Pracovníci sdružení nejdříve prostudovali nabídky developerů na jejich internetových stránkách. Pak s nimi jednali jako skuteční zájemci o koupi bytu. Výsledky jsou podle SOS tristní.

"Spotřebitelé musejí být mimořádně opatrní. Podléhají euforii, kam si v bytu dají televizi, ale měli by důkladně číst především smlouvy s developerem," řekl za SOS Karel Pavlík. Podle něj v nich nejčastěji zcela chybí termín, do kdy má být nemovitost předána, a sankce vůči klientovi jsou nastaveny velmi přísně, ale vůči developerovi téměř nejsou.

Spotřebitel se už v první smlouvě někdy zavazuje uzavřít některé další smlouvy, aniž by znal jejich obsah. Developeři navíc na zákazníky nezřídka tlačí, aby se rozhodovali velmi rychle. Často také účtují cenu bytu rozdílně i podle toho, jak ji klient chce uhradit, přičemž znevýhodňují ty platící hypotékami.

Nepřiměřené pokuty

Pavlík upozornil i na to, že některé firmy pokutují nepřiměřeně klienty za odstoupení od kupní smlouvy. "Někdy je to i patnáct procent z ceny nemovitosti, což jsou statisíce," uvedl.

SOS upozornilo na další možné problémy u dlouhodobých bytových projektů. Účtovanou cenu může ovlivnit zvýšení dosud pětiprocentní daně z přidané hodnoty na devět procent od ledna 2008, vyplývající z reformy veřejných financí.

Podobné nesrovnalosti SOS zjistilo i při testování služeb bank a peněžních společností nabízejících hypotéky.