První z nich nás potká hned po nalodění na 33,5. ř. km. Tohoto jezu není třeba se bát, po celou sezónu je většinou bez problémů sjízdný. Po necelých dvou kilometrech, na 29,2. ř. km, následuje jez Městečko.

Další jezy následují s téměř pravidelným dvoukilometrovým odstupem. Na 27,4. ř. km je jez Nespeky a na 25,4. ř. km vpravo můžeme vidět zříceninu gotického hradu Zbořený Kostelec. Založen byl kolem roku 1340 a do současné doby se zachovaly zbytky padacího mostu, několik opěrných pilířů a část zdí.

Další z jezů čeká na 21. ř. km. Před sjetím je dobré pečlivě si ho prohlédnout. Nezkušeným vodákům je doporučeno jez vždy přenést, zkušenější musí splutí zvážit dle aktuálního stavu vody. Kousek pod jezem, na 19,7, ř. km, je v Týnci nad Sázavou sobotní cíl. Tábořiště je na pravém břehu řeky.

Z Týnce nad Sázavou do Pikovic

Za Týncem nad Sázavou (19,7. ř. km) řeka i její okolí změní podobu. Údolí se začne zužovat a počet jezů se ještě zvýší. První je hned pod startem na 19,6. ř. km. Po většinu sezóny je sjízdný šlajsnou uprostřed.

Po necelých dvou kilometrech, na 17,9 ř. km, následuje provalený jez Podělusy, který by pro většinu vodáků neměl představovat větší problém. Pozor je třeba si dát při vysoké vodě, kdy se ve šlajsně tvoří válec. Po Podělusích přichází další poškozený jez, Brejlov (17,0 ř. km). Je to místo, které je riskantní, do jeho sjetí by se neměli pouštět nezkušení vodáci. Kdo si ale chce troufnout, nabízí se cesta vlevo nebo šlajsnou, zde je ale třeba myslet na to, že je šlajsna rozbitá.

Nebezpečný Kaňov

Po zdolání této překážky následuje necelý kilometr klidné plavby, kterou naruší na 16,2. ř. km vysoký jez Kaňov, pod kterým je nebezpečný vývar. Za malé až střední vody ho zkušení vodáci na krytých lodích skáčou. Jde ale o zrádné a nebezpečné místo a vodákům se vůbec nedoporučuje ho sjíždět. Lepší je lodě přenést vlevo, při malé vodě je možné lodě šlajsnou přetahovat.

Nebezpečí jezu je v tom, že na konci šlajsny čeká velká vlna nebo při vysoké vodě nebezpečný válec, a pokud vodáci omylem spadnou přes levou či pravou korunu jezu vedle šlajsny pod jez, tak se z pod válce nemusí dostat.

Kousek pod jezem nabízí tok ideální místo na cvičení zručnosti a ovladatelnosti lodě.
Řeka během chvíle ubere na dravosti a nabízí kilometr klidnější plavby, kterou na 15,5. ř. km zpestří jízek Krhanice.

Kajak

Nezkušení vodáci by si měli sjezd jezu dobře rozmyslet a ty komplikovanější splavy raději přenášet.

FOTO: Foto archív TOM Bohemians

Na 15. ř. km čeká jez Pěnkava, který je sjízdný šlajsnou. Pozor je třeba dát na jejím konci, kde se průtok zužuje a vytváří tak ostrou vysokou vlnu vodáky zvanou kohout. Ten dokáže lodě hravě přemoci a většina posádek se tu vykoupe.

Následně řeka nabízí několikakilometrový kaňon s peřejkami. Ten přeruší až klidná voda zvaná volej před jezem Lesní (na 12. ř. km) se šlajsnou táhnoucí se šikmo na proud. Pozor, řeka navádí lodě do náhonu. Tok pokračuje krátkou peřejkou a volejem.

Pak přijde na 11. ř. km jez Kamenný Přívoz, který je příjemný tím, že na svém levém břehu nabízí místo k odpočinku a možnost občerstvení v restauraci.

Na jezu Žampach raději lodě přetahujte

Na 9,9. ř. km je nově opravený jez Žampach a lodě se zde doporučuje přetahovat. Pod jezem se řeka uklidňuje, údolí se sevírá a připravuje krásný výhled na skály a na chaty, které díky těžko dostupným místům připomínají orlí hnízda.

Na 3,3. ř. km se přes Sázavu překlene most v Pikovicích, kde je na levém břehu konec našeho výletu. V cíli je možné nasednout na vlak ve stanici Petrov u Prahy, která je na pravém břehu. Autobus jezdí z nedalekého Hradišťka.