Hlavní obsah

Test Lexusu IS 220d: vyšší kategorie

Novinky, Jan Čech

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Lexus je prestižní značkou japonské Toyoty. Luxusní automobily měly však dosud pouze zážehové motory. U řady IS ale tento zastaralý zvyk odpadl. Nejmenší model má pod přední kapotou velmi výkonný čtyřválec, jehož původ můžeme vystopovat v Toyotě Avensis.

Článek

Říci o Lexusu IS, že je ošklivý, asi by mi nos povyrostl o hodně velký kus. Tenhle vůz je opravdu povedený a jeho proporce jsou výborně vyvážené. Možná, že by někdo mohl mít jisté výhrady ke kratší zádi s japonsky kosými světly, ale když se na ně podíváme v kontextu s přídí a fešáckým obloukem kabiny, pak musíme zatleskat.

Komfortu plné čtyři dveře

Lexus je prostě luxus. To je známá věc a IS to jen potvrzuje. Toyota jako taková už sama o sobě umí kvalitní věci a Lexus jde ještě dál. Uhlazené tvary a spáry mezi tlačítky všude stejně velké už na první pohled hlásají starou známou pravdu: kvalita není kvantita. Všechno je tam, kde to očekáváme, v elektrice je každá maličkost a přední sedadla jsou tak pohodlná, že se mi nechtělo ani vystupovat.

To na zadních sedácích je už poněkud méně místa. Především v oblasti kolen není prostoru nazbyt. Pro ukázku jsme doslova natlačili mezi sedák a přední opěradlo balík minerálek. Kdo jezdí třeba se Škodou Fabia, ten jistě ví, že tenhle rozměr při dost vysokém řidiči může nabídnout i ona.

Výkonný a čistý

Řadový čtyřválec o objemu 2231 ccm má výkon 130 kW při 3600 ot./min a točivý moment 400 N.m při 2000 ot./min. To je hlavní charakteristika agregátu, kterou můžeme číst už v Toyotě Avensis. Právě extrémně vysoký výkon z tak malého motoru dělá z IS dieselovou střelu. I ti, kteří jsou už zvyklí na ledasjaké vozy si na tomhle motoru smlsnou.

Navíc je jeho přednost i v ekologičnosti. Jeho výfukové potrubí je totiž složité jak drátěné hlavolamy prodávané na Karlově mostě. Recirkulaci výfukových plynů EGR totiž doplňuje zachycovač oxidů dusíku DPNR s keramickou vložkou a vstřikovačem paliva na regeneraci a následně ještě klasický katalyzátor.

Šestka? K čemu?

Vůz disponoval šestistupňovou manuální převodovkou. Popravdě řečeno, ještě jsem se nesetkal s vozem, který by nejvyšší převodový stupeň nepotřeboval, spíš naopak. Jenže s IS mi převrátil názory naruby. Při 130 km/h totiž motor točí 1900 ot./min, které jsou minimem, jinak se agregátu nedostává točivého momentu. Takže na dálnici, kde v levém pruhu neustále jede "body vyjukaný" řidič rychlostí 120 km/h je šestka naprosto k nepotřebě. To pětka s 2500 ot./min je mnohem přijatelnější a líbí se jí i zpomalování, stejně jako prudká akcelerace.

Jízda s vozem je neuvěřitelně příjemná. Není to žádný rozvláčný koráb a ani sporťák. Kompromis vtažený pod kapotu se nám velmi líbil a poskytoval opravdu výborné jízdní zážitky. Jen na rozhrkaných cestách se občas objevila nechuť udržet některou z náprav ve vytyčeném směru.

Golden Card

Za tohle auto s tak dobrým motorem si musíte připlatit. To je jasné, jen co se podíváte na logo na chladiči. Lexus prostě něco stojí, ale na druhou stranu není zas až tak o hodně draží, než konkurence.Základní cena vozu je 884 000 Kč. To je velmi srovnatelné například s BMW 320d, jehož 120 kW "koštuje" 899 500 Kč. Cena testovaného vozu v "plné palbě" pak dala 1 084 000 Kč.

Technické údaje
Lexus IS 220d
Motor
Zdvihový objem2231 ccm
Max. výkon130 kW při 3600 ot./min
Max. točivý moment400 N.m při 2000 ot./min
Spotřeba (l na 100 km)
Město7,9
Mimo město5,4
Kombinace6,3
Výkony
Max. rychlost220 km/hod
Zrychlení z 0 na 100 km/hod8,9 s
Převodovka
šestistupňová manuální
Rozměry a objemy
Délka4575 mm
Šířka1800 mm
Výška1440 mm
Rozvor2730 mm
Objem zavazadelníku378 l
Provozní hmotnost1660 kg
Nárazové testy Euro NCAP
Ochrana posádky5/5
Ochrana dětí4/5
Ochrana chodců2/4
Ceny
Základní cena vozu884 000 Kč
Cena testovaného vozu1 084 000 Kč

Reklama

Související témata:

Související články

Volvo S40 D5: rudý (ne)sedan

Když jsme si objednávali na test vůz Volvo S40 D5, čekali jsme velmi elegantní sedan, který bude mít námi hodně oblíbený vznětový pětiválec. Když jsme...

Test Mitsubishi Colt CZT: body, třeste se

Tenhle mrňous se nezdá. Jeho velikost v sobě skrývá víc koní, než by mu kdokoli zvenčí řekl. Dokonce i řidič usednuvší do velkých sedadel chvíli nevěří,...

Výběr článků

Načítám