Hlavní obsah

S jakým apetitem? 3016 km za volantem nejúspornější Škody Superb

Novinky, Martin Žemlička

Nejúspornější motorizací pro třetí generaci Škody Superb je naftová šestnáctistovka o výkonu 88 kW spojená se šestistupňovou manuální převodovkou. Na trase dlouhé více než tři tisíce kilometrů jsme tuto variantu vyzkoušeli v ekologické verzi GreenLine.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Superb GreenLine

Článek

Škodu Superb jsme na Novinkách za poslední měsíce testovali už s lecjakou motorizací, od základní čtrnáctistovky po nejsilnější turbodiesel. Už základní čtrnáctistovka nás velice příjemně překvapila, svou pružností se totiž vyrovnala i dvoulitrovým dieselům.

Samozřejmě, při dlouhých dálničních přesunech je spotřeba vyšší než u turbodieselů. Jak moc úsporná bude papírově nejúspornější varianta pro superb? Na trase dlouhé více než tři tisíce kilometrů jsme zkoušeli verzi GreenLine.

Proti standardní dieselové jedna-šestce má „zelené provedení” upravenou aerodynamiku, standardně dostanete decentní zadní spoiler, pneumatiky se sníženým valivým odporem a jiné (delší) zpřevodování. Verzi GreenLine dostanete v obou karosářských variantách, ovšem výhradně s manuální převodovkou („obyčejná” verze 1.6 TDI automat může mít) a pochopitelně bez pohonu všech čtyř kol.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Superb GreenLine

Uvnitř verze GreenLine se budete muset spokojit v zásadě se dvěma ústupky: klimatizace může být nejvýše dvouzónová (v jiných provedeních třízónová) a v nabídce jízdních režimů pro adaptivní tlumiče DCC chybí režim Comfort.

Na výběr také máte buď „normální”, či „sportovní” nastavení, přičemž při prvně jmenovaném máte alespoň s námi testovaném 17palcovém provedení při rychlé jízdě na zvlněné okresce pocit jako když rychločlun nadskakováním protíná vodní hladinu. Tak moc je předek neposedný, ve „sportovním” režimu se ale tlumiče utáhnou a projev se celkově zklidní.

Pneumatiky Pirelli Cinturato s nízkým valivým odporem neumí při dravější jízdě tolik podržet, cítíte, jak se předek smýká, o dost dříve než na standardním obutí. Při normální, klidně i jízdě blízko konstrukčnímu maximu tohoto agregátu ale žádné negativní vlivy na jízdní projev nezaznamenáte.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Superb GreenLine

GreenLine má navíc SCR

Nepřekvapí, že jedna-šestka byla úsporná, to je ostatně i v „nezelném” provedení. Její výkon je podobný jako u základní benzínové čtrnáctistovky, ostatně točivý moment mají oba motory stejný. Nepřekvapí tedy, že proti dvoulitru je zátah menší, jakkoliv střed má jedna-šestka tradičně silný; když turbo kolem dvou tisíc zabere, pocítíte to. Není se tak třeba bát nedostatečného výkonu.

Verze GrenLine má selektivní katalytickou redukci, kterou jinak šestnáctistovka nemá. V praxi to znamená, že budete mít o trochu nižší spotřebu paliva (protože verze SCR likviduje NOx vstřikováním „nadbytečného” paliva), ale zase utratíte peníze za močovinu, kterou budete muset v závislosti na jízdním stylu každých cca dvanáct tisíc kilometrů dolévat.

Co z toho plyne? Spoustu zájemců o verzi GreenLine to odradí a vezmou si raději základní 1.6 TDI, která je navíc o 25 kilogramů lehčí (a 16 tisíc korun levnější).

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Superb GreenLine

A spotřeba? Dvěma slovy - očekávaně nízká. Během 1200 kilometrů dlouhého dálničního přesunu při průměrné rychlosti kolem 100 km/h ukázal palubní počítač hodnotu 5,2 l/100 km a celkově po více než třech tisícovkách kilometrů byla spotřeba jen o deci větší. Při dotankování jsme zjistili, že skutečná spotřeba nebyla sice tak optimistická, výsledných 5,6 litrů je ale na plně obsazený superb, a tedy ne zrovna malý automobil, skvělou hodnotou.

Dojezd na jedno natankování kolem 1300 km

Rychlý přesun po německé dálnici apetit samo sebou zvednul, ale pořád se jednalo o hodnotu pod šest litrů. Superb naftu jenom usrkával, jinak to nazvat nejde. Na jedno natankování (66 l) tak reálně při normálním jízdním stylu ujedete klidně kolem 1300 kilometrů.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Superb GreenLine

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Superb GreenLine

Dálniční stotřicítka znamená na šestku 2100 otáček, devadesátka otáčkoměr srazí o 600 otáček níže, a pokud se rozvášníte na německé dálnici, při 180 km/h točí velice dobře utlumený a proti octavii i výrazně lépe zpřevodovaný motor (těží z výhody šestistupňové, v octavii jen pětistupňové skříně) klasické tři tisíce otáček.

Při měření pružného zrychlení 80-120 km/h jsme na třetí rychlostní stupeň naměřili rovných sedm sekund. To je mimochodem na setinu stejná hodnota jako u motoru 1.4 TSI a slabšího dvoulitrového TDI. Na čtyřku trvá ta samá disciplína rovných 10 sekund a zrychlit ze stovky na 160 km/h na pětku je otázkou dlouhých dvaceti sekund. Se silnějším TDI budete rychlejší, ale ne o mnoho.

Kterou verzi zvolit - standardní 1.6 TDI nebo GreenLine? Těžká otázka, na kterou většina zákazníků pohlédne cenovou optikou a zvolí levnější verzi. Chybu neudělají a my jim to ani příliš nebudeme rozmlouvat.

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1598 ccm, vznětový čtyřválec, turbo
Max. výkon:88 kW (120 k) při 4000 ot./min.
Max. točivý moment:250 Nm při 1600-3250 ot./min.
0–100 km/h:11,0 s
Nejvyšší rychlost:209 km/h
Průměrná spotřeba:3,7 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1 598 kg
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:615 900 Kč  (1.4 TSI, 110 kW)
Cena s testovanou motorizací:632 900 Kč

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám