Článek
Spoj nazvaný Izy chce především konkurovat levným autobusům pendlujícím mezi francouzskou a belgickou metropolí. Izy spadá pod Thalys, operátora provozujícího rychlovlak na této trase. Na rozdíl od Thalysu, který cestu zvládne za hodinu a 22 minut, potrvá cesta zeleno-bílou soupravou o hodinu déle. Nepojede totiž po kolejích pro rychlovlaky, ale po obyčejné trati, čímž se vyhne vysokým poplatkům francouzské železniční společnosti SNCF.
V Izym jsou čtyři třídy. Cena za sedadlo v první třídě Standard XL, u nějž je k dispozici zásuvka, začíná na 29 eurech (asi 785 korunách). Druhá třída Standart nabízí obyčejné sedadlo od 19 eur (zhruba 514 korun), což je méně než polovina nejnižší ceny, jakou zaplatí pasažéři Thalysu. Ceny jsou nižší při rezervaci dlouho dopředu a s blížícím se datem odjezdu se zvyšují.
Cestující, kteří netrvají na pohodlí, si mohou koupit místo na jedné z 25 sklápěcích sedaček za 15 eur (asi 406 korun). Operátor ovšem varuje, že tato místa nejsou vhodná například pro těhotné ženy, staré lidi nebo malé děti.
Za 10 eur (přibližně 271 korun) je pak k mání jedno z 10 míst "bez záruky sezení", což znamená, že pasažér riskuje cestu vestoje v nepoužívaném jídelním voze. „K dispozici budete mít postranní opěrky a vysoké stoly," ujišťuje operátor. „Pokud bude volné sedadlo, průvodčí vám dá po odjezdu vlaku co nejdříve vědět."
Konkuruje cestování autem
Nízkorozpočtový vlak už ve Francii funguje, pod názvem Ouigo obsluhuje některé vnitrostátní trati. Koncept možného stání na cestě dlouhé 320 kilometrů je ale nový, uvádí The Independent s tím, že na mezinárodních spojích bývá povinná rezervace místa.
Izy pojede v týdnu denně dvakrát tam a zpět a v pátek a o víkendu třikrát. „Průzkumy ukázaly, že lidé dávají před autem přednost pohodlí a rychlosti vlaku," řekla ředitelka Thalysu Agnès Ogierová. Přestože je Izy pomalejší a nabízí minimum služeb, je podle ní pořád rychlejší, bezpečnější, ekologičtější a pohodlnější než auto.