Do zavazadlového prostoru letadla nepatří kufry s elektronikou, cennosti (od dokumentů až po oblečení za horentní sumy) a křehké věci. Většina leteckých společností za tyto předměty neručí a neproplácí jejich ztrátu či poškození.

Při ztrátě, poškození, či vykradení zavazadel by cestující měli dodržovat určité zásady, aby nepřišli o svá práva kompenzace od letecké společnosti. Situaci je potřeba řešit, co nejdříve. V prvé řadě je nutné ihned po zjištění škod na letišti sepsat u reklamačního okénka (baggage claim) protokol o ztrátě či poškození, a to ještě dříve než opustíte bezcelní prostor.

Letiště Brest (Peklo), Francie

Do zavazadlového prostoru letadla nepatří kufry s elektronikou, cennosti (od dokumentů až po oblečení za horentní sumy) a křehké věci.

FOTO: fotobanka Profimedia

"V reklamacích s poškozeným cestujícím pracovník letiště sepíše záznam s popisem veškerých detailů o zavazadle a přidělí mu referenční číslo, které se potom používá při další komunikaci s leteckou společností ale i pojišťovnou. Pracovníkovi je bezpodmínečně nutné sdělit přesnou adresu, na kterou je možné poškozené či ztracené zavazadlo doručit a telefonní kontakt," radil Roman Pacvoň mediální zástupce British Airways.

Pokud cestující přeci jen zjistí, že je jeho zavazadlo poškozené nebo vykradené až doma, má také nárok na reklamaci zavazadel, ale jen v určitém časovém úseku. Proto je nutné obrátit se na leteckou společnost, co nejdříve. Z domova lze využít reklamace například u společností Air France, British Airways a ČSA.

Poškozené zavazadlo

Poškozené zavazadlo můžete reklamovat a žádat finanční náhradu škody u cestovní pojišťovny, u které má cestující sjednané cestovní pojištění pokrývající i poškození a ztrátu zavazadel. Připravte se, že budete potřebovat také potvrzení z letištního reklamačního okýnka, palubní letenku a potvrzení o přepravě zavazadel.

Pokud není pojištění sjednáno, je nutné písemně kontaktovat přímo leteckou společnost, která žádost a škodu posoudí a rozhodne o výši finanční náhrady. Telefonicky se zeptejte, kolik máte času na reklamaci a co vše má obsahovat.

FOTO: fotobanka Profimedia

"Pracovník smluvní firmy, která zajišťuje opravy pro leteckou společnost, zavazadlo u cestujícího vyzvedne a poté mu je také dopraví zpět na dohodnutou adresu. K zavazadlu je však třeba doložit originál záznamu o poškozeném zavazadle z letiště, zavazadlový lístek, který cestující obdrží při odbavení zavazadla, palubní vstupenku nebo kopii elektronické letenky," zdůraznil Pacvoň.

Zpožděné zavazadlo?

U British Airways a Air France se zavazadlo považuje za ztracené po 21 dnech od příletu bez zavazadla, do 21 dnů o příletu se hovoří o zpožděném zavazadle. Zpoždění zavazadla je opět nutné nahlásit u reklamačního okýnka přímo na letišti.

Pracovníkovi cestující sdělí adresu, kam si přeje zavazadlo doručit, telefonní kontakt, přesný popis zavazadla a prokáže svůj let palubní letenkou a lístkem od odbaveného zavazadla.

Záznam o nahlášeném zpožděném zavazadle, případně informace o jeho stavu a pohybu může v případě BA každý takto poškozený cestující sledovat na internetových stránkách British Airways Baggage and Trancer Servis.

Letecká společnost Air France vyplácí poškozeným, kterým nedorazily kufry první den 100 eur (2400 Kč) na nejnutnější věci. České aerolinie dávají po 50 eurech první dva dny.

Při reklamaci zpožděného nebo ztraceného zavazadla se doporučuje stejný postup jako výše v případě poškozeného zavazadla, tedy nejdříve pojišťovna, pokud není sjednané pojištění, tak přímo u letecké společnosti.