Článek
Automobilka Mercedes-Benz představila první generaci středně velkého SUV modelu s označením GLC již v roce 2015, kdy nahradilo hranatější řadu GLK. Dnes společnost nabízí již druhou generaci, která se za uplynulý rok stala dokonce nejprodávanějším modelem značky na českém trhu. A není příliš těžké pochopit proč.
Zatímco designově působí jako evoluce první generace, což je při designových experimentech značky v posledních letech spíše pozitivní zpráva, po stránce rozměrů a techniky přinesla zásadní vylepšení. Například s délkou 4716 mm je o 60 mm delší než předchůdce a má také delší rozvor, což je patrné na prostoru pro posádku i zavazadla.
Svými liniemi přitom působí především elegantně, díky rozšířenému rozchodu kol si však svým postavením umí vytvořit i patřičný respekt a dojem prémiového vozu. Chromované dekory jsou standardem, stejně jako robustnější 18“ litá kola, o která se díky vyššímu profilu pneumatiky nemusíte bát na každém rohu.
Testovaný vůz dostal příplatkový lak a sadu Avantgarde Premium, která nabídne především sofistikovanější LED světlomety Digital Light s milionem pixelů v každé lampě. Jejich výkon je tak skutečně působivý, stejně jako funkce.
Pro rodinu
Příplatková sada je ale patrná především z kabiny, kam přináší například lepší ambientní osvětlení, elektricky nastavitelná sedadla s pamětí nebo laminovaná skla pro lepší odhlučnění.
Součástí sady je i paleta různých pomocníků, včetně 360° kamerového pokrytí s „průhlednou“ kapotou nebo bezklíčový přístup. Za čalounění, některé dekory a adaptivní tempomat se pak připlácelo samostatně.
Posádku ale potěší především skvěle zvládnutá ergonomie s dobrou pozicí za volantem a snadno dosažitelnou vertikálně orientovanou obrazovkou infotainmentu.
Bohužel je však v kabině kladen důraz především na dotykové ovládání, což sice u samotného infotainmentu tolik nevadí (systém je svižný, přehledný a má velké ikony), zamrzí ovšem kapacitní tlačítka na volantu, o která lze snadno zavadit a změnit tak zobrazení na digitálním přístrojovém štítu.
Kvalitou zpracování však kabina posádku neustále přesvědčuje, že sedí v prémiovém voze. Nadstandardně pak působí i prostor, který má posádka dostupný jak vpředu, tak především na zadní řadě sedadel. GLC tak pohodlně zastane roli rodinného vozu, což je patrné i z jeho zavazadelníku.
Papírových 620 litrů není na první pohled patrných, kufr se zdá být poměrně mělký, obrovský prostor ale ukrývá pod dvojitým dnem, které usnadní manipulaci s běžnými nákupy a současně umožní složení zadních opěradel, dělených v poměru 40:20:40, bez schodu. V kabině je navíc dostatek praktických odkládacích a úložných prostor.
I základ stačí
Jak už jsme zmínili v úvodu, vůz dorazil v základní verzi 200 d 4Matic. Pod označením se ukrývá podélně uložený dvoulitrový vznětový čtyřválec, který nabízí nejvyšší výkon 120 kW (163 k) a 380 Nm točivého momentu. Doplněn je ovšem o mild-hybridní 48V systém, který pomáhá výkonem 17 kW (23 k).

Podélně uložený vznětový dvoulitr na dvoutunové SUV bohatě stačí, za klidnou jízdu se navíc odvděčí skvělou spotřebou.
Kombinovaných 186 koní nezní špatně, je však potřeba zmínit, že GLC váží bezmála 2 tuny. Standardní devítistupňová automatická převodovka 9G-Tronic ovšem s výkonem pracuje bravurně a vůz takřka nikdy nepůsobil dýchavičně, tedy alespoň pokud nepotřebujete prudce akcelerovat v německých dálničních rychlostech.
Při českých limitech ovšem motor působí dostatečně agilně, což naznačuje i jeho schopnost zrychlit z nuly na 100 km/h za 8,9 sekundy. Navíc je poměrně kultivovaný, má solidní zátah a ve sportovním režimu umí překvapit. Díky pohonu všech kol 4Matic se navíc GLC nemusí bát ani mimo zpevněné cesty, kde oceníte světlou výšku minimálně 174 mm.

Mezi silné stránky motoru patří i jeho spotřeba, kdy papírových 5,1 l/100 kilometrů rozhodně není jen prázdným slibem. Během týdne se nám několikrát povedlo dostat i pod tuto hranici, při běžném cestování pak není problém pohybovat se kolem cca 5,5 l/100 km. Teprve snaha o ryze dynamickou jízdu dostávala ukazatel k hodnotám kolem 6-7 l/100 km.
Především komfortně
Pravdou však je, že se základní verze ke sportování příliš nehodí. Ať už jde o samotnou základní motorizaci, nebo podvozek. Ten je v základu laděn především komfortně, což v našem případě umocňovala i 18“ kola obutá do pneumatik s 235/60.
Jejich vysoký profil, se kterým se u prémiovým SUV příliš nesetkáváme, pomáhal podvozku velmi dobře pohlcovat a maskovat nerovnosti, při snaze o prudkou změnu směru jízdy ale celý vůz poněkud znejistěl. Pokoušet ho ve svižnějším tempu v zatáčkách tak rozhodně nemá žádný větší smysl.
Mercedes-Benz GLC se základní motorizací 200 d 4Matic a ve výbavě Avantagerde Premium nabízí především komfortní cestování, které hravě zvládne i na delší vzdálenosti. Ostatně jeho nádrž má objem 62 litrů. Možná ještě překvapivější je ale skutečnost, že prémiový zážitek nabízí za cenu, na kterou se dnes bohužel snadno dostávají i neprémiová auta.
Cena modelu GLC 200 d 4Matic totiž startuje už od 1 375 770 korun, a to včetně daně. Ani v základní výbavě Avantgarde přitom není GLC žádnou ostudou, s testovanou výbavou Avantgarde Premium (za zhruba 119 000 korun) a hrstkou dalších příplatků (především v kabině) ovšem vytváří patřičný prémiový dojem.
Finální cena 1 571 850 korun nám pak vzhledem ke kvalitám vozu, jeho praktičnosti a mimořádně příjemné jízdě nepřijde přemrštěná, ba naopak. GLC je totiž ukázkou vozu, který působí mimořádně příjemně i v jedné z nejnižších dostupných konfigurací.
Mercedes-Benz GLC 200 d 4Matic | |
---|---|
Spalovací motor: | 1993 ccm, přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Max. výkon a točivý moment: | 120 kW (163 k)/380 Nm |
Výkon mild-hybridního systému: | 17 kW (23k) |
Převodovka: | 9st. automatická |
Poháněná náprava: | Pohon všech kol |
0-100 km/h: | 8,9 s |
Nejvyšší rychlost: | 208 km/h |
Průměrná spotřeba dle WLTP: | 5,1 l/100 km |
Objem palivové nádrže: | 62 litrů |
Pohotovostní/maximální hmotnost: | 1985/2550 kg |
Max. hmotnost brzděného přívěsu: | 2500 kg |
Délka × šířka × výška: | 4716 x 1890 x 1640 mm |
Základní/maximální objem zavazadelníku: | 620l |
Základní cena: | 1 375 770 Kč |
Základní cena testovaného provedení: | 1 375 770 Kč |
Cena testovaného vozu: | 1 571 850 Kč |