Hlavní obsah

10 nejzajímavějších aut Kena Blocka: Jezdil i fabií nebo elektrickým audi

Desítka aut z obsáhlého seznamu toho, co za svou kariéru automobilový závodník Ken Block řídil, dává nahlédnout do života člověka, který přiblížil rychlá kola obrovským masám lidí. Block tragicky zemřel 2. ledna 2023.

Foto: Audi

Ken Block spojil své jméno s Audi.

Článek

Americký závodník Ken Block byl bezesporu legendou díky tomu, jak dokázal spojit motorsport s marketingem, zájem o auta vzbudil u neskutečně širokého publika. Jezdil i rallye, ovšem úspěšnější byl v rallycrossu a proslul zejména videi Gymkhana, na nichž létal s neskutečně výkonnými auty v připravených tratích, smykoval a produkoval ohromná oblaka kouře.

V rukou však Block měl i řadu dalších aut a některá z nich potěší i fanoušky historických rallye. Za zmínku stojí třeba Škoda Fabia R5+, která ho podle jeho vlastních slov nadchla, Ford RS200, který byl jeho autem snů, nebo soutěžní Porsche 911. Vybrali jsme deset aut, která nám přijdou z Blockovy kariéry nejzajímavější.

Zemřel Ken Block

AutoMoto

Rekordní Subaru Impreza WRX STI

V Blockově automobilovém životě je značka Subaru velmi důležitá - kromě prvních dvou videí Gymkhana, která ho proslavila po celém světě, také v impreze získal své první vítězství v rallye a skočil s ním 51,3 metru daleko, čímž vytvořil světový rekord.

Oboje se datuje do roku 2006 a tomu odpovídá i vzhled imprezy, ve skutečnosti to však je vůz z roku 2002, jen upravený do podoby pozdější verze „hawk eye“.

Subaru Impreza WRX STI z prvního videa Gymkhana

O dva roky později přišlo to, co Blocka nejvíce proslavilo - Gymkhana. Tato disciplína je mnohem starší, dokonce se kdysi jezdila s koňmi a spočívá v průjezdu nějakou tratí s uměle připravenými překážkami. Block z ní udělal ohromnou show tak, že v ní většinu času jel ohromným driftem či vytvářel oblaka kouře, tzv. donuty - smykováním kolem dokola.

Ford Fiesta WRC

Ken Block záhy vstoupil i do světového šampionátu v automobilových soutěžích. V roce 2010 podepsal kontrakt s Fordem a nejprve jezdil s Focusem WRC, od roku 2011 s Fiestou WRC.

S tou nejdřív - v Portugalsku - havaroval tak, že musel být i se spolujezdcem Alexem Gelsominem převezen do nemocnice, později ale získal 8. místo při francouzské rally a 9. místo ve Walesu.

Ford F-150 Raptortrax

V Blockově garáži byl i Ford F-150 Raptor, který však místo kol dostal pásy. Cílem bylo postavit auto, které se může co nejlépe pohybovat po sněhu a podobných nezpevněných plochách - ovšem sníh, který Block miloval, byl hlavním povrchem, po němž se měl vůz pohybovat.

Základem vozu byl samozřejmě raptor první generace, ovšem jeho 6,2l osmiválec dostal kompresor, takže dával okolo 650 koní výkonu. Kromě pásů bylo upraveno i odpružení, protože každé ze čtyř pásových ústrojí váží asi 160 kilogramů. Zajímavostí je, že v kabině je místo zadních sedaček úložný prostor a ochranná klec, ovšem na korbu přibyly dvě sedačky, aby vůz zůstal čtyřmístný. A na záď auta se dal připevnit gril.

Ford Fiesta RX43

Foto: Profimedia.cz

Ford Fiesta RX43 na Essen Motor Show 2018.

S některými auty Ken Block jezdil nejen ve videích Gymkhana, ale i v rallycrossu. Jedním z nich je Ford Fiesta RX43, která byla později na prodej. Jde o stroj připravený na základě fiesty ST modelového roku 2013 firmou M-Sport.

V útrobách je dvoulitrový čtyřválec, který nabízí 608 koní a 881 Nm. Vůz se ukázal v Gymkhaně 6 a 8 a také je to stroj, s nímž Block získal své první vítězství v závodě celosvětového rallycrossového šampionátu, a to v Las Vegas. V roce 2014 se v něm také utkal s Lewisem Hamiltonem na Top Gear Festivalu na Barbadosu.

Hoonicorn RTR

Vypadá to jako historický Ford Mustang, ovšem to je tak všechno, co to má s historickým mustangem společného. Možná ještě počet válců - pod kapotou je V8. Je to Hoonicorn RTR, tento stroj má pohon všech kol a Block s ním jel v sedmém díle Gymkhany. Proháněl se ulicemi - a nejen jimi - města Los Angeles v roce 2014 a připomněl tak i 50. výročí americké legendy jménem Ford Mustang.

Navzdory obrovským změnám tohle auto bylo kdysi skutečně mustangem, a to kupém z roku 1965. Firma ASD Motorsports ve spolupráci se slavným závodníkem Vaughnem Gittinem Jr. na hoonicornu pracovala dva roky a jako základ pohonného ústrojí použila V8 od úpravce Roush. Motor dává 845 koní a 976 Nm.

Ford RS200

Block měl v garáži i legendární Ford RS200, speciál pro rallyovou skupinu B, která zažívala obrovskou slávu v 80. letech minulého století. Aby se Ford mohl s tímto vozem účastnit, vyrobil dvě stovky homologačních silničních kusů.

Blockova RS200 patřila k těmto dvěma stovkám, ovšem prošla zásadními úpravami. Např. to bylo zvýšení výkonu 2,1l čtyřválce na 700-800 koní podle toho, jaký benzín člověk natankuje - zda běžný od pumpy nebo závodní. Bylo to jeho auto snů, ovšem dlouho si ho neužíval - v roce 2021 ho prodal.

Škoda Fabia R5+

Fabii si Block pořídil zkraje roku 2021, označení R5+ znamená tovární fabii R5 upravenou pro třídu Open 4WD podle pravidel ARA, American Rally Association. „Je to zvíře. Zapůsobila na mě,“ komentoval ji tehdy na Facebooku.

Volba to byla poněkud nečekaná, protože Škoda v USA vůbec nepůsobí a z Kanady odešla před více než 30 lety, naposledy tam prodávala modely 742. To ale Blocka nezastavilo. „Historie fabie R5 mluví za sebe: je to nejprodávanější a nejúspěšnější soutěžní speciál kategorie R5 v historii této třídy…, a proto jsem se těšil, až ji vyzkouším v závodě,“ uvedl po jejím pořízení také na Facebooku.

Americký závodník Ken Block si pořídil fabii. Je z ní nadšený

AutoMoto

Porsche 911 na Safari Classic Rally

Block se ukázal i za volantem porsche s neodmyslitelným číslem 43, a to při Východoafrické Safari Classic Rallye. Jela se v únoru 2022 a Block i zde jel se spolujezdcem Alexem Gelsominem. Dojeli na 19. místě.

Vůz připravila firma Tuthill Porsche a skutečně to je historické závodní auto, konkrétně 911 SCRS z roku 1984, nikoliv replika. Poháněl ho třílitrový plochý šestiválec a samozřejmostí byla ochranná klec či speciální odpružení vyvinuté Tuthillem.

Audi S1 e-tron quattro „Hoonitron“

Posledním autem, které Ken Block divokými smyky představil veřejnosti, bylo Audi S1 e-tron quattro „Hoonitron“ - elektromobil s šíleným - ale nezveřejněným - výkonem, s nímž se prohnal nočním Las Vegas.

„Znám spoustu různých aut se spalovacími motory, ale tady pro mě bylo spoustu nového, co jsem se musel naučit. Začít gumovat rychlostí 150 km/h rovnou z nuly, jen pohybem pravé nohy, to je nová věc. Práce se soustředila na to, abych se s autem sžil,“ nechal se Block slyšet při představení vozu.

Ken Block se prohnal elektrickým Audi S1 Hoonitron skrz Las Vegas, zanechal oblaka dýmu

AutoMoto

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám