Při představě tří stovek kilometrů nutných ujet během jednoho deštivého zářijového odpoledne, se autorovi tohoto testu za volant Swiftu Sport příliš nechtělo. Cesta, která vedla zhruba z jedné třetiny po dálnicích a skoro z poloviny po okreskách první a druhé třídy, nakonec právě v těchto částech nebyla vůbec nudná.

Právě okresky jsou totiž místem, kde vynikne v dnešní době unikátnost tohoto vozu, na dálnicích a ve městě jeho kouzlo moc nefunguje.

Suzuki Swift Sport

Suzuki Swift Sport

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

V Maďarsku vyráběný Swift Sport i přes tvrdší podvozek dovede být vcelku komfortním společníkem. Pravda, zejména větší nebo příčné nerovnosti posádka pocítí tvrdým bouchnutím, běžné nerovnosti ale tlumiče odfiltrují docela dobře.

Podvozek a nízká hmotnost patří k tomu nejlepšímu, co Swift Sport může svým majitelům nabídnout.

Podvozek popisovaného auta naštěstí není prkenný a dobře kopíruje profil silnice. Swift nemá problémy s přenášením hmotnosti, také náklony jsou v oblouku v normě.

Na okresních silnicích je zkrátka zábavný a dává vzpomenout na devadesátá léta – jednoduché, lehké auto s točivým (byť ne moc výkonným) motorem.

Skvělý podvozek dlouho odolává nedotáčivosti

Ostatně, podvozek a nízká hmotnost patří k tomu nejlepšímu, co Swift Sport může svým majitelům nabídnout. I přes přeposilované řízení se velmi dobře „šoféruje“, nedotáčivost přichází velmi zvolna, ohlášená zpravidla pískajícími předními pneumatikami. Swift nabídne velmi dobrou stabilitu a jistotu i při rychlostech blízkých jeho maximálce (195 km/h).

Motor s interním kódem M16A je klasicky umístěn vepředu napříč a pohání přední kola. Jde o ten samý atmosférický čtyřválec s proměnnou délkou sacího potrubí, variabilním časováním ventilů a objemem 1,6 litru, který najdete i v třídveřové verzi.

Motor nabídne výkon 136 koní (100 kW); dosahuje jej až při 6900 otáčkách. Točivý moment má hodnotu 160 Nm při 4400 otáčkách.

Suzuki Swift Sport

Suzuki Swift Sport

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

V rychlostech nad 120 km/h se projeví vyšší motorický a aerodynamický hluk, na cestování po dálnicí sportovní swift stavěný není. Ostatně na šestý rychlostní stupeň točí motor při tachometrových 120 km/h 3000 otáček. To je opravdu hodně, jakkoliv při normální jízdě se mimo město dá spotřeba paliva srazit lehce nad šest litrů.

Atmosféricky plněný čtyřválec toho v nízkých otáčkách mnoho nepředvede, výrazněji ožívá při 4000, a to už pak za drnčivého zvuku letí ručka otáčkoměru až k sedmi tisícům.

Ostatně, plný plyn na vytočenou trojku nebo čtyřku je v podání popisovaného auta velmi působivý. Na dvojku se dá jet 90, na trojku 140 a na vytočenou čtyřku už jedete rychlostí 180 km/h. Spolehnout se můžete na dobře dávkovatelné kotoučové brzdy (vpředu s vnitřním chlazením).

Jednodušší interiér

Pětidveřová verze přináší větší praktičnost, koupit lze i třídveřové provedení. Od běžného swiftu se oba sportovně laděné modely liší jenom v detailech - falešným zadním difuzorem s dvěma integrovanými koncovkami výfuku, výraznější přídí a spoilerem na víku pátých dveří. Vybírat lze celkem z deseti barev karoserie.

Suzuki Swift Sport

Suzuki Swift Sport

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Interiér je tradičně jednodušší, ale celkově přehledný a snadno ovladatelný. Ruční brzda v testovacím autě byla rozbitá – její účinek se projevil pouze při plném vytažení. Výtečné jsou sportovní sedačky s tvrdší výplní a dobrým bočním vedením.

Škoda jen, že sedadlo nejde spustit níže, stěžovat si budou také prostorově výraznější řidiči, kteří se do poměrně úzkého prostoru mezi bočnicemi jednoduše nevejdou.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1586 ccm, čtyřválec, zážehový
Max. výkon:100 kW (136 k) při 6900 ot./min.
Max. točivý moment:160 Nm při 4440 ot./min.
0–100 km/h:8,7 s
Nejvyšší rychlost:195 km/h
Průměrná spotřeba:6,4 l/100 km
Pohotovostní hmotnost: 1060 kg
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:199 900 Kč (1,2 VVT, 69 kW)
Cena s testovanou motorizací:  389 900 Kč