Hlavní obsah
V ložnici udržujte teplotu v rozmezí 18 až 24 °C, při vyšší teplotě tělo vydává energii a narušuje se hluboký spánek. Foto: WestwingNow

Co je na světě nejsladší? Kvalitní spánek

Spaní ovlivňuje míra stresu, pohybu a nastavení celého dne. To jsou ale proměnné. Co naopak lze „ukotvit“, je výběr správného lůžka, matrace, roštu, lůžkovin a povlečení. A pak o vše správně pečovat, udržovat v čistotě, kvalitě a snažit se tak o dlouhou životnost materiálu.

V ložnici udržujte teplotu v rozmezí 18 až 24 °C, při vyšší teplotě tělo vydává energii a narušuje se hluboký spánek. Foto: WestwingNow
Co je na světě nejsladší? Kvalitní spánek

Základem všeho je správná volba matrace a roštu. Základní typy matrací jsou dva: pružinové a pěnové.

Pružinové matrace díky pružinám pomáhají udržovat tělo v pohodlné poloze s potřebnou oporou. Váha je rovnoměrně rozložena po celé matraci, takže na žádnou část těla není vyvíjen příliš velký tlak, patří na pevné rošty.

Pěnové a latexové matrace mohou obsahovat různé druhy pěny, včetně pěny s pamětí. Jsou velmi oblíbené, nabízí zónování těla, vhodné jsou na lamelové rošty.

Jakou matraci?

Zásadní je, pro koho je matrace určena. Jinou potřebuje drobná ženská postava, jinou statný muž, malé dítě či senior. Vždy upřednostníme kvalitu před lákavou cenou, protože na matraci strávíme denně mnoho hodin. Tvrdost matrace je individuální, rozhodujeme se i podle výšky, váhy, věku, kolik času denně strávíme na lůžku, zdravotního stavu.

Děti potřebují kvalitní vrchní podložku v případě nečekané nehody, ale není třeba, aby byla zónová. Pro dospělé je naopak zónování podle tvrdosti podstatné: v oblasti ramen, pánve a pat má být měkčí. V oblasti bederní páteře zase zpevněná.

Pro seniora je důležité, aby povrch matrace byl změkčen: profilací, použitím líné pěny, matrace tak odlehčí tlakovým bodům. Vše je ale velmi individuální, matraci si vždy v showroomu vyzkoušíme, poležíme na ní delší dobu.

U matrace je zásadní materiál, ze kterého je vyrobena. Ovlivní to její vlastnosti, funkčnost, životnost. Kvalitu ovšem nepoznáte pohledem, odborníka se ptejte na elasticitu, tvarovou stálost, protože mezi matracemi jsou velké rozdíly.

Victoria je vysoce luxusní matrace ze studené pěny. Nabízí tři tvrdosti matrace, přizpůsobení dle výšky postavy, vyrábí se na míru. Matrace je zónová, což napomáhá správné podpoře celého těla. Změkčení je v oblasti ramen.

Foto: JMP Studio zdravého spaní

Zaměřte se i na rozměry: pro pohodlný spánek je nutná dostatečná délka, šířka i výška. Obecně platí, že matrace by měla být o 20 až 25 cm delší, než je výška postavy.

Šířka u jednolůžka pak minimálně 90 cm, u dvoulůžka minimálně 80 cm na jednu osobu, tedy 160 cm. Výška matrace ovlivňuje rovněž komfort, čím vyšší, tím pohodlnější.

Výška matrace ovlivňuje samozřejmě i celkovou lehací výšku lůžka, ta by se měla v průměru pohybovat mezi 50 až 55 cm.

Co umí vrchní matrace

Máte moc tvrdou matraci, nebo vám naopak připadá, že se do ní propadáte? Jednoduché řešení, jak si tvrdost upravit, nabízí vrchní dodatečná matrace. Pro zážitek ze spaní volte měkčí a vyšší vrchní matraci, třeba z paměťové pěny.

Jestliže naopak chcete větší oporu a stabilitu, volte tvrdší a nižší vrchní matraci. Vrchní matrace je také rychlé řešení na nerovnosti, proleželá místa či jiné nedostatky.

Vrchní matrace je prostě praktická: absorbuje pot a vlhkost do potahu, jež lze snadno sejmout a vyprat. Díky tomu vydrží svěží a hlavní matrace bude naprosto netknutá.

Užijete ji výborně i v případě, že sdílíte s partnerem dvě jednolůžkové matrace. To je samozřejmě výhodné, protože každý máte jinou hmotnost a požadavky na komfortní spaní.

Samozřejmě se pak objeví „mezera uprostřed“. Vrchní matrace ale vše srovná. Stačí vybrat podložku na dvojpostel, která bude mít správné rozměry.

Údržba matrací

Kvalitnější matrace se lépe udržují v kondici. Skvělá je matrace ze speciální PUR pěny, která obsahuje celulózu. Ta na sebe váže vodu, která se odpařuje. V matraci se tak drží méně vlhkosti, pro roztoče a jiné mikroorganismy jsou to zhoršené podmínky.

Určitě pamatujte na pravidelné větrání a luxování matrace, stejně tak i na praní vrchního snímatelného potahu, a to na 60 či 90 °C. Samotnou matraci pomohou šetřit tzv. chrániče matrace, nepropustná prostěradla a podložky.

Vrchní chránič volte snímatelný, a tedy velmi praktický. Lze ho prát na 60 °C.

Foto: Ikea

Matrace bude lépe dýchat na lamelovém roštu (polohovatelném či pevném), vhodné je pravidelné otáčení.

Lůžko pravidelně vysávejte, zbavujte prachu. Po každém spánku protřepejte přikrývky a polštáře, aby mohly správně odvětrat zbytky par vlhkosti, dejte je přes okraj lůžka, ať matrace větrá. Otevřete okna, ať cirkuluje vzduch.

Výběr roštů

Jsou velmi důležité, tvoří podklad pro matraci a ovlivňují kvalitu spánku. Rošty jsou lamelové (rovné, polohovací) i pevné dřevěné.

Lamelové rošty zlepšují užitné vlastnosti matrací, které se dík nim lépe přizpůsobí tělu, prodlužují její životnost. Kvalita roštu se odvíjí zejména od počtu a šířky použitých lamel a na způsobu uchycení lamel k rámu.

Určitě vždy dodržujte známou zásadu: jedna osoba rovná se vždy jen jeden rošt.

Lamelový rošt Multiflex Super 90 x 200 cm má 28 pružných lamel a 5 vyztužených zón v oblasti beder. Vrchní a spodní část roštu lze polohovat, stejně tak individuálně nastavit tuhost lamel. Doporučená max. hmotnost je 120 kg, cena 1699 Kč.

Foto: Asko - Nábytek

Desatero pro klidný spánek
Spánkový deficit nikdo nechceme, protože pak jsme bez energie, unavení, nevýkonní. Jak budeme spát ovlivňuje už průběh dne – když je náročný, usíná se hůře, a o to více se musíme snažit zklidnit, vytěsnit negativní myšlenky. Ale nejde jen o ně, jak spíme v noci ovlivňuje spousta věcí:
1)  Strava, pití: podvečerní káva, sytá večeře a více sklenek vína nám určitě neprospěje. Konkrétně kofein odbourává tělo asi sedm hodin, proto se káva má pít nejpozději kolem čtrnácté hodiny.
2) Cvičení a pohyb zlepšují spánek, ale pozor na přílišné vyplavení endorfinů večerní aktivitou. Čtyři hodiny před spaním dbejte na klidový režim, vhodná je jóga, lehké protahování.
3) Zdřímnout si na chviličku po obědě není na škodu, ale v pracovním dnu to nelze. Když na vás po obědě padá únava, dejte si sklenici chladné vody, protáhněte si tělo, změňte polohu.
4) Lůžko slouží jen k spánku, nepatří tam telefon ani tablet, notebook. Modré světlo vyzařované elektronickými displeji ruší, déle se dostáváme do REM spánku. Hodinu a půl před spaním se zklidněte, dejte si meduňkový čaj, povídejte, čtěte knihu.
5) Dbejte na rutinu. Tělo i mysl si na ni zvykne, naladí se na relaxační hudbu, meditaci a usínání bude snazší.
6) Ticho, žádný hluk. Nežádoucí ruchy, třeba z ulice, chrápající partner, domácí mazlíčci, to vše má vliv.
7) Buďte co nejvíce venku, na čerstvém vzduchu, příjem kyslíku zvyšuje hladinu serotoninu, ten pomáhá cítit klid, uvolnění.
8) Chce to pravidelný režim: cyklus spánku a bdění řídí vnitřní tělesné hodiny, kterým říkáme cirkadiánní rytmus. Ten ovlivňuje hormony i tělesnou teplotu. Proto choďte spát nejlépe s odchylkou 20 minut.
9) Teplota v ložnici má být v rozmezí od 18 do 24 °C. Ve větším teple tělo reaguje a vydává energii, což má za následek lehké spaní. Je dobré si dát před spaním teplou koupel nebo sprchu, ochlazování organismu pomůže lépe usnout.
10) V ložnici musí být tma, nikoliv světelný smog. Dbejte i na matraci, kvalitní přikrývky, polštáře. Udržujte v prostoru pořádek, čisto a jednoduchost.
Anketa
Dodržujete desatero pro klidný spánek?
Ano, do puntíku.
4.3 %
Většinu bodů ano.
44 %
Jen několik bodů.
27.6 %
Ne. Vůbec.
19.8 %
Neznal/a jsem ho, ale budu se snažit.
4.3 %
Celkem hlasovalo 116 čtenářů.
yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků