Hlavní obsah

Země původu ČR. Častá lež u zfalšovaných ojetin

Právo, Jindřich Ginter

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

U ojetých aut mnozí prodejci falšují záznam o zemi, kde bylo auto prvně registrováno. Vůz jezdil třeba po Balkánu a východních státech, ale v papírech má nejčastěji zapsaný původ v Německu. Hned po něm podvodníci nejčastěji označují coby zemi původu ČR.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Velký klam rozkrývá nejnovější analýza společnosti Cebia, která porovnala údaje ze servisů a pojišťoven s tím, co se píše v inzerci u 47 tisíc nabízených ojetin.

„Prodejci u ojetých aut vůbec neuvádějí jako zemi původu Řecko, Chorvatsko, Rumunsko, Bulharsko, Estonsko, Lotyšsko či Litvu. Ačkoli se v inzerátech nenašlo ani jedno auto s původem z těchto zemí, ve skutečnosti z nich pocházela pětina analyzovaných aut.

Škoda poutá na novou Octavii RS těsně před ženevskou premiérou, poprvé bude do zásuvky

Autosalon Ženeva

Prodávajícím pak v inzerci nejčastěji tvrdili, že jde o vůz dovezený z Německa (55 %) nebo o vůz s českým původem (39 %),“ potvrdil Právu šéf Cebie Martin Pajer.

Plechovky i z Afriky

Pět procent aut s lživě uvedeným původem pochází dokonce z jižní Afriky, Ománu, Jižní Ameriky či ze zemí Perského zálivu. I u nich prodávající nejčastěji tvrdí, že auto bylo dovezeno z Německa, nebo že je to jetý vůz s tuzemským původem.

Problém je v tom, že běžný zájemce o koupi ojetého vozu nemá šanci z dokumentů vyčíst, že je obelháván v tak základní věci. Stačí totiž, když prodejce požádá o duplikát technického průkazu poté, co je vůz už přihlášen v ČR, a v nově vydaném techničáku už skutečná historie uvedená není.

Autosalon Ženeva 2020: Absencí je více, důležité premiéry ale nabídne

Autosalon Ženeva

Proto by měl každý, kdo si kupuje ojeté auto, žádat od prodejce podrobné servisní záznamy, nejen v tzv. servisní knize, ale vedené třeba v interním systému, jako to mají autorizovaní prodejci aut dané značky.

To je mimochodem jedna z nejjistějších cest nákupu: jít k dealerovi, jehož si posvětila daná automobilka. Obvykle je to tak, že nové auto zde servisují a vedou o tom záznamy od počátku. Často pak po čtyřech pěti letech jdou do bazarového prodeje vozy z leasingů. Co se původu a stáčení tachometru týče, tak to riziko minimalizuje.

Další možnost je, koupit si za pár set korun informace z historie, které firmy jako Cebia získávají z nejrůznějších databází. Pokud je v určitém časovém úseku v historii mezera, může to indikovat nekalost, tedy pokud nepořizujete třeba 15 let starou dodávku, kde se to už zase tak moc neřeší.

Polsko zůstává evropskou baštou ojetin

Ekonomika

„My třeba data externím firmám o servisech vozů neposkytujeme, ale u námi prodávaných vozů, co jsou nové, a pak i na bazaru je samozřejmě evidujeme od počátku. Externí firmy na ověření ale i tak mají záznamy z STK,“ vysvětlil jeden z operátorů prodeje ve společnosti, Emil Frey v Praze.

Každopádně by člověk neměl podléhat falešnému kouzlu naleštěného vozu s příběhem, že je to jedinečné auto po důchodci z Německa nebo z Vysočiny. Šmejdům s auty se totiž pořád vyplácí za 30 tisíc Kč koupit vrak po bouračce nebo díly z kradených aut, narovnat je, vytahat na dílenské stolici, vybrousit a nalakovat a pak prodávat i o 200 nebo 300 tisíc korun dráž.

Reklama

Související témata:

Související články

Autobazarů ubývá, prodej ojetin roste

V Česku se loni prodalo 765 tisíc ojetých motorových vozidel, zhruba o patnáct tisíc víc než v roce 2017. Více než polovina z těchto ojetin se prodala...

Výběr článků

Načítám