Hlavní obsah

Test Renaultu Twingo RS Gordini: nabručený modrý diblík

Novinky, Martin Žemlička

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Renault Twingo je pro mnohé malá nákupní taška. Co se stane, když se pod kapotu nastěhuje benzínová šestnáctistovka s výkonem 133 koní a sportovní podvozek? Malé Twingo RS pak uhání přes 200 km/h a na technické silnici potrápí i "papírově" silnější auta.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Renault Twingo RS Gordini

Článek

Renault v očích většiny motoristů nepatří zrovna mezi automobilky, které by na trh dodávaly zajímavé sportovní modely. V rámci Renaultu však funguje sportovní divize, které na trh vypustila třeba skvělé Clio RS, jeden z nejlepších malých ostrých hatchbacků (anglicky se jim říká „hot hatch“). A do parády si tato divize vzala i nejmenší Renault. Malé Twingo RS by tak mohlo být docela zajímavým „náčiním“ na klikaté okresní silnice. Nebo ne?

Testované Twingo bylo ve specifikaci Gordini, pojmenované po slavném mechanikovi Amédée Gordinim. Rozdíl oproti základní verzi RS je padesát tisíc korun. Gordini má bohatší výbavu, nejde tedy jenom o to, že byste padesát tisíc připláceli za typickou modrou karoserii s bílými pruhy a ozdobnou plaketkou uvnitř vozu. V základu má Gordini automatickou klimatizaci, modrý metalický lak, sedmnáctipalcová kola a sportovní podvozek, což jsou položky, za které u verze RS pěkných pár tisíc připlácíte.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Renault Twingo RS Gordini

Malé, málo praktické auto

Twingo RS je malé auto, dlouhé je pouhých 3607 mm (rozvor náprav činí 2368 mm). Kufr tedy nestojí za řeč, malé rozměry s minimálními převisy jsou ale přímo ideální na jízdu po technických tratích. Pod kapotou najdete atmosférickou šestnáctistovku – žádná turbodmychadla ani kompresory, tohle je stará škola. Motor nabídne 133 koní, ale skromných 160 Nm.

V praxi ale s výkonem není problém v celém spektru využitelných otáček, motor se navíc rád nechá vytočit k sedmi tisícům. Ve vyšších otáčkách ostatně předvádí to nejlepší a na rozdíl od přeplňovaných motorů se vyplatí jej točit k červenému poli otáčkoměru. Motor vám výkon nedá „zadarmo“ jako u stále rozšířenějších přeplňovaných motorů a i v tom tkví jeho kouzlo.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Renault Twingo RS Gordini

K verzi Gordini dostanete standardně sportovní podvozek „Cup“, který je v kombinaci se sedmnáctipalcovými koly s nízkoprofilovým obutím (195x40 R17) hodně tvrdý. Podvozek nabídne výtečnou tuhost, v rychle projížděných zatáčkách se nenaklání a nabídne i lepší ovladatelnost na limitu, na rozbitých cestách je to ale s malým Twingem utrpení a pravděpodobnost každodenního využívání tak i u fanoušků značky poněkud klesá. Karoserie se na špatném povrchu rozkmitá, na nerovnostech v zatáčkách může uskakovat. Je to daň za jinak výtečné jízdní vlastnosti, zaměřené na technické zatáčkovité silnice, kde popisovaný automobil potrápí i „papírově“ silnější vozidla.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Renault Twingo RS Gordini

Přesné řízení, výtečné brzdy

Na dálnici to i přes nejvyšší rychlost lehce přes 200 km/h s Twingem moc zábavné není. Nakrátko poskládaná převodovka otáčky ve vysokých rychlostech moc nesnižuje, ba naopak – při stotřicítce točí motor kolem 4100 otáček. Výfuk nabídne hutný zvuk, při delších cestách zejména na dálnicích však jeho hutné hučení obtěžuje.

Zaryté odpůrce Renaultu překvapí i přesné řízení, které je tuhé „tak akorát“. Výborné jsou i účinné brzdy. Chvála se ovšem nesnese na manuální pětistupňovou převodovku, která s celkem neladí a chybí jí mechanická vytříbenost (kterou vzhledem k jinak výborným jízdním vlastnostem přirozeně očekáváte). Kritiku si zaslouží rovněž vysoký posaz za volantem.

Suma sumárum jsou Twingo RS i Gordini nepraktická a značně specifická auta. Potěší milovníky malých, sportovně laděných aut. Unikátní je i atmosférický motor, pochvalu zaslouží neutrální podvozek i naladění elektromechanického posilovače řízení.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Renault Twingo RS Gordini

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1598 ccm, čtyřválec, zážehový
Max. výkon:98 kW (133 k) při 6750 ot./min
Max. točivý moment:160 Nm při 4400 ot./min.
0 - 100 km/h:8,7 s
Nejvyšší rychlost:201 km/h
Průměrná spotřeba:6,7 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1049 kg
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:399 900 Kč

Reklama

Související témata:

Související články

Test Renault Laguna GT: zatáčí všemi čtyřmi

Natáčení zadních kol není žádnou technickou novinkou - první, tehdy ještě mechanické systémy se používaly už v osmdesátých letech minulého století. Nicméně...

Výběr článků

Načítám