Hlavní obsah

Automobilky Peugeot a Opel zahájily výrobu vodíkové dodávky

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nejen Toyota či Hyundai fandí vodíku, říká francouzský Peugeot a oznamuje zahájení výroby malé dodávky na vodík. Model e-Expert Hydrogen je sourozencem Opelu Vivaro se stejným pohonným ústrojím.

Foto: Peugeot

Peugeot e-Expert Hydrogen

Článek

Elektrické dodávky koncernu Stellantis jsou již nějakou dobu na trhu, nyní začínají přicházet i jejich vodíkové alternativy. Peugeot ve francouzském Hordain spustil výrobu modelu e-Expert Hydrogen a první vůz zákazníkovi dodá ještě před Vánoci. Automobilka to uvedla v tiskové zprávě.

Další vodíková dodávka. Peugeot ukazuje e-Expert Hydrogen

AutoMoto

Podle Lindy Jacksonové, ředitelky Peugeotu, je vodíková technologie pro trh lehkých užitkových vozů velmi důležitá. „Technologie vodíkových palivových článků umožňuje intenzivní každodenní používání bez nutnosti dobíjení, což je rozhodující výhodou pro profesionální řidiče, kteří musí během jediného dne ujet několik set kilometrů po dálnici a poté vjet do center měst, kde platí emisní omezení,“ říká.

Foto: Peugeot

Tankování vodíku trvá pár minut, funguje to jako u CNG.

Řešení Peugeotu nemá, stejně jako u bateriových verzí dodávek Stellantisu, negativní efekt na nákladový prostor. Vodíku je dle automobilky dost na dojezd zhruba 350 km; nádrže mají kapacitu 4,4 kg vodíku pod tlakem 700 barů.

Vůz má i 10,5kWh baterii, kterou lze dobíjet ze sítě výkonem až 11 kW, což není u vodíkových aut běžné. Na tu dojede až 50 km daleko. Užitečné zatížení je až 1100 kg a hmotnost taženého přívěsu 1000 kg.

Foto: Opel

Nádrže na vodík jsou u Vivara-e a e-Expertu Hydrogen v podlaze, baterie je pod sedačkou řidiče. Palivový článek zabírá prostor pod kapotou.

Jak e-Expert Hydrogen, tak i o pár dnů dřív představený Opel Vivaro-e Hydrogen mají elektromotor o nejvyšším výkonu 100 kW, tedy 136 koní. Ten je společný s bateriovými verzemi těchto dodávek. Palivový článek dává nanejvýš 45 kW; při požadavku na vyšší výkon čerpá vůz elektřinu z baterie, kterou dobíjí kromě zásuvky samozřejmě i při zpomalování nebo jízdě z kopce.

Opel představuje vodíkovou dodávku, na trh dorazí ještě letos

AutoMoto

Ani český, ani francouzský web Peugeotu zatím neukazuje cenu e-Expertu Hydrogen, stejně jako Opel zatím nenabídne cenu Vivara-e Hydrogen. Není však nutné příliš spěchat, neboť první veřejné vodíkové čerpací stanice se v ČR otevřou až v příštím roce.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám