Hlavní obsah

Proč nejezdit autem po zaplavené silnici? Zničení motoru není jediná hrozba

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Průjezd auta vodou vyžaduje extrémní opatrnost, ba co víc, zjednodušeně lze říci, že pokud zaplavenou silnici můžete objet, měli byste to udělat.

Foto: Profimedia.cz

Průjezd zaplavenou silnicí může být velmi nebezpečný (ilustrační foto).

Článek

Zprávy jsou v posledních dnech plné meteorologických výstrah o deštích a zvedání hladin toků, a dokonce také obrázků, kterak automobil v laguně na silnici bezmocně stojí. Jak se tam dostal? To jeho řidič pravděpodobně neodhadl správně, jak hlubokou vodu jeho vůz zvládne.

Totiž, pouštět se v autě do zaplaveného úseku silnice, není dobrý nápad –velmi mírně řečeno –, a to zejména, pokud nevíte, jak hluboká voda je.

Proč? Jedním z hlavních důvodů je riziko nasátí vody do spalovacích komor motoru. Tam ji totiž písty budou chtít stlačit jako směs vzduchu s benzínem. Jenže voda není takto stlačitelná, a když se o to píst pokusí, něco povolí –zejména ojnice se mohou polámat nebo zohýbat.

Druhým důvodem je, že voda může zatéci do elektronických zařízení a způsobí tam škody. V obou těchto případech vás čeká velmi drahá oprava či dokonce totální škoda.

Pokud auto stojí ve vodě dlouho bez hnutí – a stačí i pár hodin –, může se voda dostat do převodovky, diferenciálů či třeba do homokinetických kloubů. Tam nemusí způsobit poškození okamžitě, ale může se to projevit za několik týdnů či měsíců.

Audi není loď, přesvědčil se na vlastní kůži řidič v Maďarsku

AutoMoto

Samozřejmě, u každého auta leží hranice, jak hlubokou vodu zvládne a kdy už je vody příliš, jinde. U terénních aut se často dá dozvědět i tzv. brodivost, tedy jak hlubokou vodu bezpečně zvládnou projet.

Ve skutečnosti záleží, jak vysoko jsou umístěny řídicí jednotky, vzduchový filtr sání motoru a hubice, která k němu vede čerstvý vzduch. Samozřejmě čím výš, tím po stránce brodění vody lépe.

Z hlediska elektroniky a řídicích jednotek problém nastává také ve chvíli, kdy voda pronikne do interiéru vozu. Protože se s něčím takovým nepočítá, řídicí jednotky mohou být umístěny poměrně nízko, a třeba elektromotorky seřizování sedaček jsou u podlahy z podstaty věci. Všechny tyto komponenty voda poškozuje.

A v neposlední řadě, nasákne-li koberec, je třeba ho rychle a důkladně vysušit, aby se v něm nemnožily bakterie a plísně. To může znamenat nutnost rozebrat interiér a vytáhnout koberec ven.

Zapáchá vám klimatizace v autě? Zbavit se odéru je relativně snadné

AutoMoto

I když např. podle obrubníků či značek u silnice vodu odhadnete, pořád se pod hladinou může skrývat propadlina, která vaše auto – i s vámi za volantem –spolkne. Toto riziko je větší, pokud voda přes silnici teče.

Propadliny v silnici vznikají tak, že voda pod silnicí – např. z prasklého potrubí nebo z poškozené propusti – vymílá zeminu. Asfaltový koberec bývá to poslední, co povolí.

Jak vznikají propadliny v silnicích? Důvod je překvapivě banální

AutoMoto

Tekoucí voda znamená ještě jedno nebezpečí – může váš vůz strhnout ze silnice např. do rozvodněné řeky, odkud budete obtížně zachraňovat holý život, natož automobil či věci v něm.

Ostatně, na něco takového není nutné ani projíždět zaplavenou silnicí – stačí normální brod, přes který se běžně jezdí. V období silných dešťů se na řekách – a tedy i na brodech – mění podmínky velmi rychle, a že jste brod projeli ráno, ještě neznamená, že to stejně snadno půjde i odpoledne.

Řidič suzuki si krátil cestu přes brod, auto rotovalo v rozvodněné Morávce

Krimi

Zkrátka, při průjezdu jakoukoli vodou je třeba extrémní opatrnosti, a pokud máte byť i mírné pochybnosti, raději se otočte a zaplavené místo objeďte. Pár kilometrů navíc za případné problémy nestojí.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám