Hlavní obsah

První jízda s Toyotou ProAce City: Paterčata jsou kompletní

Novinky, Marek Bednář

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nová ProAce City je velmi schopný pomocník živnostníkovi pro pohodlnou sedačku a velký nákladový prostor. V osobní verzi však pochopitelně skýtá i nevýhody typické pro MPV s dělnickými základy.

Foto: Toyota

Toyota ProAce City Verso Family a furgon

Článek

Stává se, že o nějakých autech píšeme jako o dvojčatech či trojčatech. Aktuální Toyota ProAce City je však dokonce z paterčat. Vznikla jako Citroën Berlingo a kromě Toyoty prodává svou verzi také Opel a Vauxhall jako Combo a Peugeot jako Rifter. S nepříliš velkými rozdíly kromě log a v případě Peugeotu také kapličky přístrojů zvednuté pod čelní sklo.

Variantu od Toyoty zkoušíme na krátké, ale na ujeté kilometry nezvykle bohaté prezentaci v Česku. Ze dvou variant délky máme tu kratší, 4,4metrovou, do které se ale i tak podle výrobce vejdou dvě europalety či podle specifikace až tuna nákladu.

Co je oproti Berlingu u ProAce City odlišné? Zvenčí to je přední maska, ale bez nárazníku, a v kabině potahy sedaček, panely dveří a logo na volantu. To je všechno.

Foto: Toyota

Toyota ProAce City furgon 1,5 D-4D 100

Když tedy nasedám nejprve do užitkového furgonu - pro vůz ve skutečnosti francouzský si dovolím použít francouzský výraz - mám velmi silný dojem, že sedím v Citroënu. Francouzský je totiž i přístrojový štít, u Toyoty mu nedali ani jinou grafiku budíků.

Interiér je v podstatě celý z tvrdých plastů, ale nějakého klepání nebo skřípání se tu - u zbrusu nových aut, pravda - nedočkáte. Výhodou je řada přihrádek na věci; před spolujezdcem jsou dvě, před řidičem nad volantem jedna - pokud si neobjednáte head-up displej.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Od Toyoty tu je skoro jen logo na volantu.

„Náš” skříňový kousek je vybaven kultivovanou stokoňovou vznětovou patnáctistovkou a manuálním pětikvaltem. Jednička je hodně krátká, ideální na rozjezdy s nákladem. Řadicí páka má dlouhé dráhy, dost přesné na to, aby člověk kvalty nehledal, a zpátečka nemá pojistku. Kvůli absenci šestky bych očekával mizernou spotřebu, ale svižná dálniční jízda ukázala číslo 7,2 l/100 km.

Vynikající sedačka řidiče

I tahle ryze užitková varianta má bezklíčový přístup a startování, podporu Androidu Auto a navigaci, která na D1 hlásí úsekové radary ve zúžení - ovšem podle toho, jak byly v loňském roce.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Sedačka řidiče skvěle filtruje nezrekonstruovaný povrch D1.

Snad proto, že je vůz vlastně francouzský, masáž kostrče na nezrekonstruovaných úsecích není tak hrozná. Řidiči ve filtrování nerovností zásadně pomáhá sedačka; auto se na křivých panelech pravého pruhu D1 natřásá, ale do těla řidiče se tyto pohyby téměř nepřenáší. Dvoumístná lavice vpravo je o poznání tvrdší a méně pohodlná.

Je ale příplatkem, nikoliv nutností, a užitečná je kromě očividné možnosti přepravit víc lidí také proto, že pod ní je otvor do nákladového prostoru, aby se daly převážet delší předměty.

Foto: Toyota

Z prostředního míst jde udělat stoleček, pravým je možné protáhnout např. roli koberce.

Osobní verze je méně komfortní

Druhý den nasedám do „osobního” vozu Verso se dvěma místy vpředu. Hned zkraje vnímám rozdíl ve středovém tunelu protaženém až mezi sedačky. Je v něm velká úložná schránka pod dvěma roletkami, ale kvůli tunelu mě na obou stranách tlačí tvrdý plast do kolen, a to i když později jedu na místě spolujezdce. Tam také zjišťuji, že sedačka není tak pohodlná, a uvědomuji si, že za volantem furgonu se mi sedělo překvapivě nejlépe.

Foto: Toyota

Toyota ProAce City Verso Family 1,2T 110

ProAce Verso je bohatě vybavená směrem k tomu, aby fungovala jako dobrý rodinný vůz. Ta „naše” má i prosklenou střechu s průsvitnou poličkou pod ní, a nad zavazadelníkem schránku, do níž je přístup z obou stran.

Má výklopné páté dveře, křídlové nejdou ve vyšších výbavách objednat, a ty mají ještě výklopné sklo a nadvakrát zvedací plato kufru, abyste dozadu mohli něco uložit, i když nemáte potřebný cca metr a půl na otevření celých vrat. Chytré.

Foto: Toyota

Stolečky v sedadlech tu jsou jen dva. Cestující uprostřed má před sebou tlačítka, kterými může přidat nebo ubrat rychlost ventilátoru pro zadní místa.

K rodině přívětivé detaily tu nekončí. Děti vzadu mají k dispozici stolečky a přihrádky pod nohama. Druhá řada sedadel je sklopná do roviny s podlahou kufru. Není to lavice, nýbrž tři stejné sedačky, takže můžete složit jen jednu či dvě sedačky libovolně. Údajně se sem taky vejdou tři velké dětské sedačky, „vajíčka”. A konečně, i do kratší verze se dá objednat ještě šestá a sedmá sedačka.

Foto: Toyota

Až dvě europalety ve furgonu, až sedm sedadel ve Versu. Obojí i v kratší variantě karoserie.

Tato verze je poháněna benzínovým tříválcem PureTech o 110 koních, který je spojený s manuální šestistupňovou převodovkou. Její kulisa je o něco méně přesná a i kvůli podivnému tvaru hlavice řadicí páky se s touhle převodovkou nepracuje tak příjemně jako v případě dieselu.

A spotřeba? Jízdou po dálnicích a silnicích první třídy jsme po třech stovkách kilometrů na 9,6 l/100 km; pravda, jeli jsme velmi svižně, ale prázdní, a tedy je to na pouhých 110 koní poměrně vysoké číslo. Vznětové verze mají v těchto vozech ještě rozhodně co říct.

Závěr

Je tedy malá ProAce doporučeníhodný vůz? Přiznám se, že rodinná auta postavená na základě malých dodávek nemám v oblibě a místo ProAce Verso Family bych spíš hledal nějaký kombík, zejména pokud bych v tom autě chtěl občas jet na dovolenou. Jde spíš o mix vlastností užitkových a rodinných, které je třeba na tomto autě, stejně jako u jeho sourozenců ocenit.

Foto: Toyota

Rozdíly nevypadají velké, ale ve furgonu se jede mnohem líp.

Pokud bych ale hledal prostě jen malou pracovní dodávku, je skříňová ProAce City - ideálně se 130k dieselem a osmistupňovým automatem - vynikajícím adeptem. Dvě europalety v nákladovém prostoru a možnost protáhnout delší předmět až pod palubní desku jsou navíc opravdu velkými taháky, které jen tak někdo nenabízí.

Toyota ProAce City furgon 1,5 D-4D 100 5M/T Active Short
Motor:1498 ccm, řadový vznětový čtyřválec, turbo
Max. výkon:75 kW (102 k) při 3500 ot./min
Max. točivý moment:250 N.m při 1750 ot./min
Převodovka:pětistupňová manuální
0–100 km/h:13,3 s
Nejvyšší rychlost:165 km/h
Průměrná spotřeba:4,2-4,5 l/100 km
Provozní/maximální hmotnost:1320-1340/1980-2340 kg
Délka x šířka x výška:4400 x 1848 x 1796-1860 mm
Objem a délka x šířka nákladového prostoru:3300-3800 l, 1817-3090 x 1241 mm
Poháněná náprava:přední
Základní cena bez DPH:400 000 Kč (ProAce City furgon 1,5 D-4D 75 5M/T Live Short)
Základní cena testované varianty bez DPH:475 000 Kč
Toyota ProAce City Verso 1,2T 110 6M/T Family Short
Motor:1199 ccm, řadový zážehový tříválec, turbo
Max. výkon:81 kW (110 k) při 5500 ot./min
Max. točivý moment:205 N.m při 1750 ot./min
Převodovka:šestistupňová manuální
0–100 km/h:zatím není známo
Nejvyšší rychlost:zatím není známo
Průměrná spotřeba:zatím není známo
Provozní/maximální hmotnost:1356-1524/2040-2290 kg
Délka x šířka x výška:4400 x 1848 x 1837 mm
Základní objem zavazadelníku:597 l
Poháněná náprava:přední
Základní cena s DPH:510 000 Kč (ProAce City Verso 1,2T 110 6M/T Family Short)
Základní cena testované varianty s DPH:605 000 Kč

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám