Teploměr ukazuje hodně pod nulou, předpověď počasí je příznivá, dnes se příliš neoteplí. Modrý extra bude stačit. Rychle namazat, pár tahů korkem, na sněhu se to stejně uhladí samo, a svižně vyrazit na celodenní túru. Ale pozor, platí, že „ne každej je dobrej, kdo maže modrej“.

Klasika a bruslení

Běžečtí mazáci mažou tuhé vosky rutinným způsobem. Vezmou nějaký vosk s šiřším teplotním rozsahem, starý ohlazený korek, nanesou jednu, možná dvě silné vrstvy vosku na skluznici přibližně někde pod patou. Rychle rozkorkovat a pak vyrazit. Je celkem známo, že velké procento rekreačních a výkonnostních běžců raději pouze bruslí, než aby podstupovali stres z mazání stoupacích vosků, které jsou nezbytné u takzvané lyžařské „klasiky“, ale kdo jen bruslí, jako by viděl jen na jedno oko.

Jak na to
1. Vybruste stoupací zónu smirkovým papírem o hrubosti „100“ a následně očistěte od prachu.
2. Naneste tenkou vrstvu tuhého základového vosku.
3. Zažehlete a nechte vychladnout 10–15 min.
4. Naneste vrstvu tuhého modrého či modrého extra.
5. Zažehlete a následně vykorkujte, nechte vychladnout.
6. Vyberte aktuální stoupací tuhý vosk, naneste minimálně ve 3–4 vrstvách, každou rozkorkujte.

Změřit mazací zónu

Mazací zóna na skluznici odpovídá velikosti stoupací komory. Předpokládejme, že vaše klasické lyže odpovídají svou tuhostí vaší hmotnosti. I přesto délka mazací zóny musí být změřena, a to nejlépe přímo v obchodě či v odborném servisu, kde mají vhodné měřicí zařízení. Můžete si pomoci i papírkovým testem. Ideální délka mazací zóny je 60–65 cm.

Před nanesením vosku je vhodné občas zdrsnit celou komoru smirkovým papírem o hrubosti „100“, ale musíte dát naopak pozor na skluzné zóny. Použijte dřevěný špalíček obalený smirkovým papírem, v prodeji je už i originální korek se suchým zipem na přichycení speciálního smirkového papíru.

Doporučuje se ale přelepit pár prvních centimetrů skluzných zón samolepicí páskou jako ochranu před přetažením při smirkování. Není přesné pravidlo, jakým způsobem smirkovat. Smirkujte podélně oběma směry.


Moderní výbava sportovního běžkaře už neobsahuje jen vosk, korek a kapesník..: Moderní výbava sportovního běžkaře už neobsahuje jen vosk, korek a kapesník.

Další variantou je smirkovat každou půlku skluznice šikmo směrem ke žlábku, takže výslednou strukturou je „šipka“ ve směru jízdy. Není ani chybou smirkovat skluznici napříč, ale smirkujte rozhodně až po aplikaci parafínu.

Z vlastní zkušenosti doporučuji následně vyčistit hadrem namočeným ve smývači vosku vysmirkovanou skluznici. Nanesený vosk se může později se zbytkovým prachem „odlupovat“.

Nebojte se vrstvit

Tuhé vosky nanášíme ve vrstvách, kterých můžeme mít klidně až osm. Výhodou tohoto postupu je, že každá vrstva je tenčí a lépe rozkorkovatelná. Můžeme taktéž každou následnou vrstvu zkracovat, kopírujeme tak profil lyže. Výsledná vrstva je nejsilnější uprostřed stoupací zóny, a skluznost lyže tak není omezena. Vrstvení vosků taktéž umožňuje jejich vzájemnou kombinaci.

Neodbývejte korkování, kvalitně rozkorkovaná vrstva musí být na skluznici takřka neviditelná. Vosk se korkuje i na hranách či ve žlábku. Nestyďte se korkovat lyži upnutou v mazací stolici, máte-li ji po ruce. Umožní vám vyvinout nejen větší tlak na lyži, ale i lépe kontrolovat dráhu korku.

V zahraničí natrefíte na řádný servis na mazání lyží přímo na svahu..: V zahraničí natrefíte na řádný servis na mazání lyží přímo na svahu.

Základ – base wax

Naučte se používat základový vosk – base wax. Současné světové firmy vyrábějící vosky mají takový vosk běžně ve své nabídce. Používání tohoto vosku přináší spoustu výhod. Především je důležitým pojivem mezi skluznicí a vlastním stoupacím voskem.

Stoupací vosk se udrží na skluznici podstatně déle, což při celodenní lyžařské túře či lyžařském maratónu rozhodně hraje klíčovou roli. Nemusíte tak přimazávat, prodlužujete životnost drahých fluórových stoupacích vosků na skluznici vašich lyží, a samozřejmě tím šetřite i vaši peněženku.

Stejně tak naučíte-li se vrstvit stoupací vosky, pak jedna vrstva base waxu vám opět ušetří jednu vrstvu vlastního stoupacího vosku.

Base wax se nanáší na skluznici jako klasický tuhý vosk. Po lehkém rozkorkování se zažehluje lyžařskou žehličkou (zhruba kolem 110 oC). Nemáteli po ruce žehličku, lehce přejeďte letlampou a rozkorkujte. V nejhorším se můžete spokojit jen s kvalitním rozkorkováním. Rozhodně nanášejte základový vosk vychladlý a ve studeném prostředí.

vlastnosti
přibližná barva vosku
teplotní rozsah
doporučený model
Studené
zelený
výrazně pod nulou (méně než -7°C)Swix V20 (80 Kč)
Tvrdé
modrý, fialový
pod nulou, kolem nuly
Rode P32 Super Blue (120 Kč), Skivo Olympia Fialový (42 Kč)
Teplé červený
mírně nad nulou
Ski-go Red Special (95 Kč)
Měkké
žlutý
teplé (jarní) počasí
Start Terva Classic Yellow (93 Kč)
Pozn.: Některé vosky nepoužívají teplotu vzduchu, ale teplotu sněhu či vzduchu měřenou jen 1 cm nad sněhovou pokrývkou.

Osmý div světa – modrý extra

Není úspěšnější vosk v historii běžeckého lyžování než modrý extra! Ať již bude vaším voskem dne, či zvolíte jiný, měl by především při vašich závodních ambicích tvořit na skluznici druhou vrstvu. Nanášejte opět v chladnu, zažehlete a následně rozkorkujte. Samozřejmě nechte vychladnout.

Konečně jste se propracovali k použití vlastního stoupacího vosku teplotně vhodného pro váš den D. Naneste postupně minimálně tři až čtyři tenké vrstvy, každou dobře rozkorkujte.

Po krátkém vychladnutí nasaďte lyže a otestujte stoupavost. Dejte vosku čas se „zapracovat“. Nejste-li spokojeni s odrazem, přimažte jednu vrstvu o stupeň měkčím voskem. Jsou-li lyže naopak „tupé“ (nejedou), přidejte vrstvu vosku tvrdšího.

Nezapomeňte si s sebou na cestu přibalit korek s vosky jak o jeden stupeň měkčím, tak o jeden tvrdším. Kvalita sněhu se během dne mění se změnou teploty i nadmořské výšky, buďte vždy připraveni!