Poutě na svatá místa, ozdravné pobyty či denní výlety po stresu pracovního týdne - pro každého měl Cook vždy něco v nabídce. Pobožný muž nazval cestování náhradní drogou. Nepij, ale cestuj a poznávej, radil svým zákazníkům.

V roce 1846 poprvé zorganizoval komerční zájezdy po železnici: dvoutýdenní pobyt ve Skotsku nabízel za velmi nízkou cenu. Počáteční problémy typu chybějících toalet ve vlacích nebo podávání nepříliš chutného čaje byly brzy překonány a Cookovy cesty po Skotsku se staly hitem.

Jeho okružní cesty po Evropě se staly pověstnými

Když začaly železniční společnosti otevírat vlastní cestovní kanceláře, Cook vyrazil se sloganem: "Zapomeňte na Skotsko, nyní volá Švýcarsko, láká Paříž a cesty po Rýnu."

Jeho "velké okružní cesty" po Evropě se brzy staly pověstnými. Jménem své společnosti sám prováděl cestující po cizích krajích. Po ledovcích v Alpách nebo na pouti do Říma, Cook byl všude. K jeho klientele patřili zejména učitelé, duchovní, lékárníci a částečně i nižší šlechta.

V roce 1866 vedl Cook první zájezd do Severní Ameriky a o tři roky později vyrazil do Egypta. Roku 1871 přibyla Palestina, později Bermudy, Maroko a další země. Zároveň nabízel jízdenky, ubytování, rezervace v restauracích či vystavování cestovních šeků.

Organizoval dopravu poutníků do Mekky

Postupně síť cestovních kanceláří rostla a Cookovi agenti převzali v mnoha zemích funkci britského konzula. Od roku 1877 měl vlastní cestovní kancelář v Evropě, Americe, Austrálii, na Blízkém východě a v Indii.

Organizoval i dopravu desetitisíců muslimských poutníků do Mekky. Jeho služeb využívali také indičtí mahárádžové, kteří s ním nechali cestovat své rodiny, slony či tygry. Když císař Vilém II. vyrazil do Orientu, bylo to s Cookem.

Vypravil vlak pro protialkoholické společenství

Na historický nápad s hromadnou přepravou připadl Cook v červnu 1841 při cestě z domova v Harboroughu do Leicesteru v britském regionu Midlands. Nechal se ohlásit u ředitele Midland Railways a požádal ho o vypravení zvláštního vlaku pro stoupence nábožensky zaměřeného protialkoholického společenství (sám byl baptistickým misionářem od roku 1828), aby mohli 24 kilometrů na nedělní setkání urazit vlakem.

A tak se vydali 5. července 1841 v otevřených vagonech z Leicesteru do Loughboroughu, každý cestující za jeden šilink. Od té doby Cook organizoval spolu s dráhami další setkání lokálních protialkoholických sborů a nedělních škol.

Jízda v legendárním vlaku je snem všech milovníků železnic.Na historický nápad s hromadnou přepravou připadl Cook v červnu 1841 při cestě z domova v Harboroughu do Leicesteru v britském regionu Midlands. Ilustrační fotofoto: ČTK

Byznys se úspěšně rozjížděl. Po dalším půl roce nabídl Cook přátelům cesty vlakem na koňské dostihy v Derby, na nichž se scházelo kolem 5000 lidí. Vlastní cestovní kancelář založil v roce 1845.

Thomas Cook pocházel z velmi prostých poměrů. Narodil se 22. listopadu 1808 v hrabství Leicestershire a vychován byl v přísné baptistické víře. Od deseti let musel pracovat v místním zahradnictví. Později vstoupil do církevního sboru a otevřel si papírnictví a knihkupectví, v pětadvaceti ale zbankrotoval.

Právě zkušenosti knihkupce a vydavatele mu napomohly při rozběhu cestovního ruchu. Začal totiž vydávat týdeník Cook´s Excursionist. Jeho heslo znělo "Co je pára pro mašiny, to je reklama pro mou cestovní kancelář".

Když Cook 18. července 1892 zemřel, zůstala jeho firma ještě jednu generaci v rukou rodiny, než ji jeho vnuk Thomas v roce 1925 prodal.

BLOG: Přečtěte si také reportáž čtenáře o Norsku Expedice okroN a žena mořského vlka