Hlavní obsah

TEST: Forfour - největší smart

Právo, Jaroslav Šimek

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Kdo by si byl pomyslel v roce 1998, na samém začátku výroby dvoumístných třídveřových nekonvenčních smartů, že za čas se o slovo přihlásí i jejich větší sourozenec, byl by označován zřejmě za snílka. Dnes je to však skutečnost. Po smartech city-coupé, cabrio, crossblade, roadster a roadstercoupé se totiž objevil čtyřmístný pětidveřový Smart Forfour.

Foto: Vratislav Konečný

Pravčická brána

Článek

Byť z názvu vyplývá, že má posloužit k cestování čtyřem osobám, určen může být i pro pětičlennou posádku. A to díky velkorysým možnostem vnitřního uspořádání, které ovlivňuje především neskromný dvouapůlmetrový rozvor tohoto jinak nevelkého, jen 3752 mm dlouhého auta. Novinku, v premiéře vystavenou loni na podzim na frankfurtském autosalonu, jsem mohl nedávno poprvé vyzkoušet na mezinárodní novinářské prezentaci v Římě, kde se to mimochodem smarty doslova jen hemží.

V přehoustlém provozu věčného města jsou totiž ideálním dopravním prostředkem, zaparkovat se s nimi dá téměř do každé mezery. Není bez zajímavosti, že z loňské celkové produkce 124 700 dvoumístných smartů směřovala čtvrtina právě do Itálie. A i když je forfour proti nejmenšímu dvoumístnému smartu delší o 1252 mm, pořád je velmi přijatelný rovněž do velkoměstských poměrů.

Vtipná řešení

Ani Smart Forfour se v ničem nevymyká originálnímu pojetí, založenému v dvoumístných modelech na vzhledové jedinečnosti, interiérové atraktivnosti, vysokých bezpečnostních standardech či použití špičkových technologií Mercedes-Benz, další ze značek koncernu DaimlerChrysler. Znamená to např., že novinka používá rovněž dvoubarevné provedení karosérií, dva páry oválných reflektorů, bodová koncová světla, bezpečnostní rám Tridion a celou řadu plastových dílů, které příznivě ovlivňují celkovou hmotnost auta. Nabízí se několik desítek kombinací barev karosérie a interiéru. Špičkové je dílenské provedení celého vozu. Ale je tu samozřejmě též řada dalších předností a prvků, které forfour interpretuje zcela po svém.

V této automobilové třídě překvapí zatím zcela výjimečně sériově montovanými kotoučovými brzdami na kolech obou náprav a doplněnými ABS a EBD, a dále elektronickým programem jízdní stability (ESP). Kvalitu jízdy zvyšuje také elektrický posilovač řízení. Obdivuhodná je variabilita interiéru, v němž se do roviny dají sklopit opěradla předních sedadel a zadní dělená sedadla podélně posouvat v rozmezí 150 mm. Kufr se touto operací dá zvětšit z 268 na 330 l. Ale mohou se sklopit dokonce i sedáky zadních sedadel za přední sedadla, čímž vznikne doslova malá dodávka.

 Uživatelé vozu uvítají nepřeberné množství odkládacích ploch a prostor. Ale dopřát si lze rovněž skleněnou střechu, případně elektricky posunovatelnou, až šestici airbagů, navigaci DVD a také mnohé vtipně řešené prvky, jakým je třeba speciální skládací taška, která přesně pasuje do prohlubně v palubní desce. K mání jsou také další doplňky ve dvou výbavách Pulse a Passion a také v individuální nabídce.

Jiná koncepce

Až dosud měly všechny smarty motor vzadu a pohon zadních kol. S forfourem dochází ke změně - agregáty se usadily vpředu a jejich síla se přenáší na kola přední nápravy. Nové motory, určené forfouru, navazují na agilitu pohonných maloobjemových, ale rovněž velmi výkonných jednotek známých z dvoumístných smartů. Zvýšen byl však jejich objem a jsou silnější. Zároveň mohou využívat jak pětistupňové ručně řazené převodovky, montované sériově, tak automatizované šestistupňové s možností sekvenčního řazení, dodávané na přání. Jistě příjemným zjištěním je, že za příplatek lze tuto převodovku ovládat od volantu.

V nabídce budou zpočátku tři benzínové motory 1,1 l (55 kW), 1,3 l (75 kW) a 1,5 l (80 kW). Jsou výsledkem součinnosti společnosti DaimlerChrysler s japonskou automobilkou Mitsubishi. Ta s nimi počítá pro svou novinku - další generaci modelu Colt, s nímž se mají smarty také společně vyrábět v závodě společnosti DaimlerChrysler v nizozemském Bornu. Mimochodem Smart Forfour sdílí s novým coltem rovněž 40 % shodných dílů.

Budou i diesely

Ani smarty nechtějí zaostávat v nabídce dieselů. Letos na podzim nabídnou turbodiesel 1,5 cdi ve dvou výkonových verzích 50 a 70 kW. K nim zatím firma bližší údaje neposkytla. A první zkušenost s benzínovými motory? V případě těch silnějších mohu hovořit až o sportovním svezení. To potvrzují i "papírové" hodnoty pro zrychlení z klidu na stovku a maximální rychlost, které jsou ve spojení s ručně řazenou převodovkou pro třináctistovku 10,8 s a 180 km/h a pro patnáctistovku 9,8 s a 190 km/h. Řeč je zároveň o čtyřválcích.

Na tři válce spoléhá základní jedenáctistovka. Ani toto "oslabení" není handicapem, neboť vůz s ní zrychluje za 13,4 s a dokáže jet až 165 km/h. S automatizovanou převodovkou, která řadí velice plynule a přispívá tak ke komfortu jízdy, se dosahuje stejné maximálky, údaje o zrychlení zatím výrobce neuvádí. Spotřeba proti manuálnímu řazení, která se v kombinovaném režimu pohybuje od 5,5 do 5,9 l paliva na 100 km podle motoru, je dokonce o něco lepší. Všechny tyto ukazatele příznivě ovlivňuje také to, že se hmotnost forfourů podařilo stlačit pod 1000 kg.

Pro ty nejnáročnější zájemce je už přichystán forfour v úpravě Brabus s motorem o výkonu 130 kW, který má být uveden na trh v září. Podvozek forfouru je čilé jízdě hodně nakloněn a tomu odpovídá ireakce kotoučových brzd. Smart Forfour je novou, a řekněme, že velmi originální alternativou mezi malými vozy. Dokazuje, že i ten, kdo sází na osobitost, dostává také v této automobilové třídě příležitost. Za ni se však také více platí. Cena forfouru, který se právě začíná prodávat, se odvíjí od 369 000 Kč za provedení s motorem 1,1 l a ve výbavě Pulse.

Související témata:

Související články

Smart pro čtyři na prvních fotografiích

Automobilka Smart zveřejnila první fotografie nového přírůstku do rodiny těchto kompaktních dvoumístných vozů, který však nabízí místo pro čtyři osoby. Koncept...

Vítr ve vlasech v pěkném autíčku III.

Třetí díl seriálu o letních automobilech představuje kabriolety od automobilek Audi, Smart a Chrysler. Samozřejmě se dostane i na slibované ohlédnutí...

Výběr článků

Načítám