Hlavní obsah

Škoda spustila výrobu plug-in hybridního superbu, závod se bateriím musel přizpůsobit

Novinky, Marek Bednář

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Po stamilionové investici začala továrna Škody ve východočeských Kvasinách vyrábět první sériový plug-in hybrid v dějinách značky, Superb iV. V plné kapacitě výroby má vzniknout až 60 aut každý den.

Foto: Škoda

Škoda Superb iV

Článek

Kvasinský závod Škodovky spustil výrobu prvního sériového elektrifikovaného auta ve své historii, Superbu iV. Je to plug-in hybrid, tedy může jezdit na benzín i na elektřinu, a tu může dobíjet i ze zásuvky.

Továrna kvůli tomu prošla úpravou; investice měla celkovou hodnotu zhruba 311 milionů korun. Výroba plug-in hybridu je totiž podle automobilky od běžného auta dost odlišná, zejména samozřejmě kvůli vysokonapěťové baterii. Například je baterie po celou dobu montáže auta monitorována termokamerami.

Až 620 nových dílů

S baterií souvisí i úprava podlahy vozu. Odlišná je zejména v oblasti pod zavazadelníkem a pod zadními sedačkami, kde je jinak tvarovaná a vyztužená. Baterie je při výrobě montována na podvozek a spolu s ním se s karoserií spojí v moment tzv. „svatby” - chvíle, kdy se spodek auta namontuje do karoserie.

Foto: Škoda

Na první pohled poznáte plug-in-hybridní Superb podle loga na zádi.

Měnily se i prahy a přední podélníky v motorovém prostoru a také část středového tunelu, do nějž se upevňuje přídavné topení. Nových dílů je však na voze víc, celkem jich je 620, jen nejsou vidět. Novinky jsou v chladicím systému, odpružení, obložení a výplně kufru nebo palivovém systému.

Automobilka kvůli tomu i nabrala 40 nových lidí, např. na práce v souvislosti s montáží přední stěny chladiče; nabíjecí konektor je totiž v přední masce vozu. Kromě toho proškolila 5500 kvasinských zaměstnanců. Celkem jich závod má devět tisíc.

Bylo potřeba zahrnout úplně všechny, neboť plug-in hybrid v Kvasinách bude jezdit na stejné výrobní lince jako konvenční auta. Všichni tedy musí vědět, jak se k elektrifikovanému autu při výrobě chovat.

Foto: Škoda

Školením prošly tisíce zaměstnanců.

S baterií souvisí i školení spedice, které má za cíl zajistit bezpečnost přepravovaných baterií, a nový sklad pro tyto baterie. Má kapacitu 196 kusů, ne víc, a je nonstop hlídán termokamerami. To proto, že pokud by měl nastat nějaký problém, v baterii se zvýší teplota.

Až 60 aut denně

Výrobní kapacita, jak automobilka uvádí, je pro Superb iV 60 aut denně. Takové množství se ale zatím nevyrábí; do plné kapacity má výroba naběhnout zhruba na přelomu listopadu a prosince letošního roku.

Pro úplnost - Superb iV kombinuje benzínový motor 1,4 TSI s elektromotorem pro kombinovaný výkon 218 koní. Dle měřicí metodiky WLTP má čistě na elektřinu ujet až 56 km, celkový dojezd na jedno natankování nádrže a nabití akumulátoru je až 930 kilometrů. Stojí od 876 900 korun.

Vůz podle automobilky vždy startuje v režimu E-Mode, při kterém jede na elektřinu. Tlačítkem je možné zvolit hybridní režim, kdy pracují oba motory jako u „nedobíjecího” hybridu. Je tu také sportovní režim a místo pozice S na voliči převodovky je B, které aktivuje maximální rekuperační brzdění po uvolnění plynového pedálu.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám