Dvě deci rozdílu na zdvihovém objemu, 35 koní a podstatných 75 Nm točivého momentu. Takové jsou hlavní výkonové rozdíly obou porovnávaných motorů. Cenový rozdíl činí 42 tisíc korun, což je pro mnoho napjatých rozpočtů při koupi rodinného auta docela značná částka. Jenže zdvihový objem 1,2 litru u mnohých řidičů v případě velkého auta nižší střední třídy budí obavy...

Oprávněně? Ani ne. Při praktickém měření se ukázalo, že ani u dvanáctistovky se není třeba obávat, třebaže námi zkoušené auto bylo obsazeno pouze řidičem a spolujezdcem, v pěti lidech a s plným kufrem by to bylo o dost odlišné. Jedna-dvojka má pocitově „odspodu” živější nástup, ostatně dle oficiálních údajů přichází maximum točivého momentu o 100 otáček dříve (1400 vs. 1500), čtrnáctistovka se ale zase ochotněji vytočí k červenému poli, které začíná později.

1,2 TSI

1,2 TSI - jak vidno, oba motory jsou velmi podobné

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

1,4 TSI

1,4 TSI

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

V praxi jsme naměřili při orientačním zrychlení 80-120 km/h (dle rychloměru, tj. nikoliv dle skutečné rychlosti) rozdíl na třetí rychlostní stupeň 0,9 sekundy. Při té samé disciplíně na čtyřku je rozdíl ještě vyšší - 1,1 sekundy. Obě hodnoty jsou pochopitelně lepší u silnějšího agregátu. Obě auta ale měla odlišnou výbavu (druhé ne-novinářské ji mělo o řád chudší) a lišila se i rozměrem použitých pneumatik - 205/55 R16u 1,2 TSI a 225/40 R17 u druhé ze zkoumaných octávií.

Převodové poměry 1,2 TSI a 1,4 TSI
rychlostní stupeň1,2 TSI1,4 TSI
1.14,6813,78
2.7,907,73
3.5,194,95
4.3,933,75
5.3,163,13
6.2,63
2,66
Zpátečka12,89
13,12
Zdroj: Škoda Auto

U dvanáctistovky jsme ovšem při krátkém testu zahrnujícím dálnici a městský provoz naměřili nižší spotřebu - zhruba o jeden litr paliva; hodně ale záleží na stylu jízdy. Pokud jezdíte „piánko” bude dvanáctistovka úspornější, při dravější jízdě je na tom z hlediska benzínového apetitu 1,4 TSI lépe.

Podobné je i zpřevodování - třeba na vytočenou dvojku jedete u obou motorů tachometrových 100 km/h, rozdíl v třetím stupni je zanedbatelných 8 km/h (160 vs. 152 km/h). Silnější čtrnáctistovka má při shodné rychlosti obvykle nižší otáčky (viz tabulka).

Dvanáctistovka má delší stálý převod (4,056 vs. 3,647), celkové převodové poměry jsou ale podobné. V horní tabulce je uveden pro každý rychlostní stupeň celkový převod (stálý převod vynásobený jednotlivými stupni).

Základní interiér octavie, druhá- novinářská octavia měla nejvyšší výbavu - nikoliv náhodou.

Základní interiér octavie, druhá (novinářská) octavia měla nejvyšší výbavu - nikoliv náhodou.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

1,2 TSI a 1,4 TSI - otáčky motoru
rychlost1,2 TSI - otáčky (RS)
1,4 TSI - otáčky (RS)
50 km/h2250 (3)2000 (3)
50 km/h1750 (4)1500 (4)
90 km/h2300 (5)
2250 (5)
130 km/h3250 (5)
3250 (5)
130 km/h2750 (6)
2800 (6)

Základ obou motorů je stejný

Oba motory vycházejí z nové řady EA 211. Oba motory mají variabilní časování ventilů, 16ventilový rozvod a řemen namísto řetězu. „Po principiální stránce prakticky stejné, liší se sice zdvihem i vrtáním, ale blok a hlava válců jsou de facto stejné. Mají chlazené výfukové kanály v hlavě, takže se již nemusí při vyšší zátěži chladit vstřikováním benzínu. Výsledkem je nejen nižší spotřeba, ale také menší chemické zatížení a tím i pomalejší degenerace motorového oleje,” uvedl na dotaz Novinek specialista na koncernové motory Zdeněk Janda z firmy Cimbu autosport.

Čtrnáctistovka má dva výfuky

Čtrnáctistovka má dvě vyústění výfuku.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

1,2 TSI má jednu koncovku

1,2 TSI má jednu koncovku - zato o větším průměru.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Který motor doporučit? Co člověk, to názor. Pan Janda by doporučil výkonnější motor. „Jako výhodnější se jeví motor 1,4 TSI, který má stejný točivý moment, jako verze 1,8 TSI , tedy 250 Nm. U motoru 1,4 TSI není použit dvouhmotnostní setrvačník, takže výsledkem je krásný dravý projev ve voze pro ty, co mají radost z jízdy, časem je vzhledem k poruchovosti 'dvouhmot' možno vidět i úsporu,” uvedl Zdeněk Janda.

Já bych naopak volil slabší motorizaci: je levnější, má od nízkých otáček podobný průběh točivého momentu a dá se s ní jezdit vcelku úsporně.

Škoda Octavia 1,2 TSI vs. 1,4 TSI

Škoda Octavia 1,2 TSI vs. 1,4 TSI

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Škoda Octavia 1,2 TSI vs. 1,4 TSI
Motor:1197 ccm, čtyřválec, zážehový, turbo
1395 ccm, čtyřválec, zážehový, turbo
Max. výkon:77 kW (105 k)/5500 ot./min.
103 kW (140 k)/6000 ot./min.
Max. točivý moment:175 Nm/1400 ot./min.250 Nm/1500 ot./min.
0 - 100 km/h:10,3 s
8,4 s
Nejvyšší rychlost:196 km/h
215 km/h
Kombinovaná spotřeba:4,9 l/100 km
5,5 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1225 kg
1230 kg
Poháněná náprava:
přední
přední
Cena: 362 900 Kč
404 900 Kč