Škodu Superb jsme na Novinkách za poslední měsíce testovali už s lecjakou motorizací, od základní čtrnáctistovky po nejsilnější turbodiesel. Už základní čtrnáctistovka nás velice příjemně překvapila, svou pružností se totiž vyrovnala i dvoulitrovým dieselům.

Samozřejmě, při dlouhých dálničních přesunech je spotřeba vyšší než u turbodieselů. Jak moc úsporná bude papírově nejúspornější varianta pro superb? Na trase dlouhé více než tři tisíce kilometrů jsme zkoušeli verzi GreenLine.

Proti standardní dieselové jedna-šestce má „zelené provedení” upravenou aerodynamiku, standardně dostanete decentní zadní spoiler, pneumatiky se sníženým valivým odporem a jiné (delší) zpřevodování. Verzi GreenLine dostanete v obou karosářských variantách, ovšem výhradně s manuální převodovkou („obyčejná” verze 1.6 TDI automat může mít) a pochopitelně bez pohonu všech čtyř kol.

Škoda Superb GreenLine

Škoda Superb GreenLine

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Uvnitř verze GreenLine se budete muset spokojit v zásadě se dvěma ústupky: klimatizace může být nejvýše dvouzónová (v jiných provedeních třízónová) a v nabídce jízdních režimů pro adaptivní tlumiče DCC chybí režim Comfort.

Na výběr také máte buď „normální”, či „sportovní” nastavení, přičemž při prvně jmenovaném máte alespoň s námi testovaném 17palcovém provedení při rychlé jízdě na zvlněné okresce pocit jako když rychločlun nadskakováním protíná vodní hladinu. Tak moc je předek neposedný, ve „sportovním” režimu se ale tlumiče utáhnou a projev se celkově zklidní.

Pneumatiky Pirelli Cinturato s nízkým valivým odporem neumí při dravější jízdě tolik podržet, cítíte, jak se předek smýká, o dost dříve než na standardním obutí. Při normální, klidně i jízdě blízko konstrukčnímu maximu tohoto agregátu ale žádné negativní vlivy na jízdní projev nezaznamenáte.

Škoda Superb GreenLine

Škoda Superb GreenLine

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

GreenLine má navíc SCR

Nepřekvapí, že jedna-šestka byla úsporná, to je ostatně i v „nezelném” provedení. Její výkon je podobný jako u základní benzínové čtrnáctistovky, ostatně točivý moment mají oba motory stejný. Nepřekvapí tedy, že proti dvoulitru je zátah menší, jakkoliv střed má jedna-šestka tradičně silný; když turbo kolem dvou tisíc zabere, pocítíte to. Není se tak třeba bát nedostatečného výkonu.

Verze GrenLine má selektivní katalytickou redukci, kterou jinak šestnáctistovka nemá. V praxi to znamená, že budete mít o trochu nižší spotřebu paliva (protože verze SCR likviduje NOx vstřikováním „nadbytečného” paliva), ale zase utratíte peníze za močovinu, kterou budete muset v závislosti na jízdním stylu každých cca dvanáct tisíc kilometrů dolévat.

Co z toho plyne? Spoustu zájemců o verzi GreenLine to odradí a vezmou si raději základní 1.6 TDI, která je navíc o 25 kilogramů lehčí (a 16 tisíc korun levnější).

Škoda Superb GreenLine

Škoda Superb GreenLine

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

A spotřeba? Dvěma slovy - očekávaně nízká. Během 1200 kilometrů dlouhého dálničního přesunu při průměrné rychlosti kolem 100 km/h ukázal palubní počítač hodnotu 5,2 l/100 km a celkově po více než třech tisícovkách kilometrů byla spotřeba jen o deci větší. Při dotankování jsme zjistili, že skutečná spotřeba nebyla sice tak optimistická, výsledných 5,6 litrů je ale na plně obsazený superb, a tedy ne zrovna malý automobil, skvělou hodnotou.

Dojezd na jedno natankování kolem 1300 km

Rychlý přesun po německé dálnici apetit samo sebou zvednul, ale pořád se jednalo o hodnotu pod šest litrů. Superb naftu jenom usrkával, jinak to nazvat nejde. Na jedno natankování (66 l) tak reálně při normálním jízdním stylu ujedete klidně kolem 1300 kilometrů.

Škoda Superb GreenLine

Škoda Superb GreenLine: u této verze s AdBlue neboli močovinou.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Superb GreenLine

Škoda Superb GreenLine

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Dálniční stotřicítka znamená na šestku 2100 otáček, devadesátka otáčkoměr srazí o 600 otáček níže, a pokud se rozvášníte na německé dálnici, při 180 km/h točí velice dobře utlumený a proti octavii i výrazně lépe zpřevodovaný motor (těží z výhody šestistupňové, v octavii jen pětistupňové skříně) klasické tři tisíce otáček.

Při měření pružného zrychlení 80-120 km/h jsme na třetí rychlostní stupeň naměřili rovných sedm sekund. To je mimochodem na setinu stejná hodnota jako u motoru 1.4 TSI a slabšího dvoulitrového TDI. Na čtyřku trvá ta samá disciplína rovných 10 sekund a zrychlit ze stovky na 160 km/h na pětku je otázkou dlouhých dvaceti sekund. Se silnějším TDI budete rychlejší, ale ne o mnoho.

Kterou verzi zvolit - standardní 1.6 TDI nebo GreenLine? Těžká otázka, na kterou většina zákazníků pohlédne cenovou optikou a zvolí levnější verzi. Chybu neudělají a my jim to ani příliš nebudeme rozmlouvat.

 ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1598 ccm, vznětový čtyřválec, turbo
Max. výkon:88 kW (120 k) při 4000 ot./min.
Max. točivý moment:250 Nm při 1600-3250 ot./min.
0–100 km/h:11,0 s
Nejvyšší rychlost:209 km/h
Průměrná spotřeba:3,7 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1 598 kg
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:615 900 Kč  (1.4 TSI, 110 kW)
Cena s testovanou motorizací: 
632 900 Kč