Hlavní obsah

Další vodíková dodávka. Peugeot ukazuje e-Expert Hydrogen

Novinky, Daniel Havlina

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Stellantis umisťuje vodíkový pohon do dalšího užitkového vozu. Po Opelu Vivaro-e Hydrogen jde o příbuznou dodávku Peugeot e-Expert Hydrogen.

Foto: Peugeot

Peugeot e-Expert Hydrogen

Článek

Stále častěji se ve světě automobilů skloňuje vodík jako pohon budoucnosti, a to dokonce i před protežovanou elektřinou. V České republice a ostatně i v celé Evropě ovšem infrastruktura není na potencionální příval vozidel na vodík připravena, a proto přicházejí jen pomálu. Někteří výrobci nicméně vodíku věří. Příkladem je Hyundai a Toyota v osobních vozech, ale i Opel a nyní Peugeot v užitkovém segmentu.

Opel představuje vodíkovou dodávku, na trh dorazí ještě letos

AutoMoto

Německý Opel nedávno představil vodíkovou dodávku Vivaro-e Hydrogen a v nově vzniklém konglomerátu automobilek Stellantis se pasoval do role průkopníka na poli vodíku. Nově se k Němcům přidávají i Francouzi, kteří na stejné sdílené platformě představují vodíkového sourozence Vivara Peugeot e-Expert Hydrogen.

Vodíkový Peugeot stojí na základech elektrické verze Expertu, od něhož přebral elektrický agregát i výkon 136 koňských sil. Dodávka má palivové články, které spotřebovávají kyslík s vodíkem, ale vůz může současně jezdit i na elektřinu pocházející z lithium-iontové baterie o kapacitě 10,5 kWh. Pomocný výkon lze dobíjet z wallboxu za necelou hodinu.

Foto: Peugeot

Peugeot e-Expert Hydrogen

Vozidlo pracuje tak, že při rozjezdech využívá akceleraci přímé elektrické energie, ale při stabilních rychlostech automobil spotřebovává hlavně vodík. Ten je pak uložen ve třech samostatných zásobnících o kapacitě 4,4 kilogramu, které jsou uloženy pod podlahou vozidla. Vodík je v zásobnících uložen pod tlakem 700 barů a společně s elektřinou nabídne pro užitkový vůz dojezd až 400 kilometrů dle metodiky WLTP.

Co se vlastností auta týče, živnostníci nemusejí mít strach. To, že je Peugeot e-Expert Hydrogen poháněný vodíkem, nijak neuškodilo užitným vlastnostem. Dodávku bude možné zakoupit ve dvou různých délkách a uvnitř majitel uveze 6,1 metru krychlového nákladu. Pokud pak bude chtít táhnout přívěs, bude moci vážit i jednu tunu. Celkové užitné zatížení je 1100 kilogramů.

První jízda elektrickými dodávkami Stellantisu: Příjemná auta za nepříjemnou cenu

Testy

Velkou výhodou vodíku oproti elektřině je pak velmi rychlé tankování, které si nezavdá s běžnými palivy. Odhadem lze plnou nádrž vodíku natankovat přibližně za tři minuty. Nevýhodou ovšem je, že síť čerpacích stanic na vodík je velmi řídká. V České republice jsou v současné době ve výstavbě tři veřejné stanice, a to v Praze, Brně a Litvínově. Další jsou však v plánu.

Peugeot hodlá dodávku nabízet nejprve na domácím trhu ve Francii a také v Německu, firemní zákazníci se pak mohou na své nové vodíkové vozy těšit už letos.

Reklama

Související témata:

Související články

Jak se měnilo logo Peugeotu

Značka Peugeot se lva ve svém logu drží už od začátků. Průběžných modifikací byly desítky, vývoj lze sledovat v jedenácti významných etapách.

Nový Peugeot 308 nafocen bez maskování

Automobilka Peugeot si vzhled nové generace modelu 308 pečlivě střeží, ovšem vypadá to, že se jej přesto podařilo zachytit. Představení novinky se očekává...

Výběr článků

Načítám