První kontejner začne společnost s dobrovolníky nakládat ve čtvrtek od sedmi hodin rána v Ostravě-Koblově. Nakládka potrvá zhruba deset hodin. Všichni dobrovolníci jsou vítáni.

Poté naložený kontejner kamión přepraví k železničnímu vozu a ten jej přes Prahu odveze až do přístavu v německém Hamburku. Odsud pak lodí kola poputují přímo do Afriky. Do přístavu Banjul v Gambii má kontejner s koly dorazit přesně za měsíc, tedy v úterý 12. března.

Další kola se vypraví na cestu ještě letos

„Slavíme. Splnil se nám sen, cítíme euforii z toho, že se podařilo nasbírat dostatek jízdních kol a zajistit jejich nákladnou cestu až do Gambie. Těšíme se na předávku kol v Africe. Kromě nich tam přivezeme také náhradní díly a sadu nářadí,“ svěřil se médiím v pondělí ředitel společnosti Kola pro Afriku Roman Posolda.

Dodal, že kola jsou určená pro pět tamních škol. Každá dostane po stovce. „Zorganizujeme tam také workshopy, na které školy vyšlou učitele, aby se naučili, jak na kole jezdit, jak se o ně starat i jak je opravovat. A to pak naučili školáky,“ vysvětlil Posolda.

S přepravou historicky prvního kontejneru kol společnosti pomůže ostravská přepravní společnost NH - Trans. „Celý transport nás vyjde na zhruba 100 tisíc korun. Doufáme, že vše se obejde bez komplikací. Zároveň se nebráníme další spolupráci,“ informovala Nikol Oškerová z oddělení marketingu firmy NH - Trans.

Kontrola bezpečnostního a jízdního stavu kol před jejich přepravou samozřejmě nechyběla.

Kontrola bezpečnostního a jízdního stavu kol před jejich přepravou samozřejmě nechyběla.

FOTO: Archiv o. p. s. Kola pro Afriku

Podle předsedy správní rady společnosti Kola pro Afriku Richarda Gazdy se s druhým transportem kol počítá ještě v letošním roce. „Sběr kol po celé republice nekončí. Podařilo se nám mít 70 sběrných míst. Od Moravy až po západní Čechy. V našem centrálním skladu jich nyní je přes sedm tisíc. Z toho horských kol jsou dvě tisícovky. Ty jsou pro africký terén nejlepší,“ podotkl Gazda.

Gambie je nejmenší zemí Afriky. Žije tu zhruba 1,7 miliónu lidí, přičemž polovina z nich jsou děti do 15 let. Do školy by jich mělo chodit 70 procent.

„To sice nemůžeme naplnit, i když kola kromě České republiky posílá i Anglie. Ale i tak věříme, že to je velká pomoc pro určitou skupinu dětí,“ shrnul Posolda, kterého tento charitativní projekt napadl právě ve Velké Británii, kde šest let pracoval pro organizaci Jole Rider. Ta totiž také pomáhá africkým dětem. Do Gambie již vyslala několik tisícovek jízdních kol.