Hlavní obsah
Vila s adresou: ulice 1. máje 180, Vimperk Foto: Slavné vily Jihočeského kraje

Majitel sklárny ve Vimperku si najal stejného architekta jako konkurent, vznikla krásná vila

Rudolf Kralik, vlastnící sklárnu společně se svým bratrem Albertem, se rozhodl pro stavbu nového rodinného sídla na okraji Vimperka. Vybral si architekta Leopolda Bauera, který krátce předtím navrhl vilu pro majitele konkurenční sklárny v Klášterském Mlýně.

Vila s adresou: ulice 1. máje 180, Vimperk Foto: Slavné vily Jihočeského kraje
Majitel sklárny ve Vimperku si najal stejného architekta jako konkurent, vznikla krásná vila

Na přelomu 19. a 20. století patřila firma Josef Meyr’s Neffe v Adolfově u Vimperka mezi nejúspěšnější sklárny v Čechách. K úspěchu firmy nepochybně vedla spolupráce s předními vídeňskými umělci.

I proto nepřekvapuje, že si Rudolf Kralik, rytíř von Meyrswalden, vybral ke spolupráci právě architekta Leopolda Bauera, jednoho z předních představitelů vídeňské moderny.

Secesní styl je hodně inspirovaný rostlinnými i zvířecími motivy. Svědčí o tom i dekorace na fasádě připomínající sovu.

Foto: Slavné vily Jihočeského kraje

Ve Vimperku vytvořil Bauer architekturu hodně ovlivněnou místním stavitelstvím. Východní strana stavby má klasicizující schéma dvou předstupujících výstupků spojených příčným křídlem s terasou v patře.

Vchod má bohaté a hravé zdobení dveří.

Foto: Slavné vily Jihočeského kraje, obálka publikace

V celkovém uspořádání, ve kterém na hlavní část vily navazují přízemní hospodářská křídla, vytvářející uzavřenou čtyřkřídlou dispozici s vnitřním dvorkem, ale jako by se Bauer inspiroval tradičním šumavským typem usedlostí s prvky německých a rakouských staveb.

Modernistický nebo secesní styl je na vile vidět především na fasádě. Tam architekt využil stejných výtvarných prostředků jako u brněnské vily doktora Karla Reissiga, označované tehdejším tiskem za „první moderní dům v Rakousku”.

Za pozornost stojí jemně dekorovaná klenba u vchodové haly.

Foto: Slavné vily Jihočeského kraje

Hlavní prostor vnitřního uspořádání představovala patrová hala anglického typu. Jde o jediný, alespoň částečně dochovaný interiér.

Na objekt Kralikova domu navazoval dnes zčásti dochovaný park, původně doladěný romantickým labutím jezírkem.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků