Hlavní obsah

Test Moto Guzzi V7 Sport: Italský hřebec, který se nebojí ukázat svaly

7:02
7:02

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Klasický roadster připomínající zlatou éru motocyklů, tak by se dal nejlépe vystihnout testovaný stroj Moto Guzzi V7 Sport. Jeho charakteristický, vzduchem chlazený dvouválec do V by měl alespoň jednou v životě zkusit každý motocyklový nadšenec. Tahle mašina má charisma, temperament a především duši. Je to zkrátka pravá Itálie - bravissimo.

Foto: Petr Horník, Novinky

Moto Guzzi V7 Sport

Článek

Značka Moto Guzzi má za sebou opravdu dlouhou tradici a vyrábí motocykly nepřetržitě již od roku 1921. Proslavila se svým jedinečným technickým řešením - podélně uloženým dvouválcem do V (označovaným jako V-twin) a kardanovým pohonem, které se staly jejím poznávacím znamením.

Podélný „V-twin“ s kardanem poprvé dostal právě model V7, a to v roce 1967. Výhodou podélného uložení je jednoduchý přenos síly z klikové hřídele přímo do kardanové hřídele. Toto řešení se později ukázalo jako praktické a odolné, stalo se tak nezaměnitelnou DNA značky.

Foto: Petr Horník, Novinky

Moto Guzzi V7 Sport

Moto Guzzi má za sebou také bohatou závodní historii. V padesátých letech dominovala světovým šampionátům a stala se symbolem italského inženýrství a vášně pro motorky. Byla to tehdy opravdu „Ferrari na dvou kolech“.

Dnes spadá značka pod koncern Piaggio Group, kam patří i Aprilia nebo Vespa, a i když nepatří objemem produkce mezi giganty, stále si drží pevné místo na trhu díky své autenticitě a osobitému stylu.

Bohatá historie řady V7

Jak jsme již zmínili, historie modelu V7 začala v roce 1967. O několik let později tento úspěšný roadster výrobce upravil, odlehčil a představil model V7 Sport, který byl vůbec prvním sériově vyráběným „café racerem“ značky.

Během více než půl století existence prošly jednotlivé modely z řady V7 mnoha úpravami a vylepšeními, stále jsou však symbolem designu, zábavy a potěšení z jízdy. Aktuální modelová řada skloubila legendu V7 s moderní technikou, její charakteristické prvky naštěstí zůstaly zachovány.

Jednotlivé modely, kterými jsou V7 Stone, V7 Special a V7 Sport spojuje tvarovaná palivová nádrž o objemu 21 litrů, a vystupující válce svírající úhel 90°, které jsou dnes již symbolem značky, jak bylo výše řečeno. Právě provedení dvouválcového motoru, označovaného jako V-twin, propůjčuje motocyklu autentický charakter a také nezaměnitelný zvuk.

Zajímavý design

Dalšími prvky, které vás na první pohled zaujmou, jsou zrcátka umístěná na koncích řídítek, všudypřítomná loga značky i masivní výfuky po obou stranách. Nám se líbí především přední světlomet s logem orla pro denní svícení. Vyzdvihnout musíme i čtyřpístkové přední brzdy Brembo, které pomocí dvojice kotoučů poskytují vynikající brzdný účinek.

Charakteristická jsou také šestipaprsková litá kola a pohodlné černé sedlo s prošíváním a emblémem značky. I když se Moto Guzzi V7 Sport tváří jako klasický roadster, uvnitř je vybaven řadou pokročilých technologií. Tak například šestiosá jednotka IMU, která umožňuje fungování náklonového ABS a náklonové kontroly trakce pro vyšší bezpečnost.

Foto: Petr Horník, Novinky

Moto Guzzi V7 Sport

Kromě jízdních režimů Road a Rain motocykl nabízí také režim Sport, který minimalizuje zásahy kontroly trakce a díky vícemapovému systému poskytuje ostřejší odezvu na plyn. I vzduchem chlazený V-twin se neustále vyvíjí a nyní splňuje normu Euro 5+. Dvouválcový motor o objemu 853 cm3 poskytuje výkon 49,5 kW (při 6 900 ot./min.) a točivý moment 79 Nm (při 4 400 ot./min.).

V jednoduchosti je síla

Skvělé je, že na Moto Guzzi V7 se nemusíte nějak rozkoukávat. Co se týče ovládacích prvků a displeje, vše je jednoduché, přehledné a umístěné, jak má být. Tlačítkem Mode umístěným vlevo měníte informace zobrazené ve spodní části displeje (ujeté kilometry, spotřeba a další), tlačítkem umístěným vpravo pod startérem přepínáte jízdní režimy.

Nezbývá tedy nic jiného, než otočit klíčkem a spustit motor. A právě v tuto chvíli se začnou rozevírat pomyslné nůžky (nebo také lámat chleba) mezi podélně uloženým V-twinem Moto Guzzi a motory jiných výrobců. Poprvé totiž ucítíte chování podélně uložené klikové hřídele, která spolu s válci vystupujícími do stran umí na volnoběh charakteristicky třepat motorkou.

Po přidání plynu na místě cítíme také mírné naklánění motorky do strany, což je přirozená reakce na točivý moment klikové hřídele. Toto chování, charakteristické pro podélně uložený motor, není nic, čeho by se měl jezdec obávat. Pro jezdce je to jen nová zkušenost. Naopak musíme říci, že má člověk úplně jiný kontakt s motorkou a pocit, jako by pod sebou měl ještě silnější a výkonnější stroj.

Jede, brzdí, tlumí - zkrátka dělá radost

Na prvních kilometrech zjišťujeme, že vše funguje jako dobře namazaný stroj. Řazení jde hladce, spojka je krásně čitelná a brzdy, ty jsou opravdu znamenité - výkonné, ale jemně dávkovatelné. Na V7 Sport můžete jet bez problémů takzvané „kochací tempo“, ale pokud se někde na okresce necháte strhnout sérií pěkných zatáček, na brzdy se zde můžete skutečně spolehnout.

Dvouválcový motor je nastavený tak, že 95 % točivého momentu poskytuje už při 3 500 ot./min. Laicky řečeno, motor má silný „krouťák“ a lze s ním jet bez jakéhokoliv vytáčení. Od 4 000 ot./min. výše se na displeji rozbliká signalizace zařazení dalšího rychlostního stupně. Výkon necelých 50 kW se může zdát jako obyčejný, ale věřte nám, že V7 Sport dokáže pořádně upalovat.

Zhruba od 4 500 ot./min. motor chytá druhý dech a začíná intenzivně zrychlovat až k výkonovému vrcholu, který je v 6 900 ot./min. Zjednodušeně řečeno, V7 Sport je motorka, která si nechá líbit i hodně svižné tempo a pokud budete chtít, dokáže jet jako „píchlé tele“.

K dobré ovladatelnosti přispívá také podvozek, který rozhodně nezůstává pozadu. Vpředu se o odpružení stará obrácená vidlice s nastavitelným předpětím, vzadu dvojice tlumičů také s nastavením předpětím. Podvozek V7 Sport je navržen pro dynamičtější jízdu, není to však na úkor pohodlí.

Závěr

Redakční test Moto Guzzi V7 Sport jsme si užili a byla to příjemná tečka za letní sezonou. Tento klasický roadster nás překvapil svým charakterem a také výkonovou rezervou, která z něj dělá vcelku univerzální motocykl. S váhou batůžku (tedy spolucestujícího) ani zavazadly zde nebudete mít žádný problém.

I když vás model V7 Sport třeba nezaujal na první pohled, věřte, že je to kvalitně zpracovaný a technicky zajímavý stroj, který je opravdu jiný než ostatní. Při snaze popsat pocity z jízdy se nám vybavil japonský výraz „Jinba Ittai“ (který používá automobilka Mazda) a který se volně překládá jako „souznění mezi koněm a jezdcem“, tedy mezi řidičem a strojem.

Přesně takový pocit jsme při řízení tohoto italského hřebce měli. Kdybychom to však měli stručně shrnout, V7 Sport zkrátka skvěle jede, dobře brzdí ale především - dělá jezdci radost.

Moto Guzzi V7 Sport
Motor:Vzduchem chlazený dvouválec
Zdvihový objem:853 cm3
Maximální výkon:49,5 kW při 6900 ot./min.
Maximální točivý moment:79 Nm při 4400 ot./min.
Průměrná spotřeba:cca 4,9 l/100 km
Objem palivové nádrže:21 litrů
Pohotovostní hmotnost:220 kg
Převodovka:6 rychlostí
Velikost přední pneumatiky:100/90 - 18
Velikost zadní pneumatiky:150/70 - 17
Cena testovaného motocyklu:269 900 Kč
Související témata:

Výběr článků

Načítám