Hlavní obsah
Společnost odhalila první koncepty, které však mnoho neprozrazují. Foto: Profimedia.cz

Z LA do Tokia pod tři hodiny? Další společnost chce návrat nadzvukových letadel

Nadzvuková letadla se v osobní dopravě nevyužívají už nějaký ten pátek. Čím dál více společností by je však rádo vrátilo do provozu. Nejnověji je to floridská firma Aerion, která věří, že do konce dekády budou moci lidé létat z Los Angeles do Tokia pod tři hodiny. Sama tomu chce dopomoct svým modelem Aerion AS3.

Společnost odhalila první koncepty, které však mnoho neprozrazují. Foto: Profimedia.cz
Z LA do Tokia pod tři hodiny? Další společnost chce návrat nadzvukových letadel

Koncept letounu představila společnost v pondělí. Aerion AS3 by měl cestovat rychlostí zhruba čtyři Machova čísla. Stroj by byl schopen pojmout padesátku cestujících a zdolat asi 13 tisíc kilometrů na jeden zátah. To je stejná vzdálenost jako na aktuálně nejdelších komerčních linkách světa.

„Naší vizí je zasadit se o budoucnost, ve které mohou lidé cestovat mezi jakýmikoli dvěma body na planetě pod tři hodiny. Nadzvukové lety jsou startovní bod, ale pořád jde jen o začátek,“ cituje server CNN prezidenta a šéfa společnosti Aerion Toma Vice. „Musíme posouvat hranice toho, co je možné,“ doplnil.

Sedmkrát rychlejší než je běžné

Floridská firma spolupracuje s výzkumným střediskem NASA Langley Research Center se sídlem ve Virginii. Konkrétně se zaměřují na komerční lety, během nichž by se mohlo létat rychlostí tři až pět Machova čísla. To znamená mezi 3700 až 6200 kilometry v hodině, tedy až sedmkrát rychleji, než je aktuálně běžné u standardních letadel, píše server CNN. Další koncepty a informace chce společnost sdělit v průběhu letoška.

AS3 je už druhým letadlem do rodiny Aerion. Společnost také plánuje představit hybridní nadzvuková letadla částečně na elektřinu. Předchozí model AS2 si klade za cíl zdolat cestu mezi New Yorkem a Londýnem do 4,5 hodiny a být prvním nadzvukovým letounem, který po dlouhé době vstoupí do komerční přepravy.

Společnost Aerion ale není jediná, která po návratu nadzvukových letounů prahne. Obdobné plány má mimo jiné i Spike Aerospace se svým strojem Spike S-512. Ten by měl v první fázi dosáhnout rychlosti 1,6 Machova čísla, později až 3,3, díky čemuž by se cesta mezi New Yorkem a Londýnem smrskla asi jen na hodinu a půl.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků