Hlavní obsah

Budoucnost žižkovského nádraží v Praze je stále nejistá

Právo, Petra Hanušková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jaká budoucnost čeká jednu z nejvýznamnějších pražských industriálních staveb, Nákladové nádraží Žižkov, stále není jasné. Pokusy prohlásit hlavní budovu národní kulturní památkou už dvakrát zkrachovaly. Nyní návrh podporuje i radnice Prahy 3.

Foto: Petra Hanušková , Právo

O budoucnosti Nákladového nádraží stále probíhají spory.

Článek

Nákladové nádraží Žižkov zahájilo provoz v roce 1936 a svému účelu přestalo sloužit až po roce 2002. Areál je postaven ve funkcionalistickém stylu a podle ředitelky Národního památkového ústavu Nadi Goryczkové dokonale reprezentuje prvorepublikovou průmyslovou architekturu. Právě Národní památkový ústav dal v roce 2003 podnět k tomu, aby byl objekt prohlášen za kulturní památku.

„Nákladové nádraží na Žižkově je jedna z největších a nejzachovalejších industriálních staveb v Praze. Pokud bude prohlášena za kulturní památku, tak ho majitelé nesmějí předělat podle svých představ. K industriálním objektům máme ale jiný přístup než ke klasickým památkám, protože se předpokládá, že tyto objekty už nebudou sloužit svému účelu,“ vysvětluje Goryczková. Podle ní je důležité, aby i po rekonstrukci zůstala podstata průmyslových objektů zachována.

Foto: Petr Janiš , Právo

Dělníci ještě v úterý vraceli na koleje vagóny, které v sobotu nabouraly do hlavní budovy nádraží.

Hlavní budova Nákladového nádraží Žižkov byla za kulturní památku nepravomocně prohlášena už dvakrát, v obou případech se ale majitel odvolal. Vlastníkem areálu jsou České dráhy, které společně s developerskou firmou Sekyra Group založily společnost Žižkov station development a jejich původní záměr byl nádraží zbourat a místo něj postavit administrativní a bytový komplex.

Osud budovy nádraží tak závisí na rozhodnutí ministerstva kultury, které si nyní vyžádalo další posudky a rozhodnout by mělo na podzim. Na rozdíl od minulých let však památkovou ochranu nádraží prosazují i zástupci městské části Prahy 3.

„Se změnou koalice městská část přestala prosazovat zbourání nádraží a vybudování jarovské spojky, tedy čtyřproudé silnice, která by spojovala městský okruh a magistrálu. Nyní jednáme se zástupci majitele, developmentu, magistrátu a Útvarem pro rozvoj hlavního města Prahy o možnostech dalšího využití budovy,“ říká zástupce starostky městské části Prahy 3 Matěj Stropnický s tím, že MČ se přiklání k vypsání urbanistické soutěže na celé území a v hlavní budově nádraží bude prosazovat vytvoření víceúčelového kulturního centra.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám