Moderní okna se při otočení kličky dolů do svislé polohy uzamknou hned na několika místech po svém obvodu. Tím se dosáhne rovnoměrného přitlačení okenního křídla na rám a tím pádem lepšího těsnění.

Aby vše fungovalo tak, jak má, je třeba obvodové kování udržovat v dobrém stavu. Jde především o mazání pohyblivých částí a funkčních ploch a také o občasné seřízení.

Když okno nejde hladce zavřít a otevřít, problém může být v mechanizmu, který křídlo přizvedává do správné polohy. Zkuste posunout pohyblivý doraz.

Když okno nejde hladce zavřít a otevřít, problém může být v mechanizmu, který křídlo přizvedává do správné polohy. Zkuste posunout pohyblivý doraz.

Správné seřízení oken snižuje tepelné ztráty, což redukuje náklady na vytápění, a prodlužuje jejich životnost. Přes netěsná okna může uniknout až 25 % tepla. Proto právě teď, před zimou, je dobré okna a balkónové dveře zkontrolovat a věnovat jim patřičnou péči.

Lehký chod

První známkou toho, že něco není v pořádku, je ztížený chod či drhnutí při zavírání a otevírání okna nebo při pohybu kličkou. V první řadě je potřeba mechanizmus po obvodu okenního (či dveřního) křídla vizuálně zkontrolovat.

Pokud někde objevíte stopy výrazného opotřebení, je dobré poškozené díly vyměnit. V takovém případě doporučujeme obrátit se na specialistu. Na co však odborníka volat nemusíte, ostatně takový „kšeft“ mnoho z nich rádo oželí, je namazání kování.

Zvedání křídla zajišťuje pojistka na křídle a protikus na rámu.

Zvedání křídla zajišťuje pojistka na křídle a protikus na rámu.

Když se po sobě třou kovové plochy bez maziva, vysoké tření vyžaduje větší sílu a současně dochází k jejich nadměrnému opotřebení. Proto bychom je měli nejlépe každý rok alespoň jednou namazat. Stačí slabá vrstva plastického maziva.

Olej je řídký, takže ze svislých ploch steče a neplní svou funkci. Navíc by stékající olej mohl znečistit rám okna i okolí. Mazivo nanášejte pouze na pohyblivé části a třecí plochy. Kam se nedostanete prstem, pomůže třeba starý kartáček na zuby.

Pak několikrát okno otevřete a zavřete, aby se mazivo dostalo na všechna potřebná místa, a přebytek můžete setřít papírovou utěrkou nebo hadrem.

Třecí plochy obvodového kování opatřete malým množstvím plastického maziva.

Třecí plochy obvodového kování opatřete malým množstvím plastického maziva.

Základní seřízení

Pokud ani po promazání okno či balkónové dveře nefungují hladce, bude problém v mechanizmu zámku. Svépomocí zvládnete seřídit zvedací systém, který při zavírání křídla zajišťuje jeho přizvednutí do správné polohy vůči rámu.

Zkuste schválně sledovat, co okno nebo dveře udělají těsně před tím, než je dovřete – lehce se přizvednou. Tento vymezovací mechanizmus zajišťuje, aby čepy zámků zapadly přesně do protikusů v rámu.

Jednoduchý test těsnosti okna: list papíru nesmí jít vytáhnout.

Jednoduchý test těsnosti okna: list papíru nesmí jít vytáhnout.

Pokud je seřízen špatně, dochází k narážení kovových částí, jejich drhnutí a opotřebovávání, případně se okno nedá dovřít vůbec. Většinou je chyba v tom, že zvedač je zasunutý nadoraz, např. když se povolí přidržovací šroubek.

Zkuste pohyblivou část posunout o jeden dílek dolů a šroubek dotáhnout. Pokud to nepomůže, zkuste posunout o další dílek atd. Na zvedači jsou rýhy, do kterých pohyblivá část musí zapadnout, aby se vahou okna opět neposunula nadoraz.

Přítlak v jednotlivých místech křídla můžete seřídit pootočením jednotlivých čepů obvodového zámku.

Přítlak v jednotlivých místech křídla můžete seřídit pootočením jednotlivých čepů obvodového zámku.

Těsnost a mikroventilace

V poloze kličky směrem dolů by okno mělo perfektně těsnit. Přítlak křídla k rámu ověříte jednoduše – vložte list papíru mezi okenní rám a křídlo a okno zavřete. Pokud papír volně vyndáte, je přítlak nedostatečný a je třeba seřídit kování. Novější okna regulaci přítlaku křídla k rámu dovolují.

Netěsnost může být způsobena také zašpiněním nebo poškozením těsnění. V tom případě ho očistěte a konzervujte silikonovým olejem či technickou vazelínou, případně ho vyměňte za nové. Pokud si na to netroufáte (těsnění se na přechodu přes rohy musí klínovitě naříznout), obraťte se na odborníka.

Spodní závěs jde seřídit ve třech osách, tímto šroubem se jemně reguluje přítlak k rámu.

Spodní závěs jde seřídit ve třech osách, tímto šroubem se jemně reguluje přítlak k rámu.

Okna jsou vybavena také mikroventilací, která je k dispozici, když je klička v poloze mezi otevřenou velkou ventilací (klička svisle nahoru) a otevřeným oknem (klička vodorovně). V této poloze kličky se okenní křídlo od rámu odtáhne jen několik milimetrů.

Další dva stavěcí šrouby na spodním závěsu jsou pro doladění vodorovnosti a výšky okenního křídla.

Další dva stavěcí šrouby na spodním závěsu jsou pro doladění vodorovnosti a výšky okenního křídla.

Mikroventilace v podstatě nahrazuje přirozenou netěsnost klasických dřevěných oken. Využívá se u nestále obývaných objektů (chalupy), protože okno zůstává zamčené a přitom dovoluje aspoň minimální ventilaci. Nenahrazuje však hygienickou výměnu vzduchu v běžně obývaných místnostech, kde je zvláště v zimě třeba několikrát za den větrat krátce (pět minut), ale intenzivně plným otevřením okna.

Také horní závěs dovoluje jemné štelování polohy vůči rámu (horní inbus 4 mm).

Také horní závěs dovoluje jemné „štelování“ polohy vůči rámu (horní inbus 4 mm).