Podle tvrzení Svobodové by vjezdová rampa i vlastní stavební konstrukce zamýšlených podzemních garáží zcela změnila historický charakter a tvář náměstí. "Samotný průběh stavebních prací by vážně ohrozil existenci barokní kašny Parnas a zejména rozsáhlého historického sklepení, které se pod povrchem Zelného trhu nachází již od středověku," uvádí se dále v dopise.

Podle občanského sdružení je výstavba podzemních garáží v rozporu s platným regulačním plánem městské památkové rezervace. K otevřenému dopisu se podle Svobodové připojili i architekt Ivan Ruller, historička Milena Flodrová, ředitel Moravské galerie Marek Pokorný nebo autoři regulačního plánu městské památkové rezervace Jiří Mikšík a Josef Němec.

Auta z náměstí musí podle většiny pryč

Podzemní parkování chce na náměstí stavět firma Magnum Real Estate. Několik desítek parkovacích míst má sloužit obyvatelům bytů v okolí i hostům budovaného hotelu Classis. Městští radní na schůzi v polovině července souhlasili se zjednodušeným územním řízením.

Radní stavbu podporovali, protože ladí s radničním záměrem dostat většinu parkujících aut pryč z náměstí. Množství vozů parkujících na Zelném trhu jmenovali jako jeden z hlavních nedostatků náměstí i lidé v anketě. Po zamýšlené rekonstrukci má proto parkovacích stání na povrchu zůstat jen zlomek. Podzemní garáže je mohly nahradit.

Podle primátora Romana Onderky (ČSSD) je odsouhlasení započetí územního řízení jedinou cestou k tomu jak zjistit, zda lze pod Zelným trhem garáže umístit či nikoliv. V územním řízení podle něj projekt teprve posoudí památkáři, statici a další odborníci.

"Jasně jsem v minulosti deklaroval, že pokud odborníci řeknou, že je zde problém, tak se nic pod Zelným trhem stavět nebude," uvedl ve středu na tiskové konferenci Onderka. Město má podle něj řadu možností, jak stavbu ještě zastavit.