Hlavní obsah

Pošta vozí zásilky autonomními kamiony. Zatím jen na jedné trase

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Kvůli stále rostoucímu nedostatku řidičů kamionů uvažují různé společnosti o automatizaci nákladní přepravy. Jednou z nejnovějších je U. S. Postal Service, Pošta Spojených států. Jenže prozatím je takový provoz na lidský personál náročnější.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

Autonomní kamiony ve službách americké poštyVideo: TuSimple, Reuters

 
Článek

Americká pošta spustila dvoutýdenní testování autonomních kamionů, a to mezi svými depy v texaském Dallasu a arizonském Phoenixu. Technologii testovacím vozům dodává sandiegský start-up TuSimple.

Pilotní program, který se rozběhl zkraje tohoto týdne, bude zahrnovat pět zpátečních jízd mezi zmíněnými městy. Každá jízda má celkem přes 3 400 kilometrů a zhruba 45 hodin na cestě.

Foto: TuSimple, Reuters

Tahač International LT s autonomní technikou společnosti TuSimple

Náklaďáky jezdí zcela autonomně přinejmenším na dálnici, a právě po nich se odbude většina trasy mezi Phoenixem a Dallasem. Za volantem však samozřejmě sedí řidič - z bezpečnostních důvodů. Kromě něj je v kabině také vývojář.

„První cesta byla úspěšná a dojeli jsme i s předstihem oproti plánu,” říká Čcheng Lu, finanční ředitel TuSimple. A proč zvolili právě takovouto trasu? Je totiž příliš dlouhá na to, než aby ji ujel jeden řidič za jeden den. Buď musí jet v autě dva řidiči, nebo jeden musí cestou zastavit a přespat.

Cílem je samozřejmě řidiče-člověka eliminovat, ale nikoliv proto, že by měli roboti brát lidem práci. Řidičů kamionů je v USA nedostatek; aktuálně jich chybí asi 50 tisíc, ale podle odhadu amerických kamionové asociací jich bude do roku 2024 scházet až 175 tisíc.

Druhý důvod je samozřejmě finanční. Podle Čchenga Lua tvoří mzdové náklady spedičních společností asi 40 % současných nákladů na ujetou míli. „Pokud je dokážete snížit, byznys se stane mnohem ziskovějším,” říká Lu a dodává, že navíc mohou auta jezdit dvakrát tak dlouho, než kdyby je obsluhoval jeden řidič.

Reklama

Výběr článků

Načítám