Hlavní obsah

Výroba aut v Česku klesla o desítky procent

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Automobilové výrobní závody v Česku letos podle odhadů Sdružení automobilového průmyslu vyrobí o 140 tisíc aut méně, než by bylo třeba, a to kvůli nedostatku čipů. Produkce za červenec a srpen klesla meziročně o 39 % na 112 481 vozů.

Foto: HMMC Nošovice

Výroba v nošovickém Hyundaii.

Článek

Za osm měsíců automobilky vyrobily 775 496 aut, což je o 12,6 % více než loni, ale proti předkrizovému roku 2019 to znamená ztrátu 17,7 %.

Kvůli nedostatku polovodičů bude výroba aut za celý letošek zhruba o 140 tisíc vozů nižší. Oznámilo to ve čtvrtek Sdružení automobilového průmyslu.

Škoda Auto a Toyota prodloužily kvůli chybějícím polovodičům tradiční letní odstávky. Škoda v létě vyrobila o 42 % vozů méně než loni.

Celkově za osm měsíců produkce vzrostla o 7,9 % na 486 423 vozů. V Toyotě výroba v červenci klesla o 37 % a v srpnu se zastavila.

Škodovka znovu zastaví výrobu. Nemá čipy, píšou odbory

AutoMoto

Celková produkce ale přesto stoupla o 5,8 % na 106 673 aut. U značky Hyundai byla prázdninová výroba zhruba na úrovni minulého roku. Od ledna do konce srpna zvýšila výrobu o 33,1 % na 182 400 aut.

Nošovický závod Hyundai zatím kvůli nedostatku součástek výrobu zastavovat nemusel.

„Problémy jsou, ale směny zatím rušit nemusíme,“ řekl mluvčí slezské fabriky Petr Michník. Doplnil ale, že v Nošovicích nebudou přesčasové sobotní směny, které firma na září původně plánovala.

„Situace v automobilovém průmyslu se nelepší, spíše naopak. V Malajsii byla dočasně pozastavena výroba u klíčových dodavatelů čipů kvůli opatřením proti šíření koronaviru,“ uvedl výkonný ředitel sdružení Zdeněk Petzl.

„Dodávky byly ovlivněny také problémy v logistice, například kvůli uzavření některých velkých čínských přístavů. V důsledku toho nemohli někteří výrobci nejen v Česku realizovat poptávanou produkci,“ podotkl Petzl.

„Odhadujeme, že kvůli chybějícím čipům nebude v tuzemsku vyrobeno zhruba 140 tisíc vozidel, o která by jinak zákazníci měli zájem,“ dodal ředitel sdružení.

Toyota utlumí výrobu o 40 % kvůli nedostatku čipů. Problémy pokračují i u jiných gigantů

AutoMoto

Zároveň je podle sdružení patrný trend zvyšující se poptávky po elektrických vozidlech, především na exportních trzích.

Celkově překonal počet vyrobených elektromobilů a plug-in hybridů desetiprocentní podíl, když se proti výsledkům z prvního pololetí zvýšil o 0,9 procentního bodu na 10,5 procenta.

V srpnu bylo elektrifikováno každé páté vozidlo vyrobené v Česku. Bateriových elektromobilů bylo vyrobeno 46 139 a plug-in hybridů 34 920.

Produkce autobusů se meziročně takřka nezměnila. Vyrobeno bylo 2984 vozidel, tedy o 25 autobusů méně.

Tradičně největším výrobcem je vysokomýtské Iveco CR. Společnost od ledna do srpna vyrobila 2738 autobusů, tedy o 0,9 % meziročně více, SOR Libchavy vyrobil 233 autobusů, z nichž byla více než pětina (48 ks) s plně elektrickým pohonem.

Jawa Moto letos vyrobila 736 motocyklů, což je o 128 % více než ve stejném období loni.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám