Na počátku existence tohoto nevšedního vodního díla byly sny místních obyvatel o propojení Dunaje, Odry a Labe a snahy o zlepšení hladiny spodních vod po regulacích řeky Moravy. Když se k tomu přidala potřeba obuvnické firmy Baťa levně dopravovat lignit do továren, zrodil se v letech 1934 až 1938 vnitrozemský průplav, zčásti využívající přirozený tok řeky Moravy a zčásti vedený uměle vyhloubenými koryty.

Protože se o výstavbu zasloužil Jan Baťa, vžil se název Baťův kanál. Do druhé světové války dosáhl délky 52 kilometrů a umožňoval plavbu z Otrokovic na Zlínsku do Rohatce (Hodonínsko). Po válce se vodní cesta dále nerozšiřovala a o deset let později na ní plavba zcela ustala.

Na počátku 90. let se o oživení provozu zasloužily obce ležící na břehu, které zanedbaný kanál postupně zrekonstruovaly. Dnes slouží jen turistickým účelům. Sjízdných je 60 kilometrů z Otrokovic ke Strážnici. Výškové rozdíly vyrovnává třináct funkčních zdymadel.

Možností, jak sjet Baťův kanál, je více. Bez nutnosti jakýchkoli vstupních povolení i poplatků se můžete svézt vlastním plavidlem. Na březích se nabízí několik přístavů i přístavišť, v nichž loď spustíte na hladinu (někde může být využití sjezdu zpoplatněno).

Baťův kanál

Baťův kanál

FOTO: www.batuvkanal.cz

Mnohde je možné loď zakotvit a u přístavu kempovat, případně vyrazit na výlet do okolí. Pokud nemáte vlastní loď, můžete si pronajmout motorový člun nebo kánoi v některé z deseti půjčoven. Lahůdkou je příležitost vyrazit na dobrodružný vícedenní výlet s rodinou či přáteli v zapůjčeném hausbótu, na který lze nalodit i kola.

Obecně se pro samotné proplutí celé trasy kanálu volným tempem doporučuje rezervovat si nejméně dva až tři dny. Vedle menších člunů brázdí Baťův kanál i větší výletní lodi, plující na pravidelných trasách.

O výlety na hausbótu je velký zájem

V současnosti provozovatelé nabízejí plavby mezi Veselím nad Moravou a Strážnicí, Spytihněví, Napajedly a Otrokovicemi, Strážnicí a Petrovem, Hodonínem a Rohatcem a okolo Hodonína. Výletní lodi pojmou desítky lidí, o výlety ale bývá velký zájem, proto je lepší si místa předem rezervovat.

Na nabídku přístavišť a půjčoven na Baťově kanálu se postupně nabalila řada turistických programů, takže tu dnes najdete vedle aktivit na vodě také další zábavu. Plavbu lze spojit s návaznými cyklovýlety, s návštěvou vinných sklepů, historických měst a naučných stezek, po vlastní ose i s průvodcem. Především vás ale čeká mimořádná příležitost nechat se zvolna unášet romantickou lužní krajinou a kochat se neporušenou přírodou.

Plavby na Slovensko

Od této sezóny nabízí Baťův kanál několik novinek. K dispozici jsou dvě nová přístaviště – v Napajedlích na Zlínsku a v Kostelanech nad Moravou na Uherskohradišťsku. Během léta mají být dokončena ještě dvě další v Uherském Hradišti a v Rohatci kolonii.

Všude budou zastavovat pravidelné lodní výletní linky. Ještě během sezóny dozná změn síť cyklostezek vedených podél kanálu. Mezi Kroměříží a Střížovicemi bude dokončena 5 kilometrů dlouhá cyklostezka s asfaltovým povrchem vhodným i pro in-line brusle, stejná stavba vyroste na 7 kilometrů dlouhém úseku mezi Otrokovicemi a Babicemi.

Provozovatelé půjčoven lodí připravili pro tuto sezónu několik nových hausbótů. V Kroměříži je k mání plavidlo s ryze solárním pohonem, ve Spytihněvi a v Uherském Hradišti zase nový špičkově vybavený prostorný hausbót s oddělenými ložnicemi, vybavenou kuchyní, sprchovým koutem a splachovací toaletou.

Pravidelné linky na Baťově kanále doplnila jedna mezinárodní – z přístavu Skalica na slovenském břehu je možné se plavit do Strážnice a zpět.