Podle jiných je až šestá, ale mnohem zachovalejší než například známější veronská. Arénu nechal postavit císař Vespasián v 1. století a sloužila ke gladiátorským hrám, často s krvavým koncem, ale i ke společenským událostem.

Hlediště s kamennými, ale i velmi pohodlnými sedadly a pro ty bohaté i se jmenovkami pojalo 23 000 diváků. Dnes má hlediště na ploše Arény kapacitu mnohem menší, ale kulturní akce se tu konají i nadále.

Pevnost nad městem

Dalším příjemným překvapením je, že součástí vstupenky je i audioprůvodce v češtině, takže na dvaceti vybraných místech Arény se o ní dozvíte spoustu dalších zajímavostí. Třeba to, že amfiteátr měl být rozebrán a odvezen do Benátek. Naštěstí k tomu nedošlo a Pula má svůj symbol už dva tisíce let.

Jeho součástí je i archeologické muzeum s mnoha zajímavými antickými artefakty. Hodinová zastávka v amfiteátru, který si můžete projít doslova křížem krážem, stojí za to a v létě je přístupný až do 20 hodin.

Navštívit Pulu a nevidět Arénu je hřích

Další rozsáhlou památkou Puly je pevnost, která hlídala tento kdysi velice důležitý válečný přístav. Pevnost s velkými děly navíc sousedí se zajímavým menším římským divadlem. Od Arény to sem je necelá čtvrthodinka příjemné procházky kolem zvláštní fontány, kterou tvoří plastický model Puly.

Mapa PulyMapa Pulyfoto: Novinky/Jan Mráz

Srdcem města je náměstí Fórum s historickou radnicí, Augustovým chrámem a velkou římskou mozaikou a také s jedním z prvních křesťanských chrámů. Příjemnou procházku pod Herkulovou bránou vám zpestří ulice Sergijevaca, což je obchodní pěší tepna Puly.

A pokud si chcete návštěvu Puly zpestřit výletem lodí, pak si nenechte ujít návštěvu ostrůvků Brijuni, kdysi nepřístupného letního sídla prezidenta Tita, dnes národního parku.

Poreč, Rovinj a divadlo pod hladinou

Istrie je poloostrovem, kde nenajdete dlouhé písčité pláže. Převažuje tu kamenité pobřeží s často uměle upravovanými vstupy do moře. Důležité proto je najít si jak svoje místo na břehu, což není problém, tak i svoji cestu do vody. Nikde však nehrozí příkré srázy do hlubin. Je třeba dát si pozor na všudypřítomné černé mořské ježky, kteří jsou však v křišťálově čisté vodě dobře vidět.

Svízele se vstupem do vody vám vynahradí rozmanitý život pod hladinou, který můžete pozorovat díky jednoduchým potápěčským brýlím. Pokud se chcete kochat déle, kupte si brýle i se šnorchlem. Nebudete litovat.

Pevnost v Pule chránila město, které bylo důležitým válečným přístavem.Pevnost v Pule chránila město, které bylo důležitým válečným přístavem.foto: Právo/Karel Felt

Když se nabažíte slunce a moře, nebo si chcete udělat krátký výlet třeba na odpoledne či večer, nabízí Istrie spoustu možností. Za návštěvu stojí například Rovinj s kostelem sv. Eufémie, který se tyčí nad městečkem, v Poreči je zase bazilika sv. Eufrazia, zapsaná na seznamu UNESCO.

Zvláštní poetiku má Vrsar, strmě stoupající do kopce. Novi Grad zase nabízí velice zajímavé historické opevnění, chránící město z pevniny i od moře. Všude tu najdete rybí trhy a možnost koupání.

Lanterna je klidné lidské mraveniště

Také istrijské vnitrozemí nabízí spoustu zajímavostí. Hum je nejmenším městem na světě. Jsou tam k vidění vzácné fresky z doby staroslovanských věrozvěstů. V Labinu či Grožnjanu, středověkých městech, jako by se zastavil čas.

Patří uměleckým řemeslům. V Motovunu se zase pěstují vzácné houby – lanýže. Na Istrii není odnikud nikam příliš daleko a jezdí se převážně po kvalitních silnicích.

K velmi vyhledávaným místům v Chorvatsku patří i Lanterna. Poloostrov na poloostrově mezi Porečí a Novim Gradem vám při pohledu na dvouposchoďové domy apartmánů s dívčími jmény bude připadat jako mraveniště.

Pokud nemáte smůlu na nějakou hlučnou skupinu, najdete tu všechno, co si člověk u moře přeje. Dostatek místa na širokých platech, dobrý přístup do moře, byť po kamenech. Písek je však dvacet metrů od břehu, kde stačíte. Pozor si dejte na mořské ježky. Některá místa jsou jimi nedotčená, jinde mezi nimi neprojdete, takže obuv do vody je skoro nezbytná.

Rady na cestu

Na Istrii to je z Čech a Moravy něco přes 800 km. Doporučuji vyjet v pátek večer, na místě jste v sobotu dopoledne. Jeďte nejlépe přes rakouské dálnice, cestou přes Itálii neušetříte nic z dálničního poplatku 35 eur, který zavedli letos ve Slovinsku. Vzhledem ke krátkému dálničnímu úseku a jinak hrozným silnicím to je od Slovinců nehoráznost. Je tam ale v průměru o padesát haléřů levnější benzín než v Chorvatsku.