Jsou motorky, u kterých obtížně hledáte někoho, kdo by řekl, že se mu vzhledově líbí. V dalším, o něco lepším případě se pozorovatelé dělí na dvě skupiny. Obdivovatelé a ti, kterým onen stroj přijde nepěkný. S Hondou CB1100EX se to má tak, že pravděpodobně nikdy nenajdete nikoho, kdo by o designu mluvil hanlivě. Kritik maximálně použije adjektiva jako „prvoplánová“ nebo „tuctová“.

Stroj s podobným vzhledem a kubaturou budete mezi novými motocykly hledat stěží – nejblíž je snad Yamaha s XJR. Proti Hondě CB1100EX ale vypadá – hlavně díky zadní části – mnohem moderněji. CB1100EX totiž přijíždí s tvary let šedesátých a sedmdesátých. Dvojice výfuků, prošívané sedlo, drátěná kola, veliká nádrž, klasické stříbrné blatníky, zadní svítilna… Vždyť tohle všechno už tu bylo…Vlastně se až divíte, proč je Honda s těmito líbivými tvary na trhu jediná.

Honda CB1100EX

Honda CB1100EX

FOTO: Petr Kološ

Sametový čtyřválec

Displej mezi dvěma kruhovými budíky připomene, že nejsme na stroji z roku 1969. Je příjemné, kolik informací motorka jeho prostřednictvím nabízí. Znáte průměrnou spotřebu, dojezd i zařazenou rychlost. Škoda že se ještě japonští inženýři víc nesnažili, pokud jde o čitelnost, respektive svítivost displeje. Za slunečných dnů, kdy se na motorkách jezdí nejčastěji, je odečítání problematické.

Zvyknout si je třeba i na boční stojánek, jehož vyklápění není tak intuitivní jako u jiných motorek. Při snaze zhoupnout stroj na stojan centrální se pak dobře seznámíte s každým z 260 kg této krásné motorky.

Honda CB1100EX

Honda CB1100EX

FOTO: Petr Kološ

Sametový čtyřválec je spojený s šestistupňovou převodovkou, přičemž do loňského roku si motorka vystačila s pěti převodovými stupni. Smysl šestky ocení ti, kteří rádi spoří palivo – motorka běžně jezdí za zhruba 5,5 litru. Výfuky naštěstí nepatří k těm, které obtěžují okolí hřmotem a duněním.

Honda CB1100EX

Honda CB1100EX

FOTO: Petr Kološ

Jestliže vzhledově CB1100EX těží z historie, brzdami a podvozkem jde o moderní stroj. Žádné vadnutí, chabý nástup nebo snad kroucení rámu. Pokud jste dosud sedlali starší stroj, stačí pár prvních kilometrů a CB110EX vás svou jistotou dostane. Ti, kteří naopak přesednou z motorky moderní, budou brzy ujištěni, že po stránce jízdních vlastností je vše podle současných měřítek. Žádné jízdní kompromisy. Leda snad sedátko – na dlouhé trasy by přišlo vhod víc pohodlí. ABS je součástí standardní výbavy.

Honda CB1100EX

Honda CB1100EX

FOTO: Petr Kološ

Více než 185 km/h nejede

Snad jen na dálnici překvapí CB1100 nemile. To, že všechnu sílu proudícího vzduchu nesete jen na sobě, to překvapující není. To je každému jasné, vpředu žádný větrný štítek není. Kazilo by to vzhled. Překvapí ale zásah omezovače – přijde kolem rychlosti 185km/h, kdy stroj poměrně nečekaně utne v rozletu.

Model CB1100EX je k dispozici jen v červené barvě. Levnější verze je k dispozici v černé barvě – do které je lakovaný i motor. Černé verzi ale kromě jiného scházejí i drátěná kola, má jen jednu koncovku výfuku a menší nádrž. Budoucí majitelé verze EX ať se připraví na stálý zájem okolí a také poznámky typu „taková škoda, že tohle nedělá Jawa“. Možná je inspirací ta barva…

Honda CB1100EX

Honda CB1100EX

FOTO: Petr Kološ

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1140 cm, čtyřválec
Max. výkon:66 kW (7500 ot. za min.)
Max. točivý moment:91 Nm (5000 ot. za min.)
0–100 km/h:výrobce neudává
Kapacita nádrže:neuvedeno
Hmotnost:
260 kg
Pohon:řetězem
Cena: 324 900 Kč