Hlavní obsah
Nabíjení elektromobilu Honda e Foto: Jan Handrejch, Právo

Pořízení elektromobilu zvažuje desetina Čechů, zbytek vidí spíš nevýhody

Češi preferují spíše konvenční auta, koupi elektromobilu plánuje nebo zvažuje desetina motoristů a firem. Ostatní odrazuje především vysoká pořizovací cena, krátký dojezd a nedostatek dobíjecích stanic. Vyplývá to z průzkumu Centra pro dopravní výzkum. Podle statistik je v Česku registrováno z celkového počtu 8,1 milionu aut zhruba 3000 aut na elektrický pohon.

Nabíjení elektromobilu Honda e Foto: Jan Handrejch, Právo
Pořízení elektromobilu zvažuje desetina Čechů, zbytek vidí spíš nevýhody

Elektrická auta podle průzkumu Centra pro dopravní výzkum (CDV) zajímají zhruba 27 % řidičů a přes čtyři procenta s nimi mají přímé zkušenosti. O koupi takového vozu však přemýšlí nebo je rozhodnuto pouze zhruba desetina motoristů. Podobné výsledky průzkum vykázal i u firem, když 89 % z nich o nákupu ani neuvažuje. Překvapením podle autorů průzkumu je, že zájem o elektromobily často roste s věkem.

Jednotlivce odrazuje od nákupu elektrického auta především vysoká kupní cena, která je - nevstoupí-li do rovnice nějaká státní podpora - u elektromobilů v průměru dvakrát vyšší než u klasických aut. Jako důvod ji uvedlo více než 80 % respondentů. U firem stejný důvod uvedlo přes 35 % dotázaných. Kolem 55 % motoristů vadil u elektromobilů i krátký dojezd a nedostatek dobíjecích stanic. Dalším často uváděným argumentem proti nákupu elektrického auta byla slabá životnost baterie.

Pro zájemce o elektromobily jsou naopak hlavním lákadlem nízké provozní náklady, což uvedla více než polovina motoristů a také velká část firem, a také nulové lokální emise. Roli pro ně hraje také rychlý technologický pokrok a atraktivní image těchto vozů.

Průzkum se zaměřil také na možnosti, které by mohly názor většiny motoristů k elektromobilům změnit. Nejčastěji šlo o dotace na nákup, které by se pohybovaly často k polovině kupní ceny. Přesvědčit by řidiče mohlo i zvýhodněné povinné ručení, daňové úlevy, bezplatné užívání dálnice či parkování, vyplynulo z průzkumu.

Hyundai Ioniq Electric při nabíjení

Foto: Jiří Landa

Rozšíření vozů s elektrickým motorem je jednou z priorit českého Národního akčního plánu čisté mobility. Právě elektrická auta jsou pro stát důležitá v rámci zvyšování ekologizace dopravy. Do roku 2030 chce jejich počet rozšířit na stovky tisíc, v případě pozitivního vývoje až na půl milionu.

Dle zkušeností z ciziny jsou pro masivní rozšíření elektromobilů nutné dotace na jejich pořízení nejen pro firmy a úřady, ale také pro soukromé zákazníky. Tyto dotace dosahují leckdy až překvapivé výše, např. v Německu to je 9 tisíc eur (246 tisíc korun), na Slovensku 8 tisíc eur (219 tisíc korun).

Stát nicméně na dotace elektromobilů někde potřebuje vzít peníze, což se nezřídka děje pomocí různých ekologických poplatků nebo daní uvalených na ojetiny či na všechna konvenční vozidla. Nástroj to může být efektivní, dotáhne-li se do patřičného extrému, jak ukazuje právě norský přístup. Ovšem ve výsledku dotuje pořízení nového a drahého auta lidem, kteří si nějaké nové auto mohou dovolit, a zhoršuje dostupnost modernějších, a tedy emisně čistších aut těm skupinám obyvatel, které na nové auto finančně nedosáhnou v žádném případě.

Český premiér Andrej Babiš (ANO) již loni v březnu uvedl, že stát neuvažuje o podpoře na nákup elektromobilů pro fyzické osoby. Pokračuje ale ve vypsaných programech pro podniky, úřady a organizace.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků