s AGR certifikací, která umí za příplatek nabídnout i masáž a odvětrávání. Stejný příplatkový paket navíc obsahuje i kvalitní kožené čalounění. Potěší také několik tlačítek pro rychlé ovládání ventilace nebo spousta úložných prostor (až 35 l), včetně poloprůhledného boxu s bezdrátovou nabíječkou ve středové konzole.

Vyloženě královskou disciplínou nového grandlandu je pak vnitřní prostornost. Díky nárůstu rozvoru na 2784 mm a prodloužení kabiny o 173 mm na 4650 mm získala posádka vzadu o 20 mm více prostoru pro nohy, díky čemuž grandland pohodlně odveze i statnější skupinku cestovatelů.

Zavazadlový prostor potěší standardním objemem 550 litrů, dvojitým dnem a zadními opěradly dělenými v poměru 40 : 20 : 40, což nabízí solidní variabilitu při práci s prostorem. Při jejich sklopení pak objem vzrůstá na 1645 litrů.

Statečný tříválec

Použití moderní platformy umožnilo automobilce nabízet nový model hned se třemi druhy elektrifikovaných pohonných jednotek. Základem nabídky je tříválcový hybrid, alternativou je čtyřválcový plug-in hybrid a vrchol nabídky tvoří čistě elektrické pohonné ústrojí, nově včetně pohonu všech kol.

Testovaný přeplňovaný tříválec sice nemusí při pohledu na objem pouze 1,2 litru vzbuzovat kdovíjakou důvěru, ostatně grandland je s délkou 4,65 metru a hmotností 1,6 tuny pořádným kusem auta, pro běžné cestování je ale naprosto dostačující volbou.

Foto: Petr Horník, Novinky

Hybridní tříválec je naprosto dostačujícím společníkem pro pohodlné poklidné cestování.

Samotný spalovací motor nabízí nejvyšší výkon 136 koní, elektromotor uložený v elektrifikované dvouspojkové převodovce pak dalších 28 koní. Výsledkem je nejvyšší systémový výkon 145 koní a 230 Nm točivého momentu, což stačí ke zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,2 sekundy a dosažení maximální rychlosti až 202 km/h.

Díky elektromotoru, který je schopen vůz v nižších rychlostech po krátkou dobu samostatně pohánět, grandland mrštně startuje z křižovatek a následný přechod na motor spalovací je odladěn velmi jemně, stejně jako změny převodů. Příjemný zážitek při poklidném tempu navíc dokresluje i kvalitní odhlučnění kabiny.

Snahy o dynamičtější svezení se však hybridu příliš nelíbí, respektive na ně zkrátka není už dostatečně výkonný. Zvuk tříválce si navíc ve vyšších otáčkách už snadno najde cestu do kabiny a narušuje jinak pohodové cestování.

Podvozek grandlandu přitom ukazuje, že by snadno snesl i víc. Podobně jako u jiných vozů značky má spíše tvrdší naladění, které účinně potlačuje náklony v zatáčkách a spolu s příjemně naladěným řízením dává řidiči dostatek jistoty.

Nerovnosti sice před posádkou kompletně neskryje, rozhodně mu však nelze vyčítat přílišnou tvrdost či mlácení.

Papírově udávaná spotřeba v rozmezí 5,5 až 5,6 litru na 100 kilometrů sice není nedosažitelná, o čemž jsem se přesvědčil i na vlastní kůži, při běžném provozu ale počítejte spíše s hodnotami kolem 6,5 l/100 km. Zejména při jízdě po městě přitom překvapí, jak často dokáže grandland fungovat čistě na elektřinu.

Parťák do rodiny

Kombinace minimalistického designu, moderní výbavy a bohatého vnitřního prostoru dělá z nové generace modelu Opel Grandland vcelku zajímavou volbu nejen do rodiny. Obzvlášť při ceně startující od 769 990 korun s testovaným mild-hybridem, který bychom doporučili spíše poklidnějším řidičům.

Na auto sice bohatě stačí, nicméně pokud preferujete svižnější svezení, možná bychom se poohlédli po plug-in hybridu, případně i elektromobilu, který by měl ve vrcholné verzi nabídnout dojezd až 700 kilometrů. Cenově už se ale rozhodně nebude pohybovat ve vodách hybridu.

Ostatně ani testovaný kousek se nakonec nedržel při zemi. Za lépe vybavenou výbavu GS zaplatíte minimálně 819 990 korun, pestrá paleta výbavy testovaného vozu pak cenu vystřelila až na finálních 945 990 korun.

Opel Grandland Hybrid 1.2 Turbo
Spalovací motor:1199 ccm, přeplňovaný tříválec
Max. výkon a točivý moment:107 kW (145 k)/230 Nm
Převodovka:6st. automatická
Poháněná náprava:přední
0–100 km/h:10,2 s
Nejvyšší rychlost:202 km/h
Průměrná spotřeba dle WLTP:4,9 l/100 km
Objem palivové nádrže:55 litrů
Provozní/maximální hmotnost:1600/2170 kg
Max. hmotnost brzděného přívěsu:1100 kg
Délka × šířka × výška:4650 x 1905 x 1660 mm
Základní/maximální objem zavazadelníku:550/1645 l
Základní cena:769 990 Kč
Základní cena testovaného provedení:819 990 Kč
Cena testovaného vozu:945 990 Kč

Výběr článků

Načítám