Vedle X6 se menší X4, jemuž techniku dodal model X3, pro mnohé jeví jako zbytečný model. Jenže BMW se snaží zasáhnout co nejvíce tržních segmentů a občas tak přichází s autem, které vyvolává Déjà vu. Vždyť X4 a X6 jsou od sebe jen stěží rozeznatelné. Jenže pravda to tak úplně není: X6 je o dost rozměrnější (na délku o nemalých 23 centimetrů) a nabízí se s výkonnějšími motorizacemi.

Testovaný šestiválec, který je v řadě X4 tím nejsilnějším, co můžete dostat, plní v X6 roli základní motorizace. Smysl X4 je tedy lehce obhajitelný. Notabene, když cenový rozdíl mezi stejně výkonným benzínovým šestiválcem činí čtvrt miliónu korun.

BMW X4

BMW X4

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Testovaný exemplář nám udělal radost jednak výraznou červenou barvou (kombinovanou kontrastními černými osmnáctipalcovými koly), za druhé sportovním M paketem, který bavorákům sluší vždy a všude. Počítat ale musíte s tučným příplatkem 117 tisíc korun a odlišnosti i tak čekejte pouze v důmyslných detailech.

Hodnocení vzhledu necháme na vás. Faktem je, že v jisté sociální skupině vzbuzuje obrovitá X4 nadšení, mnohým se naopak nelíbí její nabubřelost a arogantně předimenzované rozměry. Podle autora článku je velmi povedená přední maska (tak jako u většiny BMW), z některých tříčtvrtečních pohledů ale vzhled kupé-SUV vyvolává zdvižené obočí pro svou neforemnost a zbytečnou snahu zaujmout.

Je více praktický než si myslíte

Od X4 či X6 samozřejmě musíte čekat menší praktičnost než u ostatních SUV od mnichovského výrobce. Je to dáno zejména prudkým sklonem střechy v zadních partiích, který navozuje (a opravdu jenom navozuje) dojem kupé.

Tak špatné, jak čekáte, to s praktičností není. Zatímco na výtečných předních sedadlech (připlaťte si za sportovní variantu) se můžete rozvalovat dle libosti, vzadu je pro vyšší postavy méně místa pro hlavu - pár desítek kilometrů se zde sedět dá bez větších problémů, půlden tam ale i přes nečekaně velký prostor pro nohy nejspíš nevydržíte.

BMW X4

BMW X4

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Také zavazadelník netrhá svou velikostí rekordy - třebaže na první pohled působí půlkubíkový prostor objemně - limitující je jeho výška, na délku si stěžovat nebudete.

Tašky či kufry pro čtveřici lidí na prodloužený víkend naložíte bez větších problémů, s klasickým dětským kočárkem ale kufr zcela zaplníte, ale kdo by do X4 dával kočárek? Navíc: zadní sedačky jdou sklopit do roviny a co je praktické - sklopit můžete pouze střední díl sedačky (zadní sedačky lze sklápět v poměru 40:20:40), několikery lyže tak auto spolkne jako nic. Počítat musíte s horším výhledem vzad, skvělou práci odvádí příplatková couvací kamera (11 206 korun).

Špičkový podvozek zajišťuje komfort i nečekanou mrštnost

BMW vždy umělo výborně šestiválce a tento třílitrový dvoukomorovým turbodmychadlem přeplňovaný agregát je výborný v každém modelu s roztočenou vrtulí. Motor výborně reaguje na sešlápnutí plynového pedálu a vpřed se žene s nebývalou silou - zrychlení třeba z dálniční stotřicítky na 200 km/h je otázkou několika vteřin - motor při 200 km/h točí 4500 otáček a nezdá se, že by mu chyběla další síla pro zrychlování až k bezmála 250 km/h.

Velký vliv má dostupnost nejvyššího točivého momentu (400 Nm) v pásmu od 1200 až 5000 otáček, už od nízkých otáček šestiválec plynule zrychluje, nemá výkonovou špičku, ale odezva na plyn ve velmi širokém spektru otáček vás bude bavit (byť jiskru „emkových” bavoráků samozřejmě nemá). To vše je navíc podpořeno zvenčí decentním, ale hezky hutným zvukem výfuku. Uvnitř jej paradoxně neslyšíte, jen neforemné tiché hučení.

BMW X4

BMW X4

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Navzdory velikosti i hmotnosti (auto bez posádky má 1,9 tuny) překvapily jízdní vlastnosti. Ne, není to žádná motokára, ale projet nejrůznějším typem zatáček dovede až nečekaně rychle s dobrou odezvou od volantu. Je neutrální a z míry se nechá vyvést, až když pojedete za hranicí zdravého rozumu.

Vyspělý podvozek navíc velmi dobře filtruje nerovnosti vozovky, třebaže tu a tam pocítíte výraznější zhoupnutí, karoserii udrží tlumiče klidnou i tichou. Pro všechny verze X4 se dodává pohon všech čtyř kol xDrive výrazně vylepšující trakci na površích s horší přilnavostí; na jízdy v terénu není tento model stavěný, byť tipujeme, že rozbahněnou polňačku zvládne bez větších problémů.

BMW X4 ale nepříjemně překvapí velkým aerodynamickým hlukem. Jistě, je to velké a neforemné auto, ale už při českém dálničním limitu slyšíte víření kolem zrcátek, rychlá jízda třeba po německé dálnici je pak z akustického hlediska až nečekaně nepříjemná.

Výborný šestiválec, pod 10 l se mu moc nechce

Vadila nám odezva brzdového pedálu - byť s dobrým účinkem, tak bez citu a výraznější zpětné vazby. Na BMW věc těžko představitelná. Naopak výtečná je automatická osmistupňová převodovka od ZF, kterou BMW dává do všech svých modelů. Řadí inteligentně, nemá problém s rychlostí při podřazování i o více rychlostních stupňů (bez prodlevy ale pouze ve sportovním režimu) a díky dlouhé osmičce účinně snižuje spotřebu.

Co se spotřeby týče, lze nadstandardně velkou 67 litrovou nádrž projezdit vcelku rychle - průměrná spotřeba při normálním jízdním stylu s občasným plným plynem osciluje kolem 12 litrů, při rychlé jízdě ale stoupá minimálně o tři litry. Naopak mimoměstská ekojízda s patřičným jízdním režimem (Eco Pro) srazila naši aktuální spotřebu na 8 litrů, nejvyšší rychlost ale nesmí překročit 110 km/h.

BMW X4

BMW X4

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Resumé: z dobrého chovu, ale příliš okázalé

Suma sumárum: X4 nemůže být špatné auto z jednoho prostého důvodu: používá prověřené díly, které v jiných modelech od BMW fungují tu lépe, tu skvěle, tu dobře. Mluvíme o šestiválcovém motoru, převodovce ZF, vyspělému podvozku či pohonu xDrive.

Jako celek na nás iks-čtyřka působí jako zbytečně arogantní přerostlá „masírka”, objektivně mu lze vytknout větší aerodynamický hluk, vyšší pořizovací cenu (včetně příplatků) a menší praktičnost. Kdo si koupí BMW řady 3 nebo dejme tomu X3 udělá podle nás lépe, určitým potencionálním kupcům ale přijde nová X4 natolik zajímavá, že naše doporučení jednoduše nevyslyší.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:2979 ccm, šestiválec, zážehový, turbo
Max. výkon:225 kW (306 k) při 6400 ot/min
Max. točivý moment:400 Nm při 1200 ot/min
0–100 km/h:5,5 s
Nejvyšší rychlost:247 km/h
Průměrná spotřeba:8,3 l/100 km
Pohotovostní hmotnost (EU):1890 kg
Poháněná náprava:4x4
Cena základní verze:1 240 200 Kč (xDrive20d)
Cena s testovanou motorizací:  1 521 000 Kč