Hlavní obsah

Kubistická stavba v Pelhřimově má prvky připomínající krystaly minerálů

Novinky, Text: Petr Kratochvíl, editace: tnk

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Slavná kubistická architektura je specificky českým fenoménem. Krátké trvání její základní vývojové fáze před první světovou válkou po sobě zanechalo jen relativně málo památek. Dvě z nejvýznamnějších od architekta Pavla Janáka stojí v Pelhřimově. Jednou z nich je vila Jana Drechsela a Karla Polesného.

Foto: Archiv publikace Slavné vily kraje Vysočina

Stavba s adresou: Strachovská čp. 331, Pelhřimov

Článek

Vila, kterou architekt Pavel Janák postavil pro okresního hejtmana a místodržitelského radu Drechsela a jeho manželku na nově vzniklé ulici za hranicí historického města, je jednou z perel české kubistické architektury v Čechách.

O pozvání architekta Janáka do Pelhřimova se zasloužil zejména učitel Karel Polesný, který zde strávil dětství. Ten si ze studií geografie a historie v Praze přivezl nejen trvalé kontakty s nastupující generací moderních umělců a architektů, ale i členství v Klubu Za starou Prahu. Jeho pelhřimovskému odboru pak předsedal.

Foto: Archiv publikace Slavné vily kraje Vysočina

Esteticky působí i dekorativní podloubí.

K tomuto uměleckému okruhu patřil i Pavel Janák, který byl jako činovník pražského Klubu přizván k několika sporům o necitlivé zásahy do historické podoby Pelhřimova.

Původce Janákova působení v pelhřimovském architektonickém dění, Karel Polesný, byl zetěm Jana Drechsela, a tak se dá předpokládat, že Janáka tchánovi doporučil jako projektanta rodinné vily.

V té době už Janák prosazoval architekturu vyjadřující dynamiku a geometrii. Právě krystalinické geometrické tvary se šikmými plochami mají být protikladem statických hranolů s pravoúhlým systémem svislých a vodorovných ploch.

Kubistické prvky jsou na vile všudypřítomné

Elegantní kubistické prvky jsou nápadné a uplatněné i v lomeném obrysu štítů, zdůrazněném navíc v ploše jejich výplní, ve stupňovitě ustupujících okenních otvorech a především ve sloupech podepírajících střechu zápraží, které jsou podobné i sloupkům oplocení předzahrádky.

Právě šikmé plošky na těchto sloupech nejvíce připomínají krystaly minerálů, ve kterých Janák poněkud mysticky spatřuje síly překonávající zemskou tíži, a tedy i symbol svobodného uměleckého ducha.

Kubistické tvary jsou patrné i na takových detailech, jako jsou okapové svody nebo mříže vstupních vrátek, dodnes nesoucí iniciály původního majitele.

Foto: Archiv publikace Slavné vily kraje Vysočina

Stavba má elegantní art deco prvky.

Působivost vnější podoby stavby podtrhuje i sytá okrová barva, místy se žlutými kontrastními plochami, která dokládá Janákův trvalý zájem o barevnost fasád. Oproti originálnímu vnějšímu vzhledu je vnitřní uspořádání domu celkem klasické.

Směrem k ulici byly v přízemí dvě spíše reprezentační místnosti jídelny a obývacího pokoje, zatímco ložnice se obracela do klidné zahrady. Přízemí obsahovalo ještě malý hostinský pokoj, kuchyň a koupelnu. Na vstupní chodbu navazuje schodiště, jehož jednoduchost a úspornost odpovídá tomu, že v patře se nacházely pouze dva pokoje.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám